« گندله سازی2 » ایران را از واردات بی‌نیاز می‌کند

مطالعات اولیه نشان داده میزان ظرفیت فولادسازی در کشور ۲۴ میلیون تن بوده و برای این میزان نیاز به تولید ۳۰ میلیون تن گندله برای تکمیل ظرفیت خالی فولادسازان است. این درحالی است که سال گذشته در ایران تنها ۳/ ۱۶ میلیون تن فولاد خام و ۲۳ میلیون تن گندله تولید شد که کمبود گندله با ۱ تا ۲ میلیون تن واردات طی سالهای ۹۳ و ۹۴ تقریبا جبران شده است. در صورت رسیدن تولید فولاد کشور به ظرفیت نصب شده ۲۴ میلیون تنی و با توجه به مصرف سایر مواد اولیه مانند سنگ آهن و قراضه، مصرف گندله به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که با ورود تولیدات گندله شماره ۲ گل گهر این کمبود جبران خواهد شد. مهندس ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت گل‌گهر، در این رابطه گفت: شرکت معدنی - صنعتی گل‌گهر در راستای موارد مهمی همچون:

* جبران ظرفیتهای خالی فولادسازان و برقراری توازن در زنجیره تولید فولاد

* خودکفایی از واردات گندله و جلوگیری از خروج ارز

* جلوگیری از خام فروشی ناشی از عدم توازن در زنجیره فولاد (صادرات سنگ آهن)

* افزایش ارزش افزوده تولیدات

* ایجاد اشتغال در منطقه (اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر و غیرمستقیم ۲۰۰۰ نفر)

مطالعات اولیه پروژه گندله سازی شماره ۲ را در سال ۱۳۹۰ با هدف تولید سالانه ۵ میلیون تن در سال در دستور کار قرار داد که پس از برگزاری مناقصه، شرکت آلمانی Outotec به عنوان صاحب فناوری و تامین کننده تجهیزات خارجی و مشارکت کیسون/ فراتحقیق سپاهان به عنوان پیمانکار بخش داخلی انتخاب شدند. این قراردادها تیرماه ۹۱ برای مدت ۳۹ ماه منعقد شد. همچنین سرمایه گذاری پروژه بالغ بر ۸۵۰۰ میلیارد ریال و دوره بازگشت سرمایه حدود ۳ سال است که در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه جزو ارزانترین پروژه‌های گندله سازی اجرا شده در ایران است.

تقی‌زاده افزود: با توجه به تجربه به دست آمده شرکت گل گهر از کارخانه مشابه (گندله سازی شماره ۱) در بخش طراحی و مهندسی، به منظور کاهش هزینه‌های تولید،افزایش کیفیت محصول، بهبود پارامترهای زیست محیطی و کاهش توقفات خط تولید، حدود ۵۵ اصلاح شناسایی و در طرح لحاظ شد که این اصلاحات امکان افزایش ظرفیت اسمی کارخانه را از ۵ میلیون تن به ۷ میلیون تن در آینده میسر می‌سازد. مدیرعامل گل‌گهر با بیان اینکه در بخش تامین تجهیزات به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی تجهیزات اصلی از برند‌های معتبر اروپایی تامین شده و به گفته کارشناسان خارجی اجرای پروژه از کیفیت بالایی برخوردار است، افزود: یکی از موفقیت‌های منحصر به فرد در این پروژه اجرای عملیات راه اندازی آن ظرف ۴۵ روز است که به اذعان شرکت اتوتک، یک رکورد شکنی در سطح جهانی وکاری است که ۴ ماه زمان لازم دارد. تحقق این رکورد موید کیفیت ساخت، اجرا و تلاش شبانه روزی دست اندرکاران پروژه است که در سایه خواست و حمایت همه جانبه مدیریت ارشد مجموعه محقق شد.

وی افزود: از دیگر نکات ارزشمند این پروژه، زمان اجرای آن است که تنها با چند ماه تاخیر نسبت به مدت پیش بینی شده در قرارداد به‌رغم تحریم ها و کمبود نقدینگی صنایع کشور به بهره برداری رسید که در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه در ایران یک رکورد محسوب می‌شود. در حال حاضر کارخانه گندله سازی شماره ۲ از نیمه مهرماه به بهره برداری رسیده و به زودی در مرحله تست عملکرد و تحویل نهایی از پیمانکاران قرار خواهد گرفت که از همان ابتدا محصول تولید شده قابلیت و کیفیت لازم را برای فروش خواهد داشت. تقی‌زاده خاطر نشان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، شرکت صنعتی- معدنی گل‌گهر موفق شد بخش عمده کمبود گندله کشور و ظرفیت‌های خالی شرکت‌های فولاد‌سازی را پوشش دهد و امید است در آینده با افزایش بهره وری در سایه اصلاحات صورت گرفته موفق به ارتقای ظرفیت تولید از ۵ به ۷ میلیون تن در این کارخانه شویم که نه تنها موجب جبران صددرصدی کمبود گندله شده و کشور را در این زمینه به خودکفایی خواهد رساند، بلکه زمینه صادرات این محصول استراتژیک را نیز فراهم خواهد آورد.