تولید دو برابر فولاد با حجم برابر آب

اکنون میزان مصرف آب در فولاد مبارکه ۲.۷ متر مکعب بر تن تولید است

 در بخش نخست این مراسم، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه ضمن خیر مقدم به میهمانان طی سخنانی گفت: فولاد مبارکه نتیجۀ سرمایه‌گذاری هوشمندانۀ جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و پس از آن است. وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد فولاد کشور را تولید می کند گفت: گسترۀ فولاد مبارکه امروز سراسر میهن اسلامی را دربرگرفته و محصولات این شرکت با هدف تأمین بازار داخل به تمامی صنایع پاییندست تحویل داده می شود. مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: خوشبختانه در شرکت فولاد مبارکه شعار «از سنگ تا رنگ» به طور کامل به عرصۀ عمل درآمده است؛ به نحوی که کنسانترۀ سنگ‌آهن در این شرکت به گندله، و پس از آن، به آهن اسفنجی و در ادامه به فولاد مذاب و سرانجام به انواع ورق های فولادی تبدیل می شود. این مهم ارزش افزودۀ زیادی برای کشور به ارمغان می‌آورد.

وی شرکت فولاد مبارکه را دومین شرکت بورسی بزرگ کشور خواند و گفت: این شرکت با شفافیت کامل در صورتحساب های خود سالانه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات قانونی به دولت پرداخت می کند. عظیمیان در ادامۀ سخنان خود با اشاره به محدودیت‌های موجود در مسیر تولید، به ویژه در حوزۀ آب، تصریح کرد: دیدگاه فولاد مبارکه در حوزۀ تأمین آب و سایر اقلام موردنیاز خود به هیچ عنوان بخشی‌نگرانه نیست و در این خصوص همواره با رویکردهای جمهوری اسلامی ایران مسئولانه همراهی کرده است.  مدیرعامل فولاد مبارکه تولید فولاد مبارکه در سال ۱۳۸۰ را به میزان ۳ میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: برای این میزان تولید در سال مذکور حدود ۱۷ میلیون مترمکعب آب مصرف می شد؛ اما خوشبختانه در حال حاضر، با اجرای پروژه های متعدد، تولید شرکت به بیش از دو برابر یعنی حدود ۶.۲ میلیون تن افزایش یافت، درحالی که میزان مصرف آب با اجرای طرح ها و پروژه‌های مختلف نه تنها افزایش نیافته، بلکه روند کاهشی داشته است.

عظیمیان از سرمایه‌گذاری قابل توجه فولاد مبارکه در حوزۀ تصفیه خانه و بازچرخانی آب در شرکت فولاد مبارکه خبر داد و تصریح کرد: این شرکت با همکاری شرکت آبفای استان پروژۀ جمع آوری و ایجاد شبکۀ تصفیه و پساب در شهرستان‌های لنجان و مبارکه را در دستور کار خود قرار داد و خوشبختانه بسیاری از این طرح‌ها با پیشرفت‌های بسیار خوب آماده بهره‌برداری شده اند. وی با تأکید بر اینکه در نتیجۀ اجرای این پروژه ها اکنون میزان مصرف آب در فولاد مبارکه ۲.۷ مترمکعب به ازای هر تن تولید است، خاطرنشان کرد: اکنون میزان مصرف آب در فولاد مبارکه به یک الگوی جهانی مبدل شده و در مقایسه با سایر تولیدکنندگان فولاد دنیا بی نظیر است.

84 (1)

سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه در پروژۀ «کوهرنگ 3»

به‌منظور تأمین آب پایدار استان یکی دیگر از محورهای سخنان عظیمیان بود. مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی خود بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان نیز به کشاورزان محترم پرداخت کرده است تا آنان بتوانند با اجرای طرح‌های اصلاحی، بخشی از مشکلات معیشتی و کاری خود را رفع کنند. عظیمیان با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه همواره از بخشی نگری پرهیز کرده و دغدغه های مردم را دغدغۀ خود دانسته است، خاطرنشان کرد: مدیران و کارکنان فولاد مبارکه حسبِ دستور مؤکد مسئولان کشور، همواره تلاش کرده اند تا در هر شرایطی چرخ تولید شرکت را در گردش نگه دارند و خوشبختانه، با تلاش های به عمل آمده در شرایط سخت تحریم، این مأموریت به خوبی انجام شده است. وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح ایجاد شبکۀ فاضلاب در شهرستان های مجاور شرکت دقیقا در راستای تهعد به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد مبارکه صورت گرفته است؛ چراکه با جمع آوری پساب‌های شهری از ورود آنها به چرخۀ محیط‌زیست جلوگیری می شود؛ ضمن اینکه برداشت آب خام شرکت به رغم افزایش تولید، 84 درصد کاهش یافته است. مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود اظهار امیدواری کرد همکاری فزایندۀ دولت و مدیریت شرکت فولاد مبارکه به رفاه هرچه بیشتر جامعه و سربلندی بیش‌ازپیش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

