رشد 64 درصدی استخراج کانسنگ طلای زرشوران

محمد‌رضا احمدی در خصوص موقعیت شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران گفت: معدن طلای زرشوران در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان تکاب آذربایجان‌غربی قرار دارد این معدن دارای ذخیره قطعی ۲۷.۵ میلیون تن کانسنگ طلا با عیار حد ۱.۲ و عیار میانگین ۴ppm در حدود ۱۰۸ تن طلای است. وی ‌با اشاره به تولید طلا در این معدن  گفت : طی شش ماهه سالجاری حدود ۱۸۰ هزارتن کانسنگ طلا از معدن استخراج شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۶۴ درصد رشد داشته است. همچنین تولید شمش طلا درشش ماهه نخست سالجاری حدود ۲۲۵ کیلوگرم و ۷۸ درصد برنامه محقق شده است. محمدرضا احمدی در خصوص نحوه عرضه طلای تولیدی این واحد صنعتی گفت : کالای تولیدی به دو صورت عرضه می گردد یکی از طریق بورس کالا و براساس آخرین قیمت لحظه ای در روز عرضه روی تابلوی بورس کالا مشخص می شود و روش دوم نیز از طریق حراج در شعبه کارگشایی بانک ملی است. وی در خصوص طرح های توسعه ای شرکت اظهار داشت: افزایش ظرفیت در این شرکت در دومرحله صورت خواهد گرفت نخست رساندن تولید به ظرفیت اسمی ۲ تن طلا در سال طی فاز یک و سپس در ادامه اجرای فاز ۲ طرح توسعه با ظرفیت ۲ تن طلا که در مجموع به ظرفیت ۴ تن طلا در سال خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در خصوص میزان عیار تولیدی شمش طلای این واحد گفت: شمش های قابل عرضه در بازار جهانی با خلوص ۹۹.۹۹۹ است و این شرکت درآینده این مهم را انجام خواهد داد. احمدی در پاسخ به این پرسش که استاندارد قیمت تمام شده طلا در ایران چقدر نسبت به استاندارد های دنیا متفاوت است، گفت: هزینه تولید هر اونس طلا برای سال ۲۰۱۵ در بزرگترین تولید کننده دنیا( شرکتBarrick) ۸۳۱ دلار بوده است اما به دلیل تفاوت روش های تولید و ظرفیت تولید طلا در دنیا و ایران نمی توان شاخص معینی برای این موضوع تعیین کرد. وی با اشاره به تسهیل فضای تجارت پس از برجام گفت: با امضای توافق هسته‌ای و باز شدن فضای بین‌المللی کارشناسان و پیمانکاران خارجی از کشورهای مختلف برای حضور در پروژه‌های این معدن ابراز تمایل کردند و برای شرکت در طرح توسعه افزایش سطح ورودی خوراک به میزان ۶۰۰ هزار تن با ما مکاتباتی را داشته‌اند.

وی تصریح کرد: تاکنون شرکت‌هایی از استرالیا، قزاقستان و گرجستان و شرکت جاکوبی فرانسه از این مجتمع بازدید کرده‌اند و به طور مستقیم با ما در حال مذاکره هستند، در خصوص اکتشاف نیز گرجستانی ها بسیار مایل هستند که حضور پررنگی در این مجتمع داشته باشند که اینها همه از برکات فضای پسابرجام است. به طور قطع می‌توانم بگویم که اگر برجام نبود بسیاری از پیشرفت‌هایی که تا به امروز در این مجتمع داشته‌ایم به این زودی دست‌یافتنی نبود. مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران اظهار داشت: در حال حاضر بازار داخلی نیازمند شمش‌های طلا است و هنوز اشباع نشده تا بخواهیم به سراغ بازارهای خارجی برویم اما برای حضور در بورس لندن باید عیار ۲۴ با ۹۹.۹۹۹ PPM داشته باشیم که در حال حاضر عیار ما ۹۹.۹۹۶ است که برای رسیدن به آن مذاکرات خوبی را با قرقیزستان داشته‌ایم تا بتوانیم عیار خود را بالا ببریم.

احمدی به فعالیت‌های محیط زیستی این کارخانه اشاره کرد و گفت: تمام تمهیدات برای حفاظت از محیط زیست مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا در این مجتمع وجود دارد به طوری که ما دو دستگاه پایش آنلاین آب در کارخانه قرارد اده‌ایم که به صورت مستقیم هر یک ساعت یک بار کیفیت و میزان آلودگی را به سازمان محیط زیست ارسال می‌کند و تاکنون هیچ مشکلی از این مورد نداشته‌ایم. وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تکمیل طرح توسعه این معدن تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های طلا در آسیا شود. شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در آبان سال ۹۳ توسط معاون اول رئیس جمهور با سرمایه گذاری ۲هزار میلیارد ریال افتتاح شد و توانست در اولین سال تولید خود ۱۷۵ کیلو طلا و ۱۱۰ کیلو نقره استحصال کند. شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران در سال ۱۳۹۳ در بورس عرضه محصول خود را در بورس کالا عرضه کرده سال به سال نیز بر میزان تولید خود افزوده است.

این مجتمع سبب اشتغال ۶۷۵ نفر شده است که ۸۰ درصد پرسنل آن بومی بوده و توانسته در کاهش بیکاری منطقه نقش عمده‌ای داشته باشد. از سوی دیگر تاکنون بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب ماده معدنی و باطله به وسیله پیمانکاران استخراج شده است که این نیز سبب اشتغال غیر مستقیم را فراهم آورده است.

09 (3)