ضربه کمبود نقدینگی

با توجه به تحولاتی که در اقتصاد و صنعت برق کشور در حال وقوع است، کسب‌وکارهای این صنعت استراتژیک با مسائل و چالش‌هایی مواجه‌‌اند که بر روی رقابت‌پذیری و توسعه یا رکود آن تاثیر مستقیم دارد. از این رو این نیاز دیده می‌شود تا مسائل کلیدی صنعت برق با نگاه بخش خصوصی ارزیابی شود. در این نوشتار به برخی از این گلوگاه‌ها به خصوص در بخش اقتصاد سیم و کابل اشاره می‌شود.

رقابت برای کاهش هزینه‌ها و محدودیت‌های صادراتی یکی از مهمترین چالش‌هایی است که موجب پایین آمدن نرخ سود کارخانه‌های تولیدکننده سیم و کابل شده است. شرکت سیم و کابل شاهین هم از این امر مستثنی نیست. این در حالی است که به رغم افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های ثابت، پیش‌تر اگر برای شرکت در یک پروژه و انجام آن ۱۰ درصد سودآوری در نظر گرفته می‌شد، هم‌اکنون این مقدار کاهش یافته و بسیاری از سفارش‌ها با سود ۷ درصد ثبت می‌شوند. 

شرکت سیم و کابل شاهین در حال حاضر توانایی تولید 5000 تن سیم و کابل مسی و ۱0۰۰ تن سیم و کابل آلومینیوم در سال را دارد، اما متاسفانه این شرکت به‌دلیل وضعیت نامساعد اقتصاد کشور، از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۷ نه تنها نتوانسته‌ به ظرفیت اسمی دست پیدا کند، بلکه مجبور به تعدیل نیرو هم شده است. محیط نامناسب کسب‌وکار در ایران باعث شده بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت نامی خود مشغول تولید کالا باشند.

«افزایش هزینه‌های جاری شرکت»، «افزایش ناگهانی نرخ ارز در نتیجه عدم ثبات قیمت مواد اولیه» ، «تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران و به دنبال آن محدود شدن مراودات تجاری با دیگر کشورها»، «حضور شرکت‌های فاقد شناسنامه به بازار» و... از دیگر مشکلات مهم صنعت سیم و کابل کشور است. 

از سوی دیگر متاسفانه در طول چهار دهه گذشته نظارت بر بازار سیم و کابل آن‌طور که باید انجام نشده و پس از افزایش هزینه‌های تولید و بهای تمام‌شده کالا، برخی از دلالان و سودجویان اقدام به تولید محصول با کیفیت پایین و جعل برندهای معتبر کردند. این مشکلات در حالی وجود دارد که خوشبختانه وضعیت پرداخت‌ها در صنعت سیم و کابل مورد قبول است. باید گفت وضعیت پرداخت‌های مشتریان به شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل در مجموع خوب است و از این بابت مشکلات عدیده‌ای وجود ندارد.

البته در این میان کمبود نقدینگی به یک چالش اساسی برای اقتصاد ایران تبدیل شده است و صنعت سیم و کابل هم با این معضل روبه‌روست. در حال حاضر مشکلی که صنعت سیم و کابل کشور را به چالش کشیده است، کاهش میزان سفارش‌ها به‌دلیل ناتوانی مشتریان در بحث تامین مالی و کمبود نقدینگی است. این موضوع باعث افزایش عرضه نسبت به تقاضا در بازار شده و شرکت‌های تولیدکننده ضربه سنگینی را متحمل شد‌ه‌اند. متاسفانه فعالیت تولیدی در ایران کار بسیار دشواری است و به محض اینکه هیات‌مدیره یا مدیرعامل یک بنگاه تولیدی کوچک‌ترین اشتباهی کند، کارخانه یا آن واحد تولیدی در وضعیت بحرانی فرو خواهد رفت.

