تولید محصولات آرایشی و بهداشتی با استفاده از مدرن ترین ماشین آلات روز دنیا

فعالیت شرکت به چه صورت است؟

آریان کیمیا تک، بزرگترین کارخانه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی کشور با دارا بودن ۴۴ هزار متر مربع فضای تولیدی و انبارش است. این کارخانه به اذعان کارشناسان در رده مدرنترین واحدهای صنعتی تولید محصولات آرایشی و بهداشتی دنیا به شمار می‌رود. این شرکت دارای ۴ کارخانه مجزا است که هر کدام مجهز به آزمایشگاه های فیزیک، شیمی و میکرو بیولوژی ویژه خودشان هستند. محصولات شرکت در تمامی داروخانه‌های کشور و در بیش از ۸۰ درصد فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی کشور موجود است. همچنین این محصولات را حدود ۵ هزار نفر از پزشکان در نسخه خود تجویز می‌کنند.

تولیدات و برند های تولیدی شرکت شامل چه مواردی است؟

در ۴ دسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی را شامل محصولات رنگی آرایشی (میکاپ)، محصولات مراقبت از پوست، محصولات مراقبت از مو و عطر، ادوکلن و خوشبو کننده‌ها تولید کرده‌ایم. آریان کیمیا تک تنها مجموعه ای است که هر ۴ گروه محصولات آرایشی و بهداشتی را در کشور تولید می‌کند. علاوه بر این برای تولید دارو هم اقدام کرده‌ایم و مجوز تولید این داروها و تست های مربوط به آن انجام شده و منتظر ورود مواد اولیه هستیم تا به تولید انبوه برسد. اولین تولیدات دارویی این شرکت ماه آینده وارد بازار می‌شود.  مجموعه آریان کیمیا تک محصولات دارویی خود را تحت برند مای فارما، محصولات آرایشی و بهداشتی خود را تحت برندهای مای، شون، کالیستا، نئودرم، نیوتیس و محصولات مراقبت از مو تحت برند اسکالیم تولید می‌کند.

محصولات برند مای تحت لیسانس شرکت تحت لیسانس شرکت «کال اندکو» آلمان تولید میشود. همچنین برند شون محصول مشترک ایران و آلمان است. فرمولاسیون از خارج وارد شده و مواد اولیه نیز باید از منابع مورد تایید تهیه شود. محصولات باید مطابق استانداردهای آلمان و اتحادیه اروپا باشد. برند نئودرم، نیوتیس و کالیستا بطور کامل داخلی است ولی مواد اولیه تمامی محصولات وارداتی است. اتفاق خوبی که افتاده، این است، با ۲ برند خارجی را قرارداد بسته‌ایم که در داخل تولید کنیم.

عنصر تاثیرگذار در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی با کیفیت و مناسب چیست؟

اولین بخش مواد اولیه و بسته بندی است که باید از کیفیت مناسب برخوردار بوده و از منابع معتبر تهیه شود. عنصر دوم استفاده از ماشین آلات مناسب و به روز است. عنصر سوم وجود آزمایشگاه های داخلی شرکت اعم از شیمیایی، فیزیکی و میکروبیولوژی است که در تمام بخش ها در حین تولید و بسته بندی کنترل های لازم را اعمال کند. عنصر چهارم به روز سازی فرمولاسیون ها است که مستلزم وجود یک واحد تحقیق و توسعه فعال است که بتواند به صورت مرتب فرمولاسیون ها را به روز کند. آخرین عنصر تاثیر گذار، کنترل های بیرونی در تمامی مراحل تولید از سوی مراجع صاحب صلاحیت مانند وزارت بهداشت و سازمان استاندارد است.

در مجموعه آریان کیمیا تک، آزمایشگاه های مرجع وجود دارد که در مواردی وزارت بهداشت هم محصولات بسیاری را برای تست می فرستند با این وجود،‌ محصولات تولیدی خودمان طبق قوانین وزرات بهداشت برای کنترل بیرونی باید توسط آزمایشگاه های دیگر کنترل کیفیت شود.