 همگامی تولید و اشتغال با حفظ محیط‌زیست

 در این مراسم وزیر نیرو در آیین بهره‌برداری از طرح انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه، رها نکردن پساب در طبیعت، در معرض خطر قرار ندادن بهداشت عمومی و حفظ محیط‌زیست را از فواید استفاده از فاضلاب تصفیه شده در صنعت دانست و گفت: با این وجود باتوجه به شرایطی که داریم این کار ما را در آغاز مسیری قرار می‌دهد که معضل تامین آب را به شکل پایدار در کشور حل می‌کند. رضا اردکانیان ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای این پروژه مهم و تاثیرگذار اظهار داشت: فولاد مبارکه یکی از مجموعه‌های بسیار مهم در بحث تولید و اشتغال کشور است و امیدواریم بتوانیم آب مورد نیاز این صنعت را تامین کنیم. وی با بیان اینکه آب مایه حیات است و حیات هم جلوه‌های مختلفی دارد، گفت: خداوند فرموده من آب را به اندازه برای شما نازل می‌کنم.

ما کشور خشک و نیمه‌خشکی هستیم ولی اگر از آب به نحو صحیحی استفاده کنیم به عنوان یک منبع حیاتی می‌توانیم حتی در شرایط متنوع آب و هوایی و اقلیمی حیات پایدار و مستمری داشته باشیم. وزیر نیرو با اعلام اینکه درحال حاضر میزان مصرف آب شرب و بهداشتی جمعیت کشور حدود ۵/ ۶ میلیارد مترمکعب و میزان پساب تولیدی ۳/ ۴ مترمکعب است، گفت: پساب تولیدی به شکل خام برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی مفید نیست. این درحالی است که دانش امروز و فناوری‌های موجود توصیه به کیفیتی از تصفیه و رهاسازی برای تغذیه سفره‌ها یا مصارف مجاز از پساب تصفیه شده می‌کند. وی یکی از مطمئن‌ترین منابع برای صنایع در مناطق خشک و کم آب را به شکل اولیه فاضلاب و بعد از آن فاضلاب تصفیه شده عنوان کرد و افزود: از هر طریق به فکر تامین آب باشیم که برگرفته از عدم وضعیت قطعی در تامین آب مورد نیاز شرب و بهداشت است تا زمانی که جمعیت هست مصرف شرب و بهداشت هم هست و تولید پساب می‌کند به طور قطع حجم بالایی از پساب را خواهیم داشت، لذا برای تامین معیشت مردم، تولید و گردش اقتصادی و توسعه کشور صنایع می‌توانند روی پساب به عنوان مهم‌ترین منبع حساب کنند. 

وی ادامه داد: یکی از نمودهای تحقق این موضوع مجتمع عظیم فولاد مبارکه است که به درستی و هوشمندانه روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده، به طوری که با آرامش خاطر می‌توانیم به سرمایه‌گذاری‌های لازم در جاهایی که شرایط زیست‌محیطی اجازه می‌دهد و توسعه صنایع و صنایع تبدیلی روی بیاوریم. وی با تاکید براینکه تلاشی که به عمل آمده موجب قدردانی است، گفت: وظیفه خود می‌دانیم که در جهت حل تنگناها و مشکلاتی که دارند با مطالعات لازم که از ملزومات هر امری است گام برداریم به نحوی که این صنعت عظیم دغدغه‌ای از حیث تامین آب مورد نیاز نداشته باشد. اردکانیان با بیان اینکه استفاده از پساب تصفیه شده صرفا برای حل مشکل تامین آب نیست، گفت: رها نکردن پساب در طبیعت، در معرض خطر قرار ندادن بهداشت عمومی و حفظ محیط‌زیست از فواید استفاده از فاضلاب در صنعت است با این وجود باتوجه به شرایطی که داریم فایده دیگری با فاصله خیلی زیاد وجود دارد که اگر توجه کنیم تازه در آغاز مسیری قرار می‌گیریم که معضل تامین آب را به شکل پایدار در کشور حل می‌کند.

