اقدامات زیست‌محیطی شرکت آلومینای ایران-جاجرم

پودر آلومینا علاوه بر اینکه ماده اصلی در تولید فلز آلومینیوم است با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود کاربردهای متنوعی در صنایع شیشه‌سازی، مواد نسوز و محصولات سرامیکی، پایه کاتالیست در صنایع شیمیایی و ... دارد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت آلومینای ایران، صیانت از محیط‌زیست و رعایت قوانین و استانداردهای مربوطه بوده است. شرکت آلومینای ایران در این زمینه فعالیت‌های مستمر و پروژه‌های گوناگونی را در دو حوزه‌ معادن و کارخانه به اجرا رسانده است.

اهم پروژه‌های زیست‌محیطی شرکت آلومینای ایران عبارتند از:

نخست: نصب تجهیزات سیستم پایش آنلاین گازها بر روی خروجی تمامی دودکش‌های کارخانجات آلومینا و شمش آلومینیوم و پایش لحظه‌ای توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در راستای کنترل آلودگی هوا.

دوم: فرونشانی گرد و غبار حاصل از عملیات خردایش سنگ بوکسیت با استفاده از سیستم مه‌پاش آب در سنگ‌شکن معدن بوکسیت جاجرم.

سوم: انجام ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (EIA) برای سد باطله گل قرمز باهدف دفع اصولی پسماند.

چهارم: احداث تصفیه‌خانه فاضلاب بهداشتی و استفاده از آب خروجی آن جهت آبیاری فضای سبز.

پنجم: نصب و بهره‌برداری از تیکنر سودیابی جهت بازیابی سود سوزآور موجود در گل قرمز در راستای کاهش اثرات مضر گل قرمز.

ششم: ساخت سد خاکی ضلع شمالی کارخانه جهت جمع‌آوری روان‌آب‌های فصلی و جلوگیری از سیلاب‌های فصلی.

هفتم: تهیه برنامه مدیریت زیست‌محیطی (EMP) معادن متعلق به شرکت آلومینای ایران (جاجرم، تاش، گانو، یزد، کرمان و مندون).

هشتم: تهیه و تدوین نظام مدیریت پسماند شرکت.

نهم: بررسی ترکیب ژئوشیمیایی عناصر موجود در ریزگردهای صنعتی سنگ‌شکن‌های بوکسیت مجتمع آلومینای ایران روی خاک و پوشش گیاهی منطقه جاجرم توسط پژوهشگران.

دهم: انجام طرح آبخیزداری، بازسازی و احیای عرصه‌های منابع طبیعی متاثر از فعالیت‌های معدنی در معدن بوکسیت تاش.

یازدهم: خرید و کاشت ۱۰۰۰ اصله نهال ارس پنج تا هفت سال به تائید مرکز تحقیقات جنگل و مرتع کشور جهت کاشت در معدن بوکسیت تاش.

دوازدهم: بررسی پتانسیل گونه‌های مرتعی در گیاه‌پالایی خاک‌های منطقه پایین‌دست سنگ‌شکن‌های معدن بوکسیت جاجرم توسط پژوهشگران.

سیزدهم: انجام پایش عوامل زیست‌محیطی (آب، خاک، هوا و صوت) در کارخانه و معادن شرکت به‌صورت فصلی توسط آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست

چهاردهم: کاشت گونه‌های گیاهی و درختی متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه و استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای برای کاهش مصرف آب در فضای سبز

مواردی که گفته شد تنها بخشی از اقدامات این شرکت در راستای صیانت از محیط‌زیست به شمار می‌آید. شرکت آلومینای ایران بر این باور است که مبالغ صرف شده نه به‌عنوان هزینه بلکه سرمایه‌گذاری بابت حفظ محیط‌زیست و سلامت جامعه است.