کلیدهای قفل‌‌گشا

راهکارها و پیشنهادهای که می‌تواند مشکلات صنعت سیم و کابل را حل کند به چند بخش تقسیم می‌شود. ایجاد ثبات قیمتی در بازار مواد اولیه، تامین سرمایه در گردش ارزان از سوی بانک‌ها و اعطای امتیازات خاص از سوی ادارات و دستگاهای مرتبط از جمله وزارت صنایع، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی به تولیدکنندگان می‌تواند کمک بزرگی به منظور حمایت از تولیدکننده و تولیدات داخلی باشد. آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد قوانین و مقررات این سازمان‌ها در همه شرایط رونق، رکود، تورم و تحریم یکسان است؛ انعطاف یا مشروط کردن قوانین در مقاطع زمانی حساس، می‌تواند راهکار مناسبی به منظور حمایت از تولیدکنندگان در وضعیت‌های بحرانی باشد. 

طرح‌های توسعه‌ای

شرکت سیم و کابل شاهین با بهره‌گیری از تجربیات و مدیران متخصص در صنعت برق و مخابرات در سال ۱۳۷۲ با نصب پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات داخلی و خارجی در زمینی به وسعت ۳۵هزار مترمربع راه‌اندازی شد. در ادامه با اجرای فاز اول توسعه کارخانه، علاوه بر افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات، موفق به اخذ گواهینامه کیفیت مدیریت 

ISO 9001:2000 و تاییدیه‌های متعدد از مراجع ذی‌صلاح مانند موسسه استاندارد، پژوهشگاه نیرو، شرکت‌های برق منطقه‌ای و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شد. همچنین در سال‌های ۸۲، ۸۳ و ۸۶ به‌عنوان واحد نمونه استاندارد انتخاب شد.

شرکت تولیدی سیم وکابل شاهین با توجه به سرعت تحولات و پیشرفت صنایع برق و مخابرات، تمامی تلاش خود را به منظور ارتقا و بهبود کیفیت تولیدات با استفاده از مجرب‌ترین و متخصص‌ترین کارشناسان این صنعت به کار گرفته و با استفاده از آخرین متدها و استانداردهای این صنعت در نظر دارد علاوه بر جلب رضایت مشتریان و بالابردن توان رقابتی شرکت، زمینه حضور در بازارهای جهانی را فراهم کند. 

کابل‌های برق با عایق PVC-XLPE، کابل‌های غلاف سرب، کابل‌های شیلددار (CWB،CWS،CTS)، کابل‌های مسلح (SWB،SWA،DTA)، کابل‌های آلومینیوم (NAYY)، کابل‌های خودنگهدار ABC، کابل‌های ابزار دقیق، کابل‌های کواکسیال و کابل‌های مقاوم در برابر حریق، مهم‌ترین محصولات شرکت تولیدی سیم و کابل شاهین هستند.

شرکت سیم و کابل شاهین در سال ۱۳۸۸، دو طرح توسعه‌ای ۶ و ۵/  ۱ میلیون یورویی را آغاز کرد. واردات یک دستگاه غلاف سرب و سه دستگاه نسل جدید، مهم‌ترین قسمت این دو طرح توسعه‌ای بود که متاسفانه ۱۰ سال به‌دلیل برخی مشکلات در کشور امارات مانده است. امیدوارم در آینده نزدیک این دو طرح توسعه‌ای تعیین تکلیف شده و سرمایه ما نیز به چرخه تولید بازگردد.

اما در بخش صادرات محصولات سیم و کابلی به کشورهای همسایه نیز مواردی وجود دارد که باعث شده در این حوزه نیز بنگاه‌ها به راحتی نتوانند محصولات‌شان را صادر کنند. در حال ‌حاضر به‌ دلیل محدودیت‌های تجاری که اقتصاد ایران با آن درگیر است، امکان صادرات محصول جز به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، ازبکستان و عراق و... وجود ندارد. دلیل دیگری که سایرکشورهای توسعه‌یافته تمایلی به استفاده از سیم و کابل ایرانی ندارند، تکنولوژی محصولات ما نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی است.