وزیر نیرو از توجه به قیمت واقعی آب به عنوان مهم‌ترین فایده استفاده از پساب فاضلاب یاد کرد و افزود: توجه به قیمت واقعی آب به این معنا نیست که انتظار داشته باشیم دولت یارانه بدهد و مصرف‌کننده اصلی آب یعنی بخش کشاورزی در شرایطی که الگوی کشت مناسب نیست قیمت واقعی آب را بپردازد، بلکه به این معناست که در مسیری قرار گیریم که محصولات کشاورزی هم از ارزش لازم برخوردار باشند و با آب کمتر از همین مقدار بتوانیم محصول خوبی به دست آوریم. وزیر نیرو با بیان اینکه امروز یک متر مکعب آب به بخش صنعت به قیمت ۸۰۰ تومان عرضه می‌کنیم، اظهار داشت: این در حالی است که قیمت تمام شده پساب تصفیه شده هر مترمکعب ۱۴ هزار تومان است. نمی‌گویم باید آب ۱۴ هزار تومانی به صنعت بدهیم بلکه این قیمت بابت حفظ بهداشت و محیط‌زیست پرداخت می‌شود، اما حداقل این کمک را به ما می‌دهد که در جایی که صنعت را با آب ۸۰۰ تومانی می‌چرخانیم آیا بهره‌وری لازم را دارد و این دغدغه را در ذهن برنامه‌ریزان کشور در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند. وی ادامه داد:  وقتی بدانیم قیمت واقعی آب چقدر است بالاخره چاره‌ای می‌اندیشیم که معیشت کشاورز و شرایط سخت آن لحاظ شود، یعنی به جای اینکه ۱۰ هزار مترمکعب برای هر هکتار برنج کاری مصرف کنیم در برخی مناطق تا ۵۰ هزار مترمکعب از آب برای کشت برنج استفاده می‌شود که این موضوع آسیب‌پذیری ما را بالا و تاب‌آوری ما را کم می‌کند.

وزیر نیرو با تصریح بر اینکه خوشبختانه مجموعه فعالیت‌ها در راستایی است که در مسیر صحیحی رو به جلو هستیم، گفت: سازوکار کمیته‌های استانی سازگاری با کم‌آبی به این صورت است که به این مسائل توجه کرده و همکاری‌های بین‌بخشی مورد توجه قرار گیرد. اردکانیان با تاکید بر اینکه امروز لازم است هرکدام در سنگرهای انفرادی قرار نگیریم و بدانیم مساله جمعی و مشترک است، افزود: باید بدانیم که کار صنعت و کشاورزی و محیط‌زیست به هم گره خورده است و انشااله با حضور مدیران هوشمند و حمایت دستگاه‌های اجرایی بیش از پیش در استفاده صحیح از آب بتوانیم بهره‌وری را در کشور بالا ببریم. وزیر نیرو در پایان بار دیگر از زحمات و پیگیری‌های همه دست‌اندرکاران اجرای این پروژه قدردانی کرد و گفت: استان اصفهان در سال‌های اخیر با شرایط سختی از حیث موضوع آب مواجه بوده و فشار بیشتری بر دوش مدیران و نمایندگان این استان بوده، این در حالی است که صبوری مردم باعث شده خداوند درهای رحمت خود را به روی ما بگشاید و با شکرگذاری این نعمت الهی سال‌های بهتری پیش رو خواهیم داشت.

فولاد مبارکه همواره امید به جامعه تزریق کرده است

زهرا سعیدی، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از زحمات شرکت فولاد مبارکه و شرکت آب و فاضلاب استان گفت: شرکت فولاد مبارکه، صنعتی عظیم و گسترده است که همواره در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و به جامعه امید تزریق کرده است. وی با تاکید بر اینکه کارها باید برای رضای خداوند انجام شود، اظهار امیدواری کرد اجرای شبکه جمع‌آوری تصفیه و بازچرخانی پساب در صنعت و تمامی اقدامات مجموعه وزارت نیرو، شرکت آب و فاضلاب و شرکت فولاد مبارکه به رضایتمندی هرچه بیشتر مردم شریف استان و خداوند منجر شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه از همکاری شرکت فولاد مبارکه، شرکت آبفا و مسوولان شهرستان که در به بار نشستن این پروژه همکاری کردند، تشکر و قدردانی کرد.

اقدام مشترک وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب و بیع متقابل با فولاد مبارکه مصداق بارز استفاده از توان داخلی است

عباس رضایی، استاندار اصفهان نیز ضمن قدردانی از مدیرعامل فولاد مبارکه، با تاکید بر اهمیت به کارگیری توان و ظرفیت‌های داخلی تصریح کرد: اگر بخواهیم به توسعه پایدار دست یابیم، راهکاری به غیر از استفاده از ظرفیت‌های داخلی و چنین اقداماتی نداریم. در شرایط سخت تحریم که دشمن ناجوانمردانه قصد ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارد، بدیهی است آن دسته از مدیرانی که صرفا چشم امید به کمک و بودجه دولت دوخته‌اند، توفیق و دستاورد چندانی نخواهند داشت. وی ظرفیت‌های قانونی، ازجمله تبصره ۱۹ را مصداق بارز ظرفیت‌های داخلی دانست و گفت: اقدام مشترک وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب و بیع متقابل با فولاد مبارکه مصداق بارز استفاده از توان داخلی است.

85