تضمین کیفیت ساخت

در بررسی دقیق صنعت فولاد در جهان، همواره تامین مواد اولیه، خدمات مهندسی و پاسخ‌دهی به نیازهای خطوط تولید چالش اساسی بوده از این‌رو محیط کار در بخش تامین به‌شدت نیازمند سطح بالایی از آمادگی روحی و روانی است. در ایران نیز به واسطه شرایط خاصی که بر اقتصاد و صنعت ما حاکم است، ریسک زیادی در بخش تامین وجود داشته از این‌رو هر واحد پیش‌رو که تلاش دارد به اهداف عالیه خود جامه عمل بپوشاند حتماً با دقت بالایی واحد تامین را زیر نظر داشته و روی مدیریت هرچه بهتر آن دقت نظر دارد چراکه کاهش یا افزایش سطح عملکرد کیفی و کمی این بخش مستقیماً روی کیفیت تولید اثر می‌گذارد. هر کسی که آشنایی ساده و اندکی با خطوط تولید در صنعت فولاد داشته باشد می‌داند که چالش اصلی واحدهای تولید فولاد تامین خوراک اولیه برای استمرار در روند تولید بی‌وقفه است از این‌رو بدون داشتن یک راهبرد مشخص در بخش تامین نمی‌توان به تولید مستمر و کیفی تولید امیدوار بود. بنا به اقتضای جغرافیایی، در صنایع فولاد ایران تامین مواد اولیه تولید فولاد مثل سنگ آهک در کنار تامین گندله از مهم‌ترین مواردی است که با غلبه شرکت بر آن، راه برای تولید مستمر فولاد هموار می‌‌شود. در واقع با تامین این دو نهاده مهم است که می‌توان به تولید فولاد باکیفیت امیدوار بود.

طبیعتاً با توجه به داخلی بودن تولیدکنندگان هر دو ماده، شرکت فولاد مبارکه چالش چندانی را از این ناحیه تهدید نکرده و واحد تامین نیز با تمرکز دقیق بر ظرفیت‌های صنایع داخلی روی تامین پیوسته و بی‌وقفه مواد اولیه و خوراک برای خط تولید تاکید داشته است. متاسفانه در طول سال‌های اخیر کمبود تولیدکنندگان الکترودهای گرافیتی یکی از عمده‌ترین چالش‌های صنایع فولاد کشور بوده که مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی مخصوصاً صنایع داخلی تولید فولاد به شیوه قوس الکتریک رقم زده است. خوشبختانه واحد تامین شرکت فولاد مبارکه بر این معضل غلبه کرد و علاوه بر تامین به موقع مواد موردنیاز خط تولید، این محصولات را با قیمتی مناسب به واحد تولید تزریق کرد. البته جای امیدواری است که برخی واحدهای جدید داخلی مثل واحد اردکان، قرار است تا انتهای سال آتی در این حوزه راه‌اندازی شوند که در این صورت به زودی شاهد حل این مشکل و محور آن‌ از صحنه صنعت فولاد کشور خواهیم بود.

چالش دیگر برای بخش تولید فولاد تامین گندله است که به واسطه حضور تولیدکنندگان متعدد گندله در داخل ایران، شرکت فولاد مبارکه تقریباً از واردات هر گونه مواد اولیه از خارج از مرزها بی‌نیاز است. خوشبختانه در این بخش از سال ۱۳۹۳ وضعیت خوبی داشته‌ایم و شرایط باثباتی را سپری می‌کنیم. اما یکی از چالش‌هایی که تولید مستمر فولاد را تهدید می‌کند تامین مواد و تجهیزات از طریق تولیدکنندگان داخلی است که با توجه به اقتضائات بازار محل فرصت‌ها و تهدیدهایی است.

