توقف تولید از نتایج عدم حمایت از صنایع

ابتدا شرکت لاستیک خوزستان را معرفی کنید و در مورد فعالیت آن توضیح دهید.

شرکت لاستیک خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع تیوب وسایل نقلیه کشور در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و تولید و عرضه محصولات خود به مشتریان را از سال ۱۳۷۶ آغاز کرده است. شرکت لاستیک خوزستان با بهره‌گیری از توان فنی پرسنل متخصص در حوزه صنعت تایر و تیوب و با ارائه محصولات با کیفیت، از آغاز فعالیت خود، پشتیبان صنایع مختلف در حوزه‌های کشاورزی و راه‌سازی، پروژه‌های عمرانی، معادن، حمل و نقل عمومی و حمل و نقل جاده ای بوده و از خوشنام‌ترین عرضه‌کنندگان انواع تیوب در داخل کشور است. براساس نظرسنجی‌های انجام شده از مصرف‌کنندگان محصولات خودرویی با برند «لاستیک خوزستان»، این شرکت گوی سبقت در کسب رضایت مشتریان، از دیگر برندهای داخلی و خارجی را ربوده است و مصرف‌کنندگان با اطمینان خاطر اقدام به خرید محصولات آن می‌کنند.

همچنین، شرکت لاستیک خوزستان در راستای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و بر اساس درخواست‌های مکرر و روزافزون مشتریان خود، از سال ۱۳۹۳ تولید انواع تیوب موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر را با برند «تیوبیران» آغاز کرده و کالایی که شایسته اعتماد مشتریان است به بازار عرضه می‌کند. پاسخ به نیاز مشتری و اطمینان آنها از محصولات عرضه شده، آوازه نام خوش شرکت لاستیک خوزستان را به بیرون از مرزهای کشور رسانده است و این بار، بازرگانان بین‌المللی را به این شرکت گسیل داشت و بر همین اساس، شرکت لاستیک خوزستان با افزایش حجم تولیدات، از سال ۱۳۹۶ محصولات خود را به متقاضیان دیگر کشورها نیز عرضه کرده است و در همین راستا، جایگاه بزرگترین صادرکننده تیوب وسایل نقلیه را در سال ۱۳۹۶ به خود اختصاص داد.

شرکت لاستیک خوزستان همواره به دنبال افزایش رضایت مصرف‌کنندگان خود بوده و با ارائه کالایی ایمن و با کیفیت که از طریق شبکه توزیع گسترده و با قیمت مناسب به مشتریان در سراسر کشور عرضه می‌شود، الگویی برتر از مشتری‌مداری را عملیاتی و اجرا کرده است. در حال حاضر شرکت لاستیک خوزستان، با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰۰ تن انواع محصولات در سایزهای سواری، اتوبوس و باری سنگین، کشاورزی، راهسازی، وانتی و باری سبک، موتوری و دوچرخه‌ای، در سایه کیفیت محوری و مشتری‌مداری، پیشگام در عرصه صنعت تیوب در کشور و خاورمیانه است.

در زمینه بومی‌سازی دانش فنی و انتقال تکنولوژی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در سال ۱۳۹۳ و همزمان با راه‌اندازی خط تولید تیوب موتورسیکلتی، شرکت لاستیک خوزستان با همت متخصصان داخلی و با روش مهندسی معکوس، پروژه ساخت پرس‌های پخت تیوب موتورسیکلتی را اجرا کرده و در حال حاضر، تولید این گروه از تیوب‌ها با پرس‌های مذکور انجام می‌شود. همچنین، در راستای محقق ساختن شعار امسال با عنوان حمایت از کالای ایرانی، ساخت قطعات مورد نیاز دستگاه‌ها و ماشین آلات شرکت که پیش از این از خارج از ایران و با  هزینه‌های گزاف وارد می‌شد، با تلاش کارکنان شرکت در داخل خود شرکت و با کمترین هزینه و با کیفیت مطلوب ساخته و مصرف می‌شود.

محصولات شرکت شما از نظر استاندارد در چه سطحی از استاندارد ملی و بین‌المللی قرار دارد؟

شرکت لاستیک خوزستان دارای مجوز کاربرد نشان استاندارد شماره ۲۴۱۶ برای گروه تیوب‌های سواری، وانتی، باری و کامیونی و استاندارد شماره ۷۶۲ برای گروه تیوب‌های موتورسیکلتی و استاندارد شماره ۳۳