توسعه «کالسیمین» با تکنولوژی های روز دنیا

شرکت کالسیمین چه تکنولوژی‌هایی را در جهت توسعه تولیدات محصولات خود پیاده سازی کرده است؟

در حال حاضر شرکت کالسیمین برای تولید ورق روی از تکنولوژی لیچ مستقیم اسیدی و برای تبدیل ورق به شمش از تکنولوژی کوره القایی استفاده می‌کند همچنین برای جداسازی کنسانتره‌های سرب و روی از خاک معدنی از تکنولوژی هوی مدیا و فلوتاسیون استفاده می‌کند. همچنین شرکت با حذف کوره‌های دوار و جایگزینی کوره القایی، علاوه بر افزایش راندمان حدود ۵/ ۱ درصدی ذوب، موجب حذف آلایندگی‌های زیست محیطی ناشی از عملکرد کوره‌های دوار شده است. در کارخانه تغلیظ نسبت به راه اندازی یک دستگاه هوی مدیای جدید با راندمان بالا در بخش بالادستی فلوتاسیون جهت افزایش عیار سرب و روی در محصولات بخش تغلیظ اقدام کرده است. این اقدام همزمان با پیش بینی کاهش شدید عیار مواد معدنی در سالهای آتی صورت گرفته است.

میزان به روز بودن تکنولوژی‌های فعلی موجود در صنعت سرب و روی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تکنولوژی‌های فعلی به کار رفته، تکنولوژی‌های قدیمی در این صنعت محسوب می‌شود و باید صنعت سرب و روی برای تولید شمش روی و سرب به علت کاهش شدید عیار ورودی به سراغ تکنولوژی روز دنیا از جمله روش sx و ... بروند.

تولیدکنندگان سرب و روی کشور چه اقداماتی در راستای حرکت به سمت صنعت سبز انجام داده اند؟

خوشبختانه به خاطر اهمیت مسائل زیست محیطی، تمامی ملاحظات در این خصوص از جمله آزمایشات خوداظهاری آلایندگی‌های خاک، هوا و آب مرتباً صورت می‌پذیرد و نتایج آنها با آزمایشات سازمان حفاظت از محیط زیست مقایسه شده و در صورت انحراف و یا عدم انطباق با استانداردهای مربوطه، تجهیزات و تمهیدات لازم برای رعایت اصولی مسائل زیست محیطی خریداری، نصب و انجام می‌شود. با احداث و بسترسازی مناسب و مورد تایید سازمان محیط زیست، شرکت سه منطقه را برای ذخیره سازی پسماندهای خروجی کارخانجات روی و پسماند هیدروکسید روی احداث و مورد بهره‌برداری قرار داده است. علاوه بر موارد فوق در راستای صنعت سبز با احداث و ایجاد سدهایی در مسیر هرزآب‌ها، از روان سازی و حرکت هرزآبهای کارخانجات روی جلوگیری شده است. همچنین با احداث دیوارهای حائل اطراف پسماندهای ذخیره شده و ایجاد سالن ذخیره کنسانتره خشک در کارخانه روی زنجان، از پراکندگی و حرکت آلاینده‌ها به محیط اطراف جلوگیری شده است.

تکنولوژی موجود در پروژه BZS در چه سطحی قرار داشته و میزان تاثیرگزاری آن در عملکرد تولید را چگونه می‌دانید؟ چه موانع و مشکلاتی در واردات و استفاده از تکنولوژی مزبور وجود دارد؟

برای استحصال روی موجود در پسماندهای ناشی از فرآیند انحلال در کارخانجات روی، انحلال اولیه پسماندها در اسید سولفوریک، فیلتراسیون آنها و ترکیب آنها با آهک از آخرین متدهای موجود در این صنعت است که به تکنولوژی (Basic Zinc Sulfide(BZS معروف است. در واقع با بکارگیری این تکنولوژی می‌توان دوباره از پسماند‌های لیچ، کنسانتره روی جهت تولید شمش بدست آورد.

