استراتژی گروه، پیشرو بودن همه‏جانبه  در بازار مسکن است

 

استراتژیک‌ترین برنامه گروه سرمایه‌گذاری مسکن در سال‌جاری و سال آینده چیست؟

اساسی‌ترین استراتژی ما اجرایی کردن طرح «آباد» است. بررسی‌ها، تعیین زمین‌ها و قراردادهای مشارکتی طرح آباد به‌عنوان یک طرح بسیار هوشمندانه در سال ۹۸ انجام شد. به عبارت دیگر، در دوره رکود، زمین‌ها تهیه شد و در دوره رونق، کار تعریف پروژه و شروع پروژه را انجام دادیم. در شرکت سرمایه‌گذاری مسکن بیش از ۱۲ سال است که دفتر مطالعات اقتصاد مسکن بخش خصوصی را برای اولین بار دایر کرده‌ایم که این دفتر جدا از دفتر مطالعات اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی است و طی این سال‌ها، سه مقطع رونق و رکود را قبل از اینکه اتفاق بیفتد، پیش‌بینی کردیم؛ بنابراین طرح آباد یک طرح بسیار هوشمندانه است. اگرچه به خاطر این مسئله، منافع اقتصادی به سمت شرکت می‌آید، ولی آن منابع در قالب دستمزدهای پایدار به کارگران و کارخانه‌هایی که مصالح و مایحتاج آن پروژه‌ها را تامین می‌کنند، دوباره به جامعه باز می‌گردد. به‌اضافه اینکه سهام‌دار عمده ما بانک مسکن است که سود ما به بانک مسکن بازمی‌گردد و بانک مسکن دوباره این پول را در طرح‌های توسعه‌ای کشور همچون اقدام ملی با همکاری وزارت راه‌وشهرسازی هزینه می‌کند. بنابراین با توجه به این مسئله ما سعی می‌کنیم که یک زنجیره ارزش و چرخه اقتصادی را فعال کنیم. همچنین بخش دیگر اقدامات ما شامل واردات فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین بوده است. البته اگر میزان تولید کم‌تر از ۵ هزار واحد مسکونی باشد، واردات تکنولوژی‌ها صرفه اقتصادی ندارد. با این‌حال، شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در دوره‌های گذشته تکنولوژی قالب تونلی را به کشور وارد کرد؛ هر چند این سیستم از قبل نیز وجود داشت، اما تکنولوژی اصلی نبود و وقتی به تیراژ بالا رسید و سپس به مسکن مهر نیز اضافه شد، جا افتاد و هم‌اکنون به‌عنوان یک تکنولوژی اقتصادی مطرح است.

برای بهبود فضاهای زندگی در ساختمان‌ها چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

ما برنامه‌هایی برای ارتقای محصول و خدمات خود داریم. در قسمت طراحی ساختمان، مسئله مهم برای ما رضایت مردم و مشتریان است و لذا در این بخش به دنبال طراحی بهینه بوده‌ایم. در طول فعالیت ۳۰ ساله شرکت، ۶۵ هزار واحد مسکونی را تحویل داده‌ایم و نکته جالب این است که ما هیچ واحد کلید نخورده‌ای نداریم. واحدهای ساخته‌شده توسط مجموعه ما در اولویت انتخاب متقاضیان خرید و اجاره قرار دارد، چراکه این خانه‌ها راحتی و آسایش را برای ساکنان به ارمغان آورده و البته این دستاورد تصادفی و آسان به دست نیامده است؛ بلکه در نتیجه یک دانش انباشته‌شده و مبتنی بر نظرسنجی‌های متعدد بهره‌برداران واحدهای شرکت بوده است. همچنین شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری مسکن، به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن در زمره شرکت‌های بسیار خوب مشاور ایران است که در آن، نقشه‌ها بر اساس تکنولوژی جدید BIM طراحی می‌شود.

این شرکت در بازار بورس چه نقشی را برعهده دارد؟

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن درعین‌حال به‌عنوان شرکتی هلدینگ که وارد بورس شده، یک‌نهاد مالی نیز است؛ یعنی صرفاً در بخش ساختمان‌سازی فعالیت نمی‌کند، بلکه اقتصاد مسکن را هم در حوزه بازار سرمایه راهبری می‌کنیم. همان‌طور که در تأسیس بازار بورس مسکن جزو سهام‌داران موسس هستیم و نخستین صندوق‌های زمین و ساختمان و انتشار اولین اوراق صکوک ساختمان نیز در شرکت سرمایه‌گذاری مسکن انجام شده است؛ چراکه استراتژی شرکت ما پیشرو بودن همه‌جانبه در بازار مسکن است.

در حال حاضر نیز اوراق سلف موازی استاندارد مسکن را پیگیری می‌کنیم تا مردم بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند. چراکه ما مشاهده کردیم مدل اقتصادی بانک و وام‌های بانکی، دیگر پاسخ‌گوی نیاز مصرف‌کنندگان واقعی نیست؛ بنابراین با ورود این اوراق، محصول مورد نظر باکیفیت قابل قبول از سوی شرکت سازنده‌ی قابل ‌اتکا به خریدار تحویل داده می‌شود. بحث دیگر ما خانه‌های هوشمند و ارتقای بهره‌وری فضای مسکونی است؛ هرچند معتقدیم که مردم نباید محکوم به زندگی در فضاهای کوچک باشند، اما به ‌هر حال باید محصولی هم برای نسل جوان داشته باشیم. ما در شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پابه‌پای دیگر شرکت‌های پیشرفته دنیا سعی می‌کنیم که خانه را به‌عنوان یک مکانی برای نسل جدید معرفی کنیم که در آن نیازی به فضاهای استاتیک نیست؛ به‌طور نمونه در این نوع خانه‌ها قرار نیست اسباب خانه مثل تخت‌خواب، میز و... به‌طور ثابت در یک نقطه قرار بگیرند و می‌توان در صورت عدم نیاز آن‌ها را جمع کرد و این رویکرد به‌منظور استفاده بهینه از فضا دنبال می‌شود.