دستاوردهای شرکت آهن و فولاد غدیر ایران

معرفی شرکت

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با مشارکت شرکتهای سرمایه گذاری غدیر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت فولاد آلیاژی ایران در سال ۱۳۸۵  تاسیس شد. کارخانه احیای مستقیم تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالیانه بالغ بر ۸۰۰ هزار تن که برای افزایش ظرفیت تا یک میلیون و دویست هزار تن در سال نیز اقدام شده است با هدف تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات فولادسازی استان یزد و سایر فولاد سازی های کشور در ۲۵ کیلومتری شهرستان اردکان در استان یزد و همجوار مجتمع گندله سازی چادرملو احداث گردید . همچنین این شرکت برای احداث یک مجتمع گندله سازی در شهرستان بهاباد استان یزد نیز اقدام نموده است که فاز مهندسی پایه برای احداث این مجتمع  تکمیل شده است و عملیات اجرائی برای ایجاد زیرساخت های لازم ادامه دارد، خط انتقال گاز و توسعه پست فشار قوی نخلستان بافق به بهاباد در حال اجرا بوده و به مراحل نهایی رسیده است.

فعالیت های اجرایی ساختمانی در سایت گندله سازی بهاباد از پیشرفت مطلوبی برخوردارند. همچنین شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در راستای توسعه سرمایه گذاری های صنعتی و معدنی در پروژه های دو کارخانه مگامدول احیا مستقیم و فولاد سازی ۳ میلیون تنی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر  سهامدار میباشد و در شرکت فولاد شاهرود و شرکت صنایع معدنی نوظهور شاهرود و شرکت توسعه فولاد قشم نیز مشارکت دارد. بخش معدنی این شرکت نیز فعالیت های اکتشافی و تجهیز معادن و فعالیت های استخراجی در معادن متعلق به خود را توسعه داده است و همراه با شرکت سنگ آهن مرکزی ایران و توسعه صنایع و معادن غدیر، در شرکت صنایع معدنی کویر بافق برای تجهیز، استخراج و بهره برداری و احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن مشارکت نموده است .

افتخارات شرکت

تولید آهن اسفنجی شرکت در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۸۴۰ هزار تن بوده است و شاخص های مصرف برق، گاز و آب نسبت به استانداردهای جهانی میدرکس از مطلوبیت بسیار خوبی برخوردار و در مقایسه با عملکرد کارخانجات تولید آهن اسفنجی ایران از نظر شاخص بهره وری کل عوامل (TPF) رتبه اول را بر اساس رتبه بندی صد شرکت برتر سازمان مدیریت صنعتی (IMO۱۰۰) کسب نموده است. همچنین این شرکت بر اساس ارزیابی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در میان برگزیدگان و دریافت کنندگان لوح «پیشروان بهره وری ۴ ستاره» قرار دارد.  لازم به ذکر است با عنایت به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام برای عملکرد مالی سال ۱۳۹۷، شرکت موفق گردید مبلغ ۱۰۶۶ ریال سود برای هر سهم محقق سازد.

92 (2)

پروژه های جاری شرکت

 پروژه افزایش ظرفیت کارخانه از 800 هزار تن به 1200 هزار تن در حال حاضرکارخانه تولید آهن اسفنجی اردکان با ظرفیت کامل 800 هزار تن در حال تولید بوده و با توجه به روند مطلوب بازار آهن اسفنجی، هیات مدیره طرح توسعه خطوط تولیدی و افزایش ظرفیت سالیانه از 800 هزار تن به 1200 هزار تن را در دستور کار خود قرار داده و تا پایان اسفند ماه 1397 اقدامات لازم عمدتاً صورت پذیرفته است.

فاز دوم فولاد سازی شاهرود

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان 6/ 53 درصد سهام شرکت فولاد شاهرود را دارا می باشد که کارخانه نورد 200 هزار تنی آن در حال بهره برداری می باشد و فاز یک فولاد سازی در سال 1397 به بهره برداری رسید. برای اجرای فاز دوم، قرارداد با شرکت الکتروترم منعقد گردیده و مراحل ساخت در دست اقدام می باشد.

 مشارکت در احداث خط تولید کنسانتره 700 هزار تنی آنومالی شمالی

شرکت صنایع معدنی نوظهور بافق در نظر دارد یک خط تولید کنسانتره با ظرفیت 700 – 500 هزار تن در سال در معدن آنومالی شمالی احداث نماید. اسناد مناقصه در نیمه اول سال ۹۸ توزیع و پیمانکار موردنظر در نیمه دوم ۱۳۹۸ انتخاب و قرارداد منعقد می گردد.

مشارکت در تجهیز و استخراج معدن میشدوان

جهت عملیات استخراجی در میشدوان پیمانکار انتخاب گردیده و در سال ۱۳۹۸ برای انجام فرآوری و پرعیارسازی سنگ آهن دپوی میشدوان ماهیانه ۱۱۶ هزار تن و همچنین برای استخراج سالیانه حدود ۵۰۰ هزار تن استخراج سنگ آهن اقدام شده است.

مشارکت در سرمایه گذاری برای احداث فولاد سازی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر

۱- بهره برداری به موقع از کارخانه آهن اسفنجی شماره یک (طرح گوهر) به ظرفیت ۷/ ۱ میلیون تن

۲- بهره برداری از کارخانه آهن اسفنجی شماره دو (طرح کوثر) به ظرفیت ۲ میلیون تن

۳- تکمیل کارخانه تولید بریکت سرد با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال

۴- سرمایه گذاری جهت احداث پروژه ریخته گری تختال نازک و نورد گرم ورق به روش پیوسته با ظرفیت ۳ میلیون تن ورق گرم در سال با هدف بهره برداری در سال ۱۴۰۲

۵- سرمایه گذاری جهت احداث واحد تولید اکسیژن

احداث مجتمع گندله سازی بهاباد

احداث مجتمع گندله سازی بهاباد با هدف تولید ۴ میلیون تن در سال گندله اکسید آهن و قابل توسعه تا ۵ میلیون تن به منظور تامین مواد اولیه کارخانجات احیا مستقیم برای تولید آهن اسفنجی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در ۱۳۵ کیلومتری شرق یزد و ۳۸ کیلومتری شمال شرق شهرستان بهاباد (استان یزد) و ۳۰ کیلومتری مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو در دست اقدام می باشد.

92 (3)