تکنولوژی موجود در راه اندازی واحد SO چیست و میزان تاثیرگذاری آن در عملکرد تولید را چگونه می‌دانید؟ دیدگاه جنابعالی از مشکلات موجود در واردات و به کارگیری این تکنولوژی در کشور به چه نحوی است؟

در حال حاضر خط فلوتاسیون کارخانه تغلیظ شرکت کالسیمین توانایی فلوتاسیون خاک معدنی کربناته (اکسیده) را دارد. با اجرای پروژه SO امکان فلوتاسیون خاک‌های معدنی مخلوط سولفوره و کربناته و همچنین کارکرد همزمان خاک‌های معدنی سولفوره و کربناته در ۲ خط به طور جداگانه امکان‌پذیر خواهد شد. با اجرا و راه اندازی این طرح از ظرفیت پنجاه درصدی خالی خط فلوتاسیون استفاده خواهد شد و در صورت عدم طراحی، اجرا و راه اندازی این پروژه، به خاطر مسائل تحریم بعید بود این تکنولوژی به راحتی از طرف شرکت‌های اروپایی در اختیار مجموعه قرار داده شود و با فرض امکان خرید تکنولوژی فوق، شرکت می‌بایست میلیاردها ریال هزینه صرف خرید، استقرار و بهره برداری تکنولوژی SO انجام می‌داد. خوشبختانه این پروژه با استفاده از توان متخصصان داخلی، پرسنل فرآیندی و فنی کارخانه و همچنین مشاور داخلی، در حال تکمیل می‌باشد که انشاا... تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در راستای تولید نیکل، کادمیوم و کبالت را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

در حال حاضر در مجموعه کالسیمین تولید ورق نیکل با تکنولوژی SX (استخراج حلالی) بصورت پایلوت در حال بهره برداری می‌باشد و صنعتی کردن فرآیندهای تولید نیکل،کادمیوم و کبالت از روش استخراج حلالی در حال بررسی است.

 با مقایسه ایران با سایر کشورهای دنیا، صنعت تولید کنسانتره سرب در داخل کشور چه اقداماتی را در راستای کاهش آلایندگی‌های تولیدات خود انجام داده است؟

شرکت کالسیمین در خصوص کاهش آلایندگی‌ها، همانند کشورهای بنام تولیدکننده کنسانتره سرب، با استفاده از فیلترهای کیسه‌ای و الکترو‌استاتیکی با رعایت الزامات فوق به سمت و سوی صنعت سبز در حال حرکت می‌باشد و علاوه بر آن، در کارخانه تغلیظ با کنترل پساب‌های کارخانه، وجود حوضچه‌ها و سدهای بازیافت آب و محصولات، انبارهای سرپوشیده کنسانتره‌های روی و سرب، کنترل خروجی گازهای آلاینده دودکش ها، با صاحبان بنام این صنایع رقابت کند. از این‌رو اقدامات فوق تاثیر بسزایی در روند کاهش آلودگی خواهد داشت.

 شرکت کالسیمین چه سیاستهایی را در خصوص ایمنی و بهداشت اتخاذ کرده است؟

استانداردسازی تمامی فرآیندها و توجه به ایمنی و بهداشت پرسنل، ماشین آلات، مواد و محیط و هم چنین توجه ویژه به آلودگی‌های زیست محیطی و ارائه استراتژی‌ها در رفع و کاهش این آلودگی‌ها از این جمله اند.

در خصوص مدیریت انرژی چه فعالیتهایی را شرکت در برنامه کاری خود گنجانده است؟

شرکت با انجام ممیزی تفصیلی در راستای شناسایی نقاط ضعف، نسبت به شناسایی بارهای مکانیکی و برقی برای افزایش راندمان اقدام کرده است و با نصب کنترل‌های فرکانس و جایگزینی گیربکس‌های مکانیکی جدید و همچنین جمع آوری کلیه تجهیزات روشنایی کم بازده و استفاده از تجهیزات روشنایی پربازده نسبت به بهینه سازی مصارف الکتریکی اقدام کرده است. از کارهای مهم دیگر در این بخش استارت نیروگاه داخلی شرکت در فصل تابستان برای تامین بخشی از مصرف داخلی شرکت می‌باشد. لازم به توضیح است در سال‌های گذشته نسبت به حذف مصارف سوخت‌های هیدروکربن سنگین از جمله مازوت و گازوئیل در مشعل‌ها و بویلرهای صنعتی با جایگزینی سوخت گاز اقدام شده که در این راستا توانستیم گواهینامه سیستم مدیریت انرژی ISO۵۰۰۰۱-۲۰۱۱ از شرکت توف نورد آلمان اخذ کنیم.