ایستاده  در دوران تحریم

محصولات تولیدی این شرکت باعث شد تا ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده کاتالیست در جهان پیوسته و تولید این محصولات را از انحصار معدود تولیدکنندگان بین‌المللی آن خارج کند. انجام تحقیقات برای بومی سازی کاتالیست‌های نیکلی که در فرایند ریفرمینگ صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فولاد کاربرد دارند، از سال ۱۳۸۳ در شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو آغاز شد. از آنجا که کاتالیست‌ها در حوزه  صنایع فوق پیشرفته به حساب می‌آیند، فرآیند تولید و تدوین دانش فنی با انجام تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفت، به طوری که پس از حصول موفقیت در ساخت نمونه­ کاتالیست‌ها و پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز انواع تست‌های فیزیکی، شیمیایی و راکتوری، در سال ۱۳۸۵ نمونه اولیه این محصولات در مجتمع فولاد خوزستان بارگذاری شد. نتایج حاصل از عملکرد کاتالیست به طور مستمر توسط کارشناسان هر دو شرکت پایش و تحت کنترل قرار گرفت و با توجه به نتایج به دست آمده در هر مرحله از بارگذاری‌های صورت گرفته، فرایند ساخت کاتالیست‌ها بهینه شد و محصول اصلاح شده مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت.  در همین راستا نیز فعالیت مشترکی با شرکت فولاد مبارکه برای بومی‌سازی این گروه از کاتالیست‌ها از سال ۱۳۸۸ آغاز شد. نتایج حاصل از بارگذاری‌های نیمه صنعتی کاتالیست‌های نفت و گاز سرو که توسط کارشناسان متعهد و دلسوز شرکت فولاد خوزستان و فولاد مبارکه مورد بررسی دقیق واقع شد، منجر به تایید عملکرد کاتالیست‌های سرو در مقایسه با شرکت سود کمی هند شد.

 بهره برداری ۱۰ ریفرمر فولادی کشور با کاتالیست نفت و گاز سرو

تولید انبوه و صنعتی کاتالیست احیاء مستقیم آهن در ایران از سال ۱۳۹۰ توسط شرکت نفت و گاز سرو به وقوع پیوست. کاتالیست‌های تولیدی نفت و گاز سرو از سال ۱۳۹۲ به طور صنعتی در ریفورمرهای A ، B ،D ، E و مگا مدول شهید خرازی و مگامدول سبا فولاد مبارکه، مدول ۳ فولاد خوزستان، مگامدول کوثر در توسعه آهن و فولاد گل گهر، مدول فولاد بافت با لایسنس ایرانی PERED و نیز مدول شرکت جهان فولاد سیرجان بارگذاری شده است. نتایج حاصل حاکی از عملکرد برتر کاتالیست‌های تولیدی این شرکت نسبت به مشابه خارجی آن است.

شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو مفتخر است که با تولید قریب به ۳۰۰۰ تن کاتالیست احیاء مستقیم آهن  و رقابت علمی و عملیاتی  با تولیدکنندگان خارجی، امروزه در تولید بیش از ۴۵ درصد از آهن اسفنجی کشور نقش مستقیم دارد و با توجه به قراردادهای جاری، تا سال ۱۴۰۰، سهم تولید آهن اسفنجی با کاتالیست این شرکت به بیش از ۷۰% خواهد رسید و این افتخاری بزرگ برای یک حرکت فراگیر مبتنی بر دانش است. کاتالیست به عنوان یکی از استراتژیک ترین کالاهای صنعت نفت شناخته می شود. کالای استراتژیک به معنای آن است که اگر در تامین آن اختلالی صورت بگیرد، زنجیره تامین یک محصول با ارزش به خطر می افتد. شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو از سال ۱۳۸۳ با تولیدات خود توانست ایران را به جمع یکی از ۵ کشور صاحب این دانش فنی اضافه نمایند. دانشمندان این شرکت توانسته اند دانش فنی تولید بیش از ۳۰ نوع کاتالیست را داخلی سازی نمایند.معادل  ۳۵% نخبه دانشگاهی با مدرک کارشناس ارشد و دکتری در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

 ثبت رکورد جدید تولید کاتالیست

امیرهومن کریمی وثیق، مدیرعامل موفق شرکت نفت و گاز سرو در گزارشی در خصوص عملکرد این شرکت دانش بنیان گفت: علی رغم پشت سرگذاشتن سالی دشوار که با چند ماه توقف خط تولید به دلایل اختلال در نظام اقتصادی کشور و مشکلات ثبت سفارش در تامین نیکل همراه بود، این شرکت در سال گذشته توانست رکورد تولید جدیدی در تولید کاتالیست و تحویل به مشتریان ثبت کند. به طوری که توانستیم رکورد تولید نزدیک به ۹۰۰ میلیون لیتر کاتالیست را به نام خود ثبت کنیم. همچنین امسال نیز توانستیم با افزایش سبد محصولات و عملکرد مثبت خود، اعتماد شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی به محصولات شرکت نفت و گاز سرو جلب گردید. به طوری که در طرح‌های پتروشیمی شاهد استفاده از کاتالیست‌های شرکت نفت گاز سرو خواهیم بود. که انشااله در آینده نزدیک اخبار مربوط به این افتخار آفرینی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو ادامه داد: کاتالیست به عنوان یکی از استراتژیک ترین کالاهای صنعت پتروشیمی، پالایش و فولاد شناخته می‌شود. کالای استراتژیک به معنای آن است که اگر در تامین آن اختلالی صورت بگیرد، زنجیره تامین یک محصول با ارزش به خطر می‌افتد. که شرکت نفت و گاز سرو از سال دو دهه قبل توانسته با تولیدات خود نزدیک به ۳۰ کاتالیست را به صنعت معرفی کرده و بخش اعظمی از نیاز استراتژیک کشور را به کاتالیست مرتفع ساخته و خدمت بزرگی به صنایع فولادسازی، پتروشیمی و پالایشگاه‌های کشور ارائه کند.

