در ۲۳ دی ماه ۱۳۷۱ با حضور رییس جمهور وقت حضرت آیت ا... هاشمی رفسنجانی بیستمین سالگرد تولید فولاد در ذوب‌آهن گرامی داشته شد و در همان روز مجتمع فولاد مبارکه با حضور ایشان به بهره برداری رسید و تصمیم گرفته شد که روز ۲۳ دی ماه روز آهن و فولاد نام بگیرد.

در بین تمام وقایع مهم فولادی که در این روز رخ داد، قطعا تصویب قراردادتأسیس ذوب‌آهن، به عنوان مادر صنعت فولاد کشور جایگاهی خاص دارد .چرا که تأسیس ذوب‌آهن اصفهان به مثابه تولد عزیزی بود که پس از صدها سال چشم به راهی، ایرانیان را به دروازه‌های دنیای صنعت رهنمون ساخت و اینک پس از نیم قرن این مجتمع عظیم صنعتی به عنوان پیشران صنعت این مرز و بوم همچنان با قامتی استوار و گام‌های محکم مسیر بالندگی را طی می‌کند.

همکاران سختکوش این مجموعه بزرگ با بهره گیری از رهیافت‌های گذشته و استفاده هدفمند از فن آوریهای نوین همچنان تجربه ای به تجربه‌های پیشینیان و برگ زرینی دیگر به کتاب تاریخ پرافتخار ذوب‌آهن می‌افزایند. تابلوی فاخر محصولات ذوب‌آهن حاصل تلاش همه کسانی است که در ادوار مختلف نقش قلمی به صفحه صنعت زده‌اند. هم آنانی که هر چند حضور ندارند اما عطر خدمتشان هنوز در فضای ذوب‌آهن، شامه‌ها را می‌نوازد و تلاشگرانی که اکنون با تولید محصولاتی خاص چون تیرآهن بال پهن، ریل و... به خوبی در تکمیل این تابلوی بدیع نگاره گری می‌کنند.

مفتخریم که همکاران سخت کوش ذوب‌آهنی در چنبره و تنگنای تحریم‌ها گرفتار نشدند و سنگلاخ توسعه را زیر چرخ ارابه اراده خود هموار نمودند. از دل تهدیدها، فرصتهایی چون تأمین مواد اولیه، عبور از بحران آب، تولید ریل و تیر آهن بال پهن،اجرا و تکمیل پروژه‌های توسعه ای و محیط زیست و... را خلق نمودند.

علیرضا امیری مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان