بررسی‌ها نشان می‌دهد خط ۷ مترو تهران که جابه‌جایی مسافران در امتداد شمال غرب به جنوب شرق و بالعکس را بر عهده دارد می‌تواند سهم عمده‌ای از سفرها با وسایل نقلیه شخصی و عمومی را از سطح شهر کاسته و حرکت را از زیرزمین، با سرعت و ایمنی بیشتر و بدون وجود آلودگی و تصادف، با هزینه کمتر برای شهروندان تهرانی امکان‌پذیر کند. نکته مهم ارزیابی‌های انجام‌شده از سوی شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران آن است که راه‌اندازی خط ۷ مترو می‌تواند گام موثری در جابه‌جایی تقاضای سفر از یک منطقه به منطقه دیگر شهر تهران داشته باشد. این خط از میدان کتاب در سعادت‌آباد واقع در منطقه دو آغاز و پس از عبور از میدان صنعت، محدود برج و بیمارستان میلاد به موازات بزرگراه شهید چمران ادامه مسیر داده و با عبور از میدان توحید و خیابان آزادی وارد بزرگراه شهید نواب صفوی می‌شود. همچنین با حرکت به سمت جنوب در امتداد این بزرگراه در تقاطع با خیابان قزوین در منطقه هلال احمر به سمت شرق تغییر مسیر داده و در امتداد خیابان مولوی وارد محدوده بازار تهران می‌شود. پس از آن با گذر از بزرگراه شهید آیت‌اله محلاتی، در جنوب شرق تهران به مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی ختم می‌شود. حداکثر سرعت قطار معادل ۸۰ کیلومتر در ساعت و متوسط سرعت قطار معادل ۳۵ کیلومتر در ساعت است.

گنجایش هر قطار یک هزار و ۴۸۰ نفر است و براساس طراحی‌های انجام شده مدت زمان توقف قطار در هر ایستگاه ۳۰ ثانیه است. مطابق بر برآوردهای اولیه، قطارها مجهز به سیستم حفاظت متمرکز اتوماتیک بوده و قادر به ارتباط با شبکه مرکزی مخابراتی جهت افزایش ایمنی سیستم هستند. برنامه‌ریزی، هدایت و کنترل حرکت ترن‌ها در خطوط مختلف شبکه در مرکزی به نام مرکز کنترل فرمان صورت می‌گیرد و تمامی مسیرها توسط سیستم‌های الکترونیکی و تلویزیونی مداربسته و یک سیستم مخابراتی جهت صدور دستورات لازم زیر پوشش قرار می‌گیرند. نیروی محرکه قطارها توسط نیروی برق به قدرت ۲۰ کیلوولت از شبکه شهری یا شبکه خاص مترو تامین شده که در محل پست‌های یکسو‌کننده به ۷۵۰ ولت تامین می‌شود.

یکی دیگر از شاخصه‌های بارز خط ۷ مترو تهران به چگونگی تامین هوای محیط داخلی ایستگاه‌ها و تونل‌ها مربوط می‌شود. مطابق با پیش‌بینی‌های انجام شده، هوای محیط داخلی در ایستگاه‌ها و تونل‌ها توسط هواسازهای رطوبتی و سیستم‌های Air Washer مستقر در محل ایستگاه‌ها، از طریق هوارسان‌های بیرون تامین شده و پس از عملیات فیلتره کردن و تنظیم رطوبت ودرجه حرارت، با فشار کافی به درون فضاهای داخلی دمیده می‌شود. این هوا در اثر فشار اولیه و همچنین فشار ایجاد شده از حرکت قطارها در داخل تونل‌ها جابه‌جا شده و در مسیر حرکت می‌کند که نهایتا از هواکش‌های میان تونلی مستقر در بین دو ایستگاه به بیرون از شبکه هدایت می‌شود. در هر ایستگاه ۳ واحد هواساز به منظور تهویه هوا در تونل‌ها و ایستگاه‌ها پیش‌بینی شده است.

در این خط برای ارتباط فضاهای مختلف ایستگاه با یکدیگر و همچنین فضای ایستگاه با سطح معابر و خیابان‌ها از ترکیب پله‌ معمولی و پله برقی استفاده می‌شود که بسته به شرایط از هر دو سیستم پله استفاده می‌شود. همچنین از آنجاکه مناسب‌سازی سطح شهر برای معلولین از جمله مهم‌ترین برنامه‌های شهردار تهران است در جریان توسعه خط ۷ مترو نیز، در ایستگاه‌ها جهت رفاه حال معلولین، آسانسورهایی جهت استفاده این گروه از شهروندان طراحی و ساخته خواهد شد. در این بخش پله‌های اضطراری برای خروج مسافرین در مواقع ضروری نیز تعبیه شده است. مطابق با آمار جمع‌آوری شده برای احداث و تکمیل خط ۷ متروی تهران مجموعا ۲ هزار و ۲۱۲ نفر در بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد ۵۱۲ نفر در بخش ستادی و اجرایی، ۶۶ نفر در بخش فنی و مهندسی و یک هزار و ۶۳۴ نفر به‌عنوان پیمانکاران اجرایی حضور دارند.