دستیابی «مس شهید باهنر» به جهش تولید و صادرات

مجید ضیائی، مدیرعامل شرکت مس شهید باهنر در باره تولیدات این مجموعه در شرایط اقتصادی سیاسی حاکم بر کشور گفت: با همتی که همکارانم در مجموعه مس شهید باهنر در سایه منویات رهبری و نامگذاری سال ۱۳۹۹ به نام جهش تولید در توان داشتند در شرایط دشوار اقتصادی فعلی توانستیم  به سایر مجموعه‌های بزرگ نظیر شرکت کروز، بوتان، ایران رادیاتور، رادیاتور ایران، مجموعه ایران‌ترانسفو الکتروکویر و... در صنایع گوناگون نظیر صنایع حرارتی و برودتی، مبدل سازها، قطعات خودرو، لوازم دکوراتیو، لوازم خانگی، لوازم الکتریکی، تابلوسازها، صنایع سیم و کابل صنایع دیگر محصولات مس باهنر را به موقع در دسترس آنها قرار دهد و مانع از اختلال تولید آنها در سال مزین به جهش تولید شود. وی بر این باور است که حساسیت این موضوع تا حدی است که با تمرکز بیشتر در افزایش سطح تولید همزمان با تحریم‌ها و توجه منویات مقام معظم رهبری با شعار سال جهش تولید از ابتدای سال، آغازی متفاوت را برای سال‌جاری در پیش گرفتیم. مدیرعامل مس شهید باهنر برنامه تولید سال‌جاری شرکت را بیش از ۳۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: تولید سال ۹۷ نزدیک ۲۵به  هزار تن بود که این رقم در  سال ۹۸ به ۲۷ هزار و ۱۰۰ تن رسید و با توجه به این که برنامه امسال تولید ۳۰ هزار تن محصول است از این رو در  ۴ ماهه ابتدایی امسال ۱۶ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد که این ۱۶ درصد نسبت به بودجه عددی قابل توجه و مصداق جهش تولید است.

وی با اشاره به این که مقدار کل فروش ۲۸ درصد افزیش پیدا کرده است تصریح کرد: در شرایط کرونا و بسته بودن بازار در فروردین ماه این عدد بسیار قابل توجه است جهش‌ها و رکوردهای ما در ماه‌های خاص سال مثلا در فروردین ماه که همیشه مس باهنر در تعطیلات هست و امسال هم کرونا  مزید بر علت بود و توجیه داشت که تعطیلات بیشتر ادامه پیدا کند و در تیرماه که شیوع بیماری کرونا به اوج رسیده بود، با تدابیر اتخاذ شده در این دو ماه شاخصی به ثبت رسید که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بود. ضیائی یادآور شد: برای نخستین بار لوله‌های مسی که مس باهنر در گذشته نیز توان تولید آن را داشت اما مجموعه‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، آب شیرین کن‌ها و صنایع دریایی آن را وارد می‌کردند دوباره به‌طور جدی در حد رفع نیاز کشور به سبد دائمی ‌محصولات شرکت اضافه شد و این امر با مکاتبات خوبی که با وزارت صنایع انجام شد و پیگیری‌هایی که صورت گرفت برای مس باهنر محقق شد.

وی توضیح داد: با توجه به کیفیت محصولات و استقبال شرکت‌ها از این محصولات توانستیم واحد‌های تولیدی موجود در این چند حوزه که از لوله‌های آلیاژی مس باهنر بهره می‌گیرند مجاب کنیم که از سال گذشته واردات این محصول صورت نگیرد و به محصولات مس باهنر منجر شد کشور خودکفایی در این محصول شاهد باشد. وی بر این باور است که در دوره‌ای که تولید لوله‌های آلیاژی از سوی مس باهنر قوت گرفت  از واردات ۵ میلیون یورو لوله آلیاژی به کشور جلو گیری شد و این رقم در واقع به صادرات شرکت می‌توان اضافه کرد، از این طریق به انباشت ارز در داخل کشور نیز کمک شده است. وی یادآور شد: مس باهنربالاترین نرخ سودآوری را درمیان زیرمجموعه‌های هلدینگ صدر تامین داشته و با ۳۵۹ درصد سود خالص، شرکت ویژه این هلدینگ بزرگ انتخاب شدیم. ضیایی به افزایش ۷۳ درصدی درآمدهای عملیاتی در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ نیز اشاره کرد. مدیرعامل شرکت مس باهنر از رشد ۳۶۰ درصدی صادرات ارزی این شرکت در شرایط تحریم و کرونا خبرداد و افزود: در این شرایط ارز آور بودیم. ارزآوری انجام شده توسط مس باهنر در مهلت مقرر پایان تیرماه با بانک مرکزی  تسویه شد.

راهیابی محصولی جدید به بازار

مس باهنر طی این مدت محصول جدید AMB  را که آلیاژی خاص است و در کنار رینگ‌های سوپاپ در خودرو  تعبیه می‌شود، برای اولین بار به تولید رساند.  به گفته مجید ضیائی تولید این محصول کشور را از واردات آن در شرایط حساس کنونی که کمبود منابع ارزی وجود دارد و حتی یک روزهم  نبود ارز بر اقتصاد کشور اثرگذار است بی‌نیاز می‌کند که این مهم کار بزرگی است که توسط متخصصان با تجربه مس باهنر انجام شده است.

