تفاوت‌های «دنیای‌اقتصاد»

«دنیای‌اقتصاد» در عین حال که پاسخگوی عطش آحاد جامعه درخصوص افزایش دانش اقتصادی است، به‌صورت تخصصی نیز توسط مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی شامل شرکت‌های تولیدی، بازرگانی، مالی، بانک‌ها و بیمه‌ها دنبال می‌شود. درواقع «دنیای‌اقتصاد» بیش از سایر روزنامه‌های تخصصی، موفق شده است تا نظر مخاطب صاحب‌نظر و حرفه‌ای خود را جلب کند تا جایی که نه تنها مدیران بنگاه‌های اقتصادی که مدیران نهادهای ناظر اقتصادی نظیر سازمان بورس، بانک مرکزی و بیمه مرکزی نیز از محتوای تولیدشده از این روزنامه استفاده می‌کنند. این به آن معناست که محتوای این روزنامه در تصمیم‌گیری‌های مدیران ارشد نهادهای مذکور خواه ناخواه تاثیرگذار است و به شکلی نقش مدعی‌العموم را در مسائل اقتصاد کلان ایفا می‌کند.

جدا از اخبار، تحلیل‌های اقتصادی و مالی نیز به‌روز و جدید هستند به شکلی که بارها تجربه شده است که اتفاقات اقتصادی پیش آمده در کمترین زمان ممکن، به موضوع اول تجزیه و تحلیل این روزنامه بدل شده‌اند و تحلیل‌های مذکور به‌عنوان مرجع در سایر رسانه‌های اقتصادی و غیراقتصادی استفاده شده‌اند. این اعتبار، حاصل اعتماد صاحب‌نظران کشور به این روزنامه است به شکلی که امروزه بسیاری از تحلیل‌های عمیق ارائه شده در این روزنامه توسط صاحب‌نظران و مدیران ارشد کشوری نگارش می‌شوند. دنیای‌اقتصاد به این سطح از تاثیرگذاری بسنده نکرده است و با انتشار هفته‌نامه تجارت‌فردا و ویژه‌نامه‌های متعدد، برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و تاسیس اولین رسانه تصویری اقتصادی با نام «اکوایران» ضمن علاقه‌مند کردن قشر قابل‌توجهی از دانشجویان و دغدغه‌مندان به مسائل اقتصادی، گام بلندی در افزایش ضریب تاثیر مسائل اقتصادی در بخش‌های مختلف جامعه برداشته است.

دنیای‌اقتصاد در آستانه نوزدهمین سال فعالیت خود، بی‌شک همچنان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد تا جایی که به‌نظر می‌رسد این توسعه نه‌فقط پیشرفت یک رسانه که هم‌اکنون با گسترش فعالیت‌های این موسسه، رشد آن یک مسوولیت اجتماعی تلقی می‌شود. در این راستا پیشنهاد می‌شود سرستون ثابتی به بررسی موضوعات مهم اقتصادی نظیر ابرچالش‌های کشور و ارائه راهکارهای اجرایی در این خصوص، نقد و ارائه راهکار درباره سیاست‌های کلان اجرایی کشور و نقد و ارائه راهکار درباره طرح‌ها و لوایح مجلس و دولت اختصاص یابد. همچنین با توجه به اقتصاد بانک‌محور کشور، پیشنهاد می‌شود یک بخش مستقل برای بررسی و برون‌رفت از مشکلات فعلی نظام بانکی اختصاص یابد. در این راستا می‌توان از ظرفیت اساتید دانشگاه و دانشجویان علاقه‌مند تحصیلات تکمیلی برای تهیه محتوای اطلاعاتی و تحلیل‌های اقتصادی استفاده کرد. این همکاری با دانشگاه‌ها می‌تواند تا سطح برگزاری همایش‌های مشترک و حتی برگزاری دوره‌های حرفه‌ای برای دانشجویان مستعد به مثابه یک آکادمی اقتصادی گسترش یابد. در پایان پیشنهاد می‌شود در راستای رسالت مدیریت دانش، این روزنامه نسبت به معرفی کتاب‌های جدیدالانتشار در حوزه مالی و بانکی نیز اقدام ورزد.

امید است در سایه باری تعالی و زیر نظر خبرگان برجسته اقتصادی و مالی کشور، این روزنامه مسیر رو به جلوی توسعه خود را با کیفیت هرچه بیشتر طی کند.