این چالش که از سیاستگذاری ملی ما در حوزه اقتصاد کلان نشات می‌گیرد، با هدف حمایت از صنایع داخلی، قطع نیاز صنایع بومی از شرکت‌های خارجی و نیز بومی‌سازی دانش تولید صورت گرفته و به نوعی تلاش دارد صنعت فولاد را از خطراتی مانند بازگشت تحریم‌ها یا مواردی از این دست در امان نگه دارد. البته پس از برجام به یمن فضای مثبتی که در صحنه اقتصاد بین‌الملل برای ایران رقم خورده، تلاش دولت و صنایع داخلی روی تشویق شرکت‌های خارجی به حضور و سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت در ایران تمرکز یافته است که این مورد نیز می‌تواند به توسعه و رشد هر چه بیشتر زیرساخت‌های بخش تامین در صنعت فولاد کشور کمک شایانی کند. ناگفته نماند شرکت فولاد مبارکه   با آغوش باز از شرکت‌هایی که در داخل ایران و به کمک دانش روز دست به تولید بزنند با روی باز استقبال می‌کند و زمینه همکاری طرف‌های داخلی و خارجی را بسیار گسترده می‌بیند. ما در همین فضای مثبت موفق شدیم برخی از پیشرفته‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه تولید فولاد را به ایران دعوت و با ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری، برخی از پیشرفته‌ترین واحدهای تولیدی داخل کشور را راه‌اندازی کنیم. این مایه خوشبختی است که هم‌اینک شرکت‌های برجسته به خریداران ایرانی آخرین سطوح تکنولوژی تولید خود را ارائه می‌کنند. هم‌اینک برخی از نام‌آوران این صنعت در بخش تامین قطعات با ورود به صنعت فولاد ایران واحدهای پیشرو و مدرنی را در اقصی نقاط کشور تاسیس کرده‌اند. این یعنی اهم فعالیت‌های آینده‌نگرانه شرکت فولاد مبارکه باعث شده بخش فولاد به سطح بالایی از بومی‌سازی دانش تولید در حوزه خود دست یافته و تا ۹۸ درصد نیازهای اساسی‌اش را از واحدهای حاضر در ایران تامین کند.

علاوه بر اینها، به یمن تلفیق سرمایه‌گذاران مشتاق خارجی با شرکت‌های کوشای ایرانی چنان فضای رقابتی مثبتی در صنعت فولاد کشور رقم خورده که برندهای برجسته بین‌المللی برای حضور در بازار ایران آخرین سطوح تکنولوژی خود را به شکلی مشتاق عرضه کرده و آن را راهی برای رسیدن به بازار کشور می‌دانند. در کنار فضای پسابرجام البته نباید از تلاش بی‌شائبه شرکت‌های داخلی در بخش تامین به‌سادگی گذاشت چراکه به خوبی توانسته‌اند ضمن تامین نیازهای صنایع داخلی، توان خود را برای حضور در عرصه‌های جهانی نشان دهند. شرط اصلی ما برای اعطای بازار به برندهای خارجی این بوده که در ازای همکاری و مراوده مستمر و عمیق کیفی با شرکت‌های ایرانی است که طرف‌های خارجی حق حضور در بازار ایران را دارند. این قالب همکاری که برگرفته از شیوه جوینت ونچر است، تولید فولاد و‌... از انواع خارجی را منوط به حضور یک طرف ایرانی در قرارداد می‌کند.

در نهایت اینکه تولید بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد در مجموعه فولاد مبارکه فرصت بزرگی است که از یک‌سو ما را به دل یک ترمینال بزرگ از داده‌ها و اطلاعات گرانبها هدایت می‌کند و از دیگرسو به ارتقای مداوم چرخه تامین و تولید و توزیع فولاد در این هلدینگ بزرگ انجامیده است. در این بین رقابت طرف‌های خارجی برای حضور مستمر در چرخه تولید فولاد مبارکه موجب شده تا ما با آخرین دستاوردهای جهانی صنعت فولاد به طور مداوم برخورد و مواجهه داشته باشیم. در کنار ظهور و بروز برجام، خوشبختانه پشتوانه ربع قرن تجربه در تولید فولاد به مجموعه فولاد مبارکه کمک کرده تا به یکی از بازیگران بزرگ ملی و منطقه‌ای در این بخش تبدیل شود و از دریچه حضور در بازارهای جهانی پیوسته خود را با نیازهای روز تطبیق دهد و هماهنگ سازد. شرکت فولاد مبارکه   به یمن توانمندی بالای تولیدی همواره خود را خدمتگزار اقتصاد ملی دانسته و تلاش داشته با تامین کامل نیازهای داخلی، زمینه بروز و ظهور استعدادهای ملی را در چرخه اقتصاد ایران فراهم آورد. اولویت شرکت فولاد مبارکه   همواره چه در پاسخ به تقاضای داخلی و چه هنگام حضور در بازارهای بین‌المللی، کیفیت و ارائه محصولات دانشی بوده است و بس.