چه استانداردهایی را در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی اخذ کرده‌اید؟

استاندارد ایزو ۹۰۰۱، استانداردGMP وزارت بهداشت ایران را داریم و استاندارد مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۱ را به زودی دریافت می‌کنیم. همچنین استاندارد ۴۵۰۰۱ مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و گواهی نامه استاندارد ۱۷۰۲۸ (سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهی) را نیز داریم.

این مجموعه تا کنون چند بار موفق به دریافت تندیس روز ملی صنعت و معدن شده و علت دریافت این تندیس چه بوده است؟

به صورت استانی ۵ تا ۶ بار و به صورت ملی ۲ بار به عنوان واحد نمونه تولیدی کشور شناخته شدیم. برگزیده شدن به عنوان واحد نمونه تولیدی کشور، ‌آزمون بسیار مشکلی است و مفتخر هستیم در صنف تولید کنندگان آرایش و بهداشتی ۲ بار به عنوان واحد نمونه تولیدی کشور انتخاب شدیم. دلیل این موضوع هم حضور پایدار و اطمینان بخش در بازار است. وقتی یک محصول آرایش و بهداشتی می‌تواند پزشکان را متقاعد کند تا آنها را نسخه کنند و از طرف دیگر قفسه های داروخانه و فروشگاه ها را پوشش دهد و از یک رشد دائم برخوردار باشد.

چه فعالیتهای را در زمینه صادرات و حضور محصولات آرایش و بهداشتی در بازارهای جهانی انجام داده اید؟

میزان صادرات شرکت نزدیک به ۲ میلیون دلار بوده و به ۱۷ کشور مختلف شامل ترکیه، کانادا،‌ عراق،‌ افغانستان،‌ ارمنستان،‌تاجیکستان،‌ ترکمنستان،‌ عمان و... محصولات را صادر کرده‌ایم. به عنوان صادر کننده نمونه کشوری شناخته شده‌ایم. در سال جاری هم جزو کاندیداهای جدی انتخاب صادر کننده برتر هستیم.

به عنوان یک صادر کننده نمونه چه اقداماتی در زمینه موفقیت در صادرات انجام شود؟

اول اینکه باید برای هر برند نماینده مجزا در کشورهای هدف در نظر بگیرند. دوم اینکه در نمایشگاه های خارجی حتما باید باید حضور داشته باشند تا توانمندی های خودشان را معرفی کنند. اقدام دیگر این است که باید بسته بندی های متناسب با کشور هدف را طراحی کنند. موضوع چهارم تبلیغات و کمیپین های رسانه ای با زبان کشور هدف و استفاده از اینفلوئنسرهای محلی است. موضوع بعدی چند زبانه سازی محصولات بوده و باید محصولات را هم با زبان انگلیسی و هم به زبان کشور مقصد محصولات معرفی و محتوا سازی کنیم.  از جمله اقدامات ما تبلیعات تلویزیونی و محیطی در کشورهای مقصد صادراتی بوده است. همچنین در فروشگاه های زنجیره ای آن کشورها حضور داریم و در نهایت مجوزهای کیفی مانند گواهی حلال،‌گواهی ایزو،‌گواهی بهداشت و گواهی فروش آزاد را برای تمامی محصولات خودمان آماده کرده‌ایم.

چه اقداماتی در زمینه مسئولیت اجتماعی در این مجموعه صورت گرفته است؟

یک مرکز داندانپزشکی مخصوص ایتام از سالهای قبل ایجاد کرده‌ایم. همچنین به شدت به دنبال کمک به محیط زیست هستیم. محصولات برند شون با پایه گیاهی و بصورت زیست محیطی تولید شده و حتی بسته بندی‌ها هم با رعایت مسائل زیست محیطی تولید می‌شوند.  

در حوادث و اتفاقات طبیعی که در کشور رخ می‌دهد مانند زلزله غرب کشور و سیل سیستان،‌کمک های متعددی به افراد آسیب دیده صورت گرفته ارسال کردیم. در شیوع بیماری کرونا برای پرستاران بخش های عفونی بیمارستان های سراسر کشور،‌ بسته‌های بهداشتی را ارسال کردیم که شامل کرم مرطوب کننده و‌ ژل ضدعفونی کننده دست بود. در عین حال ژل های ضدعفونی کننده را بین پاکبان های شهر تهران پخش کردیم.