رفاه شهروندان

در این رابطه، موضوع احداث مراکز محله یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما است؛ در مجموع احداث ۱۵ مرکز محله را پیش بینی کرده ایم که در حال پیگیری برای به سر انجام رساندن آنها هستیم. با توجه روند انتخاب شریک و و رعایت مقررات قانونی، تا کنون ۳ مرکز محله را به عملیات اجرایی رسانده ایم که شامل مرکز محله آفتاب، مرکز محله مینا و مرکز محله ارغوان در فازهای ۵ و ۶ شهر پرند است. مرکز محله آفتاب با نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال انجام عملیات اجرایی بوده و به عنوان یکی از بزرگترین مراکز محله شهر جدید پرند شناخته می‌شود. در این زمینه ۶ تفاهم نامه دیگر هم منعقد شده که در حال طی مراحل قانونی است و امیدواریم مراحل اجرایی سایر مراکز محله را نیز ظرف یک تا دو ماه آینده داشته باشیم. همچنین یک فراخوان مشارکت برای جذب سرمایه گذار داده ایم که ه‌زودی انجام می‌شود تا با انتخاب سرمایه گذاران اصلح بتوانیم  تعهدات مراکز محله را به انجام برسانیم. مراکز محله مذکور شامل یک پارک، یک تا دو مدرسه، یک تا دو فضای تجاری بوده به علاوه در مراکز محله بزرگتر خدمات درمانی و فرهنگی را نیز داریم. با اجرایی شدن این مراکز محله، سرانه خدماتی پرند به شدت افزایش پیدا کرده و رفاه مطلوب شهروندان دو چندان می‌شود. در حل حاضر ۹ مرکز محله را تعیین تکلیف کرده‌ایم و ۶ مرکز محله که کوچکتر در قالب فراخوان مشارکتی که منتشر خواهیم کرد، تعیین تکلیف می‌شوند.

در کنار مراکز محله، برنامه های خدمات روبنایی دیگری نیز داریم؛ برای احداث ۶ باب مدرسه برنامه داریم و برای آنها در فرآیند انتخاب پیمانکار هستیم که پس از طی این مرحله، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. همچنین برای احداث ۲ باب مدرسه دیگر نیز در فاز طراحی هستیم که در مجموع آغاز عملیات ۸ باب مدرسه را پیش رو خواهیم داشت. در زمینه احداث مساجد، احداث ۴ باب مسجد را به مرحله انتخاب پیمانکار رسانده‌ایم که به زودی مراحل اجرایی آن آغاز شده و ۲ باب مسجد را نیز در دست طراحی داریم. در حوزه احداث مراکز انتظامی برای احداث ۳ کلانتری و۲ پایگاه بسیج برنامه ریزی کرده‌ایم. همچنین آغاز عملیات اجرایی احداث یک باب کتابخانه را امسال آغاز خواهیم کرد. بر اساس تفاهمی که با مسئولان آموزش و پرورش و وزارت ارشاد داشتیم، امسال کلنگ احداث یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به زمین خواهیم زد. در کنار اینها بسیاری از  برنامه های پیش بینی شده در سال گذشته در حال اجرایی شدن بوده که شامل یک محور پیاده راه و فضای شهری مرکزی در فاز ۵ شهر پرند و پروژه ای در مقیاس طراحی شهری است. با احداث این قبیل پروژه‌ها می‌توانیم فضاهای رویداد محور را برای شهر جدید پرند مهیا کنیم  تا شهروندان بتوانند اوقات فراغت خود را در آنجا سپری کنند. پیش بین می‌کنیم این پروژه در پاییز امسال به بهره بردای برسد. با توجه به مساعدت مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و تاکید ایشان بر ارتقای خدمات روبنایی و رفاهی در شهر جدید پرند تصمیمی در این زمینه ابلاغ  شده که بعضی از کاربری های غیر انتفاعی را نیز در قالب پروژه های مشارکتی تعریف کنیم. این موضوع را در سطح مدیران شرکت عمران شهر جدید پرند بررسی شده و به زودی فهرست پروژه‌هایی که در این قالب قرار است احداث شوند، مشخص خواهند شد.

از دیگر پروژه های رفاهی پرند، احداث تالار بزرگ شهر است. طراحی تالار بزرگ شهر پرند به عنوان یک پروژه فاخر شهری برای اولین بار در قالب مسابقه ملی برگزار شد. مرحله اول داوری سال گذشته انجام و ۱۰ طرح برتر بر اساس نظر داوران انتخاب شدند. قرار بود اردبیشت ماه سال جاری برای انتخاب ۳ طرح برتر داوری مجدد داشته باشیم ولی با توجه به شیوع کرونا، داوری مرحله دوم به تعویق افتاد. در دو هفته گذشته توانستیم از طریق فضای مجازی جلساتی را با داوران برگزار کرده و داوری در دو نوبت انجام و نفرات اول تا سوم انتخاب شدند که از طریق  وب سایت شرکت عمران شهر جدید پرند و فضای مجازی اطلاع رسانی عمومی شد. ابتدا قرار بر این بود که با طرح برگزیده به عنوان برنده نهایی طرحی قرارداد بسته شود. اما با مشورت با مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند بنا بر این شد تا این انتخاب با مشارکت مدنی شهروندان پرند انجام شود. بعد از انتخاب طرح برتر با برنده نهایی قراداد اجرایی منعقد می‌شود.

اقدام دیگری که برای افزایش رفاه شهروندان پرند در دست اقدام داریم آغاز عملیات اجرایی پروژه دسترسی محور سواره و  پیاده به ایستگاه راه آهن پرند است. همچنین امسال آغاز عملیات اجرایی اتصال پرند به کمربندی جنوبی تهران موسوم به جاده چرم شهر را خواهیم داشت. در این زمینه توانستیم تاییدیه‌های شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور را بگیریم. طراحی فاز دوم پروژه تمام شده و ظرف ۲ ماه آینده انتخاب پیمانکار پروژه را خواهیم داشت. برای رفاه حال شهروندان پرند، در زمینه احداث متروی پرند یه شرکت متروی تهران و شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌ایم و به تعهد ۱۷۶ ملیاردی تومانی خودمان برای احداث این پروژه، پایبند مانده‌ایم و فاز اول تعهد که حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده را  به شرکت متروی تهران پرداخت کرده‌ایم. اما با توجه به گیرهای قانونی که برای انتقال وجه وجود داشت به این نتیجه رسیدیم که اگر دستگاه اجرایی احداث مترو را به شهر پرند منتقل کنیم، عملیات اجرایی مترو با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. از این رو به شهردار تهران پیشنهاد دادیم که خودمان متولی احداث این پروژه باشیم و مورد استقبال ایشان قرار گرفت . در این زمینه جلسه ای را با حضور مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، رئیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار احداث متروی تهران، شهردار و معاون حمل و نقل شهرداری تهران داشتیم و نتیجه بر این شد که شهردار تهران مصوبه هیات دولت را برای انتقال دستگاه اجرایی بگیرد. با انجام این انتقال، گیرهای قانونی برای تامین مالی برطرف می‌شود. با انتقال دستگاه اجرایی، متعهد می‌شویم که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت برای احداث مترو هزینه کنیم که شامل ادامه خط یک متروی تهران از ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند و تجهیز سیگنالینگ پروژه است. اتصال پرند به مترو برای ما از الویت بالایی بر خوردار است. به محض  جا به جایی دستگاه اجرایی، سرعت پروژه افزایش و در کمترین زمان ممکن شاهد شروع عملیات اجرایی مترو در پرند خواهیم بود.