آمادگی تولید پایدار برق

نقش حیاتی

پایداری واحدهای تولیدی نیروگاه رامین در طول سال به‌ ویژه فصل تابستان اهمیت ویژه‌ای دارد. امروزه نقش انرژی برق در جوامع بشری نقشی حیاتی و کلیدی است، به‌طوری که زندگی عادی، پویایی صنایع و خدمت‌رسانی سازمان‌های عمومی را بدون آن نمی‌توان متصور شد.

صنعت برق کشور در تابستان سال گذشته یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین سال‌های خود را به دلیل افزایش بی‌سابقه دمای هوا و کاهش سطح تولید نیروگاه‌های برق ‌آبی به دلیل تداوم خشکسالی‌ها طی کرد که این موضوع رسالت و وظیفه نیروگاه رامین را که بزرگ‌ترین نیروگاه بخاری کشور است بیش از پیش حائز اهمیت نشان داد.

میزان مصرف

کاهش دمای هوا و همچنین کاهش میزان مصرف انرژی برق در فصل پاییز و زمستان بهترین فرصت برای اقدامات پیشگیرانه و رفع مشکلات فنی واحدهای نیروگاهی است و باید گفت ما نیز ضمن تمرکز بر اجرای دقیق این پروژه‌ها توانستیم در ۹ماهه سال جاری هفت میلیون و ۸۸۳ هزار مگاوات ساعت انرژی برق تولید و به شبکه سراسری برق کشور عرضه کنیم. تولید پایدار انرژی برق یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران صنعت برق به ‌ویژه در پیک مصرف برق و فصل تابستان بوده است و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و تمرکز جدی شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی کشور در خصوص تامین برق مورد نیاز کشور ما نیز همه ظرفیت و توان خود را برای تقویت و رفع چالش‌های فنی واحدهای تولیدی به منظور ارتقای آمادگی در پیک برق سال ۹۸ قرار دادیم.

نگهداری و تعمیرات

 بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات واحدهای بخاری ۳۰۵ و ۳۱۵ مگاواتی به دلیل ساختار فنی آن نسبت به سایر نیروگاه‌ها دارای پیچیدگی متعددی است و بر همین اساس سعی شده است، به‌منظور حفظ آمادگی واحدهای نیروگاه رامین، تعمیرات اساسی، نیمه‌اساسی و پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهیم.

طی ماه‌های اخیر توانستیم تعمیرات میان‌دوره‌ای واحدهای ۱،۲،۳،۵،۶ نیروگاه را طی زمان ۹۰ روزه با موفقیت به اتمام برسانیم و امیدواریم با اتمام به ‌موقع تعمیرات اساسی واحد ۳۰۵ مگاواتی شماره ۴ که هم‌اکنون به دست توانمند کارکنان این نیروگاه در حال انجام است و راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی بتوانیم با تمام ظرفیت و توان خود تامین‌کننده آسایش مردم شریف استان خوزستان در ایام پرمصرف و گرم تابستان پیش‌رو باشیم.

قطعات و تجهیزات

ساختار فنی این نیروگاه توسط کشور شوروی سابق (روسیه) احداث شده است. نیروگاه رامین اهواز به ‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در عرصه اقتصاد مقاومتی است و طی سال‌های اخیر توانستیم با تکیه بر دانش فنی و تجربه همکاران خلاق نیروگاه و همچنین اعتماد به توانمندی‌های شرکت‌های داخلی بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را تولید یا از طریق شرکت‌های ایرانی تامین کنیم. میزان قطعات تولیدی توسط این نیروگاه به‌طور متوسط سالانه دو تا شش هزار قطعه برآورد شده و آمادگی این نیروگاه برای تداوم همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی از افتخارات این نیروگاه و کادر مدیریتی و اجرایی آن است.

بهره‌برداری

ما همواره سعی می‌کنیم بهره‌برداری و عملیات‌های تعمیراتی از واحدهای نیروگاهی را طبق دستورالعمل‌ها و استانداردهای فنی انجام دهیم و همچون بسیاری از اقدامات جهادگونه جوانان ایران اسلامی بسیاری از سختی‌ها، کاستی‌ها و مشکلات را به جان می‌خریم تا با تولید مستمر این انرژی حیاتی بتوانیم همچنان در مسیر خدمت‌رسانی و تامین آسایش مردم گام برداریم.

در خصوص بهره‌برداری از نیروگاه افق ماهشهر باید گفت که بر اساس سیاست‌های کلان شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی و با توجه به اعتماد مدیریت ارشد این شرکت مادر تخصصی و به دلیل پتانسیل بالای فنی متخصصان نیروگاه رامین، عملیات نگهداری، تعمیرات و بهره‌برداری نیروگاه گازی ۶۴۸ مگاواتی افق ماهشهر نیز توسط کارکنان متخصص نیروگاه رامین انجام می‌شود که خوشبختانه با بهره‌برداری اصولی در این مجموعه تولیدی توانستیم در ۹ ماهه سال جاری با تولید دو میلیون و ۴۰۰ هزار مگاوات انرژی برق، اثری محسوس و شایان توجه در پایداری شبکه برق خوزستان به ویژه جنوب شرق این استان پرمصرف داشته باشیم.

موقعیت جغرافیایی

نیاز به انرژی اگرچه در فصول گرم و با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خوزستان بیشتراحساس می شود اما به دلیل کاربرد انرژی برق در راه‌اندازی و فعالیت پایدار صنایع، این انرژی نیاز دائمی است. بنابراین برای تامین نیاز انرژی برق تمام توان نیروگاه رامین اهواز به‌کارگرفته ‌شده است. تلاش شده تا علاوه بر اینکه در طول سال انرژی برق مورد نیاز را تامین کنیم، در تابستان ۹۸ نیز تمامی توان را بر تولید انرژی پایدار برق معطوف کنیم تا تمامی احتمالات ناشی از افزایش مصرف یا نوسانات پوشش داده شود.

تولید

کار تولید پایدار برق در نیروگاهی مانند نیروگاه رامین اهواز، بدون فداکاری نیروها و متخصصان این نیروگاه ممکن نیست. با این حال باید در مصرف برق به دلیل اضافه شدن هزینه‌ها و آسیبی که به دلیل مصرف سوخت به محیط زیست می‌زند، صرفه‌جویی شود. با این همه از همه اقشار مختلف مردم، صنایع، ادارات و سازمان‌های عمومی درخواست می‌کنیم با مصرف بهینه انرژی برق، ما را در تولید پایدار این انرژی حیاتی و خدمت‌رسانی مستمر بیش از پیش یاری دهند.

لازم به ذکر است نیروگاه رامین اهواز با شش واحد تولیدی به ظرفیت ۱۸۵۰ مگاوات ساعت بزرگ‌ترین نیروگاه بخاری کشور و تولیدکننده حدود ۴۰ درصد برق استان خوزستان است و نقش مهمی در تامین آسایش مردم و پشتیبانی از شبکه سراسری برق کشور ایفا می‌کند.

 نیروگاه رامین اهواز نیروگاهی ۱۸۵۰ مگاواتی با تمرکز بر برنامه‌های پیشگیرانه و تعمیراتی