نفت و گاز سرو به عنوان شرکت پیشرو در صنعت کاتالیست امسال توانست نیاز کاتالیست ۲۸ مجتمع فولادی، پتروشیمی و پالایش کشور را از ماده استراتژیک کاتالیست بر طرف کند. مدیرعامل شرکت نفت و گازسرو با اعلام این موضوع ادامه داد: ما علاوه بر آنکه ماموریت اصلی خود را تولید کاتالیست و رفع نیاز مجتمع‌های مصرف‌کننده کاتالیست در شرایط بحران تحریم می‌دانیم، اما هیچگاه از مسیر رو به رشد خود منحرف نشدیم و امسال توانستیم نسل جدید کاتالیست‌های صنایع فولادی را نیز به بازار معرفی کنیم. همچنین متخصصان ما توانستند در سال جاری به دانش فنی تولید چند کاتالیست مهم دیگر از جمله کاتالیست هیدروژناسیون استیلن، سنتز متانول و کاتالیست فرمالدهید در مقیاس صنعتی دست پیدا کنند که در خلال نمایشگاه نفت امسال از آنها رونمایی شد.

فولاد بافت، نقطه عطف در صنعت فولاد

طرح فولاد بافت به عنوان یکی از طرح‌های ملی فولاد کشور که برپایه تکنولوژی PERED ساخته شده است،  با کاتالیست­های تولیدی شرکت نفت و گاز سرو در بهار امسال راه‌اندازی و به محصول نشست. تکنولوژی پرد به عنوان سمبل توانمندی‌های ایران در حوزه صنعت شناخته می‌شود با کاتالیست‌های ایرانی شرکت نفت و گاز سرو بومی‌تر شد. کاتالیست‌های پرد شرکت نفت و گاز سرو پس از اخذ تاییدیه‌های لازم و با همکاری وزارت صمت، سازمان ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران برای نخستین بار در طرح فولاد بافت مورد استفاده قرار گرفت که در اردیبهشت ماه امسال این واحد به صورت رسمی توسط مقامات عالی کشور افتتاح شد.

 قطار کاتالیست در پروژه فولاد سیرجان ایرانیان سرعت گرفت

شرکت نفت وگاز سرو دهمین ریفرمر فولادی خود را با کاتالیست‌های تولیدی اش در مجتمع جهان فولاد سیرجان بارگذاری نمود. پروژه کاتالیست جهان فولاد سیرجان شامل ۱۴۰ تن کاتالیست احیا مستقیم آهن بود. مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو در این خصوص افزود: نقطه حائز اهمیتی که در این رویداد ملی وجود دارد این است که پروسه تولید و مدت زمان بین اعلام قرارداد تا تحویل کاتالیست کمتر از ۳ ماه بوده است، در صورتی که در گذشته زمان تحویل کاتالیست از سوی شرکت‌های خارجی معمولا ۶ ماه بود. این موفقیت از آن جهت است که نفت و گاز سرو به عنوان شرکتی پیشرو در صنعت کاتالیست توانسته است با ظرفیت سازی کافی، پاسخگوی نیاز کاتالیست کشور باشد و صنعت فولاد دیگر نگرانی از بابت تامین کاتالیست آهن اسفنجی نداشته باشد. در سیستم‌های نوین تولید در سطح جهان، دستیابی به تولید انبوه (Mass Production) نیاز به داشتن دانش کافی و توان کافی در حفظ کیفیت محصول تولیدی دارد. ارزش این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانیم تولید کاتالیست از پارامترهای کنترلی بسیار زیادی برخوردار است که تولید کاتالیست و حفظ کیفیت یکنواختی آن را بسیار برای سازنده دشوار می‌کند.

 در آینده نزدیک،صادرات تکنولوژی ایران، اقدامی کم نظیر در حوزه کاتالیست

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو همچنین خبر داد: با سرمایه گذاری‌های صورت پذیرفته در حال حاضر بیش از ۳۰ نوع از انواع کاتالیست‌های پر مصرف توسط شرکت نفت و گاز سرو تولید می‌شود که نیاز کشور را به صورت ۱۰۰% تامین می‌کند. این شرکت با رسیدن به بلوغ کامل ملی، چشم‌انداز روشنی را برای صادرات محصولی با دانش فنی کاملا ایرانی را پیشرو دارد تا بتوان به عنوان یک اقدام کم نظیر، در آینده نزدیک شاهد صادرات تکنولوژی ایرانی در محصولات استراتژیک صنعت نفت باشیم.  

مهندس امیرهومن کریمی وثیق در این رابطه افزود: نفت و گاز سرو به عنوان پیشگام تولید کاتالیست در ایران تاکنون با تولید بیش از ۴ میلیون لیتر انواع کاتالیست‌های پتروشیمی، پالایشی و فولاد توانسته است گام بزرگی در قطع وابستگی به کالای استراتژیک کاتالیست بردارد به طوری که سالیانه بیش از ۱۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی از طریق تولید داخل کاتالیست توسط این شرکت صورت می پذیرد. همچنین زیرساخت‌های لازم جهت حضور در بازارهای بین‌المللی در این شرکت و در طی چند سال اخیر شکل گرفته است که با در اختیار داشتن نیروی متخصص و کارنامه قابل دفاع امیدواریم در سال جاری صادارت کالایی دانش بنیان و‌های-تک را شاهد باشیم. که این اتفاق موفقیتی بزرگ برای کشور به شمار خواهد آمد.

86