رونق صادرات در سال جهش تولید

امسال اولین محموله صادراتی لوله آلیاژی مس باهنر که تاکنون صنایع استراتژیک کشور به آن وابسته بودند، حالا پس از خودکفایی، صادر شد و این در حالی است که مرزهای زمینی تا خردادماه سال‌جاری مسدود بودند.  به گفته مدیرعامل مس باهنر حمل دریایی از مرزهای آبی نیز با ۴۵ روز زمان حمل همراه بود. علاوه بر این در مقصد صادراتی ترکیه نیز مساله حمل‌ونقل زمینی محصولات مس باهنر با چالش همراه بود. اما آنچه در کارنامه شرکت مس باهنر به ثبت رسیده است میسر شدن رشد مقدار فروش صادراتی مس باهنر در ۴ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از منظر تناژی است که به میزان  ۲۸۲ درصد با وجود شرایط حاکم است.

مجید ضیائی بر این باور است که توجه ویژه مس باهنر به عدم هرز روی ارز در شرایطی که تولید داخلی با توان متخصصان داخلی به سمت رونق پیش می‌رود سبب تلاش بیشتر این مجموعه شده است. وی با اشاره به این مطلب که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حتما در جهش تولید باید صادرات مدنظر قرار گیرد و توجه به توان داخل صورت پذیرد، افزود: این امر را رسالت اصلی خودمان قرار دادیم  که توفیق خوبی در این زمینه حاصل شده است. در ادامه خاطر نشان کرد: برای اثبات کیفیت، همزمان صادرات این محصولات هم انجام شد که این مطلب سبب تاثیرگذاری و توجه به آنها در داخل کشور نیز شد. وی به دیگر اقدام انجام شده از سوی این شرکت اشاره کرد و گفت: برای اولین بار باسبار عریض با عرض  ۱۶۰ میلیمتر با ضخامت کم  که در صنعت برق استفاده می‌شود و تاکنون از کشور ایتالیا وارد می‌شد برای اولین بار در شرکت مس شهید باهنر تولید شد.

انجام صادرات با وجود مرزهای بسته

در روز‌های ابتدایی سال ۹۹  مرزهای زمینی به‌دلیل کرونا کاملا بسته بود. این اتفاق منجر به توجه به مرزهای دریایی شد و راهی که شاید ۳ روز زمان  طی شدن لازم داشت از طریق راه دریایی، بعضا  تا ۴۵ روز طول می‌کشید، اما باز در انتقال زمینی حتی در مقصد ترکیه مشکلاتی وجود داشت. مدیرعامل مس باهنر از حل این مساله در همان ماه‌های ابتدایی خبر داد. وی تاکید کرد در این شرایط با باور بر رسالت ارزآوری، صادرات ریلی را آغاز کردیم که این امر برای اولین بار در تاریخ مس باهنر صورت پذیرفت و موفق به جهش صادراتی نیز شدیم. وی افزود: این توفقیات غیراز صادرات در بازار داخل نیز محقق  شد و منجر شد مبلغ ریالی فروش در ۴ ماه نخست امسال معادل ۶ ماه سال قبل باشد. این در حالی است که فروش سه ماهه اول امسال معادل سود  کل سال ۹۷ بوده است.

مودی خوش قول

ضیائی خبر داد که مس باهنر در کرمان لوح ویژه مودی مالیاتی را در محل کارخانه از دست رییس کل سازمان مالیاتی کشور جناب آقای دکتر پارسا دریافت کرده است. این رویداد با وجود انتقال دفاتر به کرمان از تهران بدون  تاخیر در ارائه گزارش مجمع رخ داده است و مس باهنر به عنوان مودی نمونه مالیاتی انتخاب شد. وی در پایان اضافه کرد: ما همواره نگاه به صنایع پایین دستی داشتیم و حامی ‌آنها در شرایط کرونا بودیم که به طور قطع اگر مورد حمایت قرار نگیرند توقف خط تولید و بیکاری عده‌ای از هموطنانمان را به دنبال خواهد داشت. این درحالی است که ما در شرایطی که کاتد مس از سوی شرکت صنایع ملی مس به‌صورت نقدی عرضه شد تلاش کردیم تا حد توان این فشار را به مشتریانمان منتقل نکنیم. تمامی‌موارد یاد شده موید آن است که  مس شهید باهنر روزهای خوبی را برای صنعت کشور و اقتصاد و تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید» و مهم‌ترین آن «نگاه به داخل کشور» که در فرمایشات رهبری است رقم زده است که نتیجه آن  تولید لوله‌های آلیاژی برای صنایع استراتژیک نیروگاهی، پالایشگاهی و تامین نیاز آنها از سوی مس شهید باهنر است. مدیرعامل مس باهنر بر این باور است که این رویدادها نوید روزهای خوبی است و مس باهنر این اراده را دارد که به عنوان محور اصلی در جهش تولید به صنایع پایین‌دستی کمک ویژه‌ای برساند و در کنار آن به یک قطب صادراتی موفق نیز تبدیل شود.