این گزارش می‌افزاید: اشتها برای ارائه راهکارهای سازگار با محیط‌زیست در بخش‌های حمل و نقل، زیرساخت، انرژی و امنیت غذایی افزایش یافته و بخش آلومینیوم آماده ارائه آنها است. هرچند این روند قبل از همه‌گیری کرونا وجود داشت، اما با آغاز بحران تسریع شده است. آلومینیوم به طور گسترده در حمل و نقل، صنعت بسته‌بندی، ساخت‌وساز و صنایع الکترونیک استفاده می‌شود. ارزش بازار جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۵ میلیارد دلار برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود، این رقم تا سال ۲۰۲۶ میلادی به بیش از ۹۷ میلیارد دلار افزایش یابد.

آلومینیوم یکی از بازیافتنی ترین مواد طبیعت است و بارها قابل استفاده مجدد است. هم آلومینیوم و هم آلیاژهای آن قابل ذوب و استفاده مجدد هستند و هیچ آسیبی به خصوصیات مکانیکی آن نمی‌رسد. حدود ۷۵ درصد از کل آلومینیوم تولید شده تا به امروز استفاده می‌شود.

از سوی دیگر براساس نتایج یک نظرسنجی انجام شده در صنعت آلومینیوم، ۸۳ درصد معتقدند که تاثیر کرونا بر بازار این فلز کوتاه مدت است و اقتصاد چین از سال ۲۰۲۱ دوباره احیا خواهد شد. بیش از نیمی‌ (۵۶ درصد) از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که فکر نمی‌کنند، این بیماری باعث ایجاد تغییرات اساسی در عرضه و مصرف شود و شرکت‌های کم هزینه و با عملکرد مناسب می‌توانند سود خود را افزایش بدهند.

با این وجود، موسسه رتبه‌بندی فیچ در گزارش جدید خود با اشاره به اینکه قیمت آلومینیوم تحت فشار قرار دارد، اعلام کرد: «قیمت سه ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن ۱۶۰۰ دلار و حدود ۱۲ درصد پایین تر از متوسط ​​سال ۲۰۱۹ است. ما فرضیات قیمت آلومینیوم خود را برای بار دوم در سال ۲۰۲۰ تجدیدنظر کرده‌ایم و اکنون انتظار داریم، قیمت‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب به طور متوسط ​​۱۵۶۰ دلار و ۱۶۰۰ دلار در هر تن باشد.» از نظر فیچ، ریسک‌های نزولی برای این بازار همچنان وجود دارد.

فیچ پیش بینی کرد، تقاضای کاربر نهایی آلومینیوم که در سال ۲۰۱۹ با مشکلاتی روبه‌رو بود، امسال هم به دلیل وضعیت راکد فعالیت‌های اقتصادی رو به کاهش باشد. «گرایش مصرف کننده به میزان قابل توجهی تضعیف شده است و انتظار نداریم در کوتاه مدت بهبودی حاصل شود. در عین حال، ظرفیت رو به رشد، وضعیت اشباع بازار را تشدید می‌کند.»

علاوه بر این موارد، انتشار گزارشی با عنوان Global High Purity Aluminium Market نشان می‌دهد که در حال حاضر بازار آلومینیوم تحت تاثیر همه گیری کرونا قرار دارد. ظاهرا بیشتر پروژه‌های چین، آمریکا، آلمان و کره جنوبی، امسال به تاخیر می‌افتد و شرکت‌ها به دلیل محدودیت‌های زنجیره تامین و عدم دسترسی به سایت به دلیل شیوع بیماری با مشکلات عملیاتی در کوتاه مدت روبه‌رو می‌شوند.

گزارش هیدرو

شرکت نروژی «هیدرو» تولیدکننده آلومینیوم اولیه، آلومینا و بوکسیت اعلام کرد که در ماه‌های آوریل-می ‌با وجود شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش ۵ درصدی تولید بوده است. هیدور در این مدت ۳۴۱ هزار تن آلومینیوم اولیه تولید کرده است که از نظر سالانه رشد ۵ درصدی را تجربه کرده است. بخش مهمی ‌از افزایش تولید این شرکت در نتیجه رشد در کارخانه ذوب «آلبراس» در برزیل بوده است.

تولید بوکسیت شرکت هیدرو برای دو ماه نخست سه ماهه دوم ۲۰۲۰ تقریبا دو برابر شده است و از ۹۱۰ هزار تن در مدت مشابه سال قبل به یک میلیون و  ۷۶۱ هزار تن رسیده و میزان تولید آلومینا با ۸۲۹ درصد افزایش، ۹۸۹ هزار تن شده است.

هیدرو اعلام کرد: به دنبال برداشته شدن محدودیت‌ها و افزایش تولید در معدن بوکسیت «پاراگومیناس» و تصفیه خانه آلومینا «آلونورتا» در برزیل، حجم تولید در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

تولیدات نالکو

شرکت «نالکو» طی یک سال اخیر رشد قابل توجهی در تولید و فروش داشته است. تولید بوکسیت معادن این شرکت ۳۲/ ۷ میلیون تن و تولید هیدرات آلومینا در پالایشگاه آلومینا ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار بوده که بالاترین میزان از زمان آغاز فعالیت این شرکت به شمار می‌رود. معدن و پالایشگاه نالکو فراتر از ظرفیت‌های نصب شده خود عمل کرده‌اند. همچنین این شرکت در سال مالی ۲۰۲۰ حدود ۴۱۰ هزار تن آلومینیوم تولید کرد. «سیدار پاترا» مدیرعامل نالکو در این زمینه گفت: تمرکز خود را در دراز مدت بر افزایش تولید در بخش‌های معدن و پالایش بیشتر می‌کنیم.

فناوری جدید روسال

«روسال» غول آلومینیوم فدراسیون روسیه اعلام کرد: عملیات اجرایی برنامه آزمایشی برای تولید سلول‌های الکترولیتی صنعتی با آندهای بی‌اثر را آغاز کرده است. آندهای جدید این برنامه آزمایشی به دلیل طراحی بهتر و ردپای کمتر کربن در صنعت قابل توجه است. طراحی جدید به عنوان فناوری سلول آلومینیومی ‌بدون کربن خواهد بود.

این شرکت می‌گوید: فناوری جدید آند خود چندین ویژگی جدید را شامل می‌شود که سبب کاهش اثر کربن تولید آلومینیوم به میزان حداقل ۲ تن دی اکسید کربن در هر تن از آلومینیوم اولیه تولید می‌شود. فناوری جدید باعث بهبود خلوص آلومینیوم اولیه می‌شود و تاثیر مثبتی بر هزینه تولید آلومینیوم اولیه خواهد داشت.

تفاوت معنادار بین مصرف کنندگان آلومینیوم

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که تفاوت قابل توجهی در تاثیر کرونا در بخش‌های اصلی بازار جهانی آلومینیوم وجود دارد. بخش خودرو با تعطیلی هشت هفته و کاهش ۲۰ درصدی عرضه همراه بود و بهبود جهانی تقاضا احتمالا مدت‌ها طول خواهد کشید.

تولیدکنندگان کنسرو در ایالات متحده و ناحیه یورو با وجود همه گیری کرونا، تولید قوی و در برخی موارد رشد مثبت را گزارش کردند. از سوی دیگر تولید کنندگان فویل شرایط نامناسبی را ابراز کردند.

اکسترودرها که به بازار ساخت و سازهای و بازارهای کوچک تر مانند مبدل‌های حرارتی سرویس می‌دهند به طور فزاینده‌ای شرایط بازار را به چالش کشیده اند و انتظار انقباض تقاضا حداقل در کوتاه مدت را دارند. بخش هوا فضا هم از کاهش چشمگیر نرخ ساخت و طولانی شدن رکود تقاضای جهانی که سال‌ها طول خواهد کشید، خبر می‌دهند.

 

تولید آلومینیوم اولیه در مناطق مختلف جهان (می‌2019 تا می‌2020)

 

تولید آلومینا در مناطق مختلف جهان(می‌2019 تا می‌2020)