به قدری پیش بینی ها در خصوص سخت بودن تابستان امسال از نظر شرایط تأمین مطلوب برق قاطعانه و قریب به واقعیت است که رئیس جمهوری اخیرا در تماس تلفنی با وزیر نیرو، تأکید کرد: "تدابیر لازم اندیشیده شود تا مردم در تابستان با مشکل برق مواجه نشوند"

در این خصوص محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، در پایان اردیبهشت‌ماه با اشاره به اینکه تابستان امسال با وضعیت خاص و ویژه‌ای روبه‌رو هستیم،گفت: بر اساس یک پیش‌بینی وضعیت ویروس کرونا به همین منوال تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت و ساکنان مناطق مختلف به ویژه اهالی مناطق گرمسیری که هر ساله در زمان تعطیلات تابستانه به مسافرت می‌رفتند، امسال در محل اقامتی خود باقی خواهند ماند و همین امر منجر به افزایش مصرف برق و استفاده هر چه بیشتر از سیستم‌های سرمایشی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه بروز این اتفاق منجر به افزایش مصرف برق کلانشهر خواهد شد، گفت: در این صورت ظرفیت پست‌ها و خطوط انتقال برق پاسخگو نخواهد نبود و این مسئله منجر به بروز اتفاقاتی در کلان‌شهرها خواهد شد.

طرزطلب افزود: در مقابل ممکن است این بیماری در فصل تابستان روند نزولی پیدا کرده و وضعیت عادی شود. در چنین شرایطی صنایع پرمصرف که هر ساله در زمان پیک تابستان میزان مصرف برق خود را کاهش می‌دادند، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم فروش محصولات خود از ابتدای سال در تلاش برای جبران کاهش تولیدشان در فصل تابستان باشند که این امر منجر به افزایش مصرف برق در کشور خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس بایستی بدترین سناریو این بخش را در نظر بگیریم و برای هر مسئله‌ای در این حوزه آمادگی کاملی داشته باشیم تا خللی در تامین برق مورد نیاز مردم ایجاد نشود.

با توجه به اینکه، هر یک درجه افزایش دمای هوا حدود ۱۳۵۰ مگاوات تا ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌کند، همچنین با توجه به اینکه تابستان بسیار گرمی را در پیش داریم و همانطور که مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی پیش بینی کرده، مردم تابستان امسال بیشتر در منازل خود می مانند، در نتیجه عبور پیک مصرف از مرز ۶۰ هزار مگاوات دور از ذهن نیست.

این درشرایطی است که حداکثر ظرفیت عملی تولید برق کشور حدود ۵۸ هزار مگاوات است و اگر مازاد این رقم، با وجود تمامی موارد از جمله ذخایر نیروگاهی و واردات برق، با پیک سایی و صرفه جویی در مصرف به خصوص در ساعات پیک، کنترل نشود، احتمال بازگشت خاموشی های تابستان ۹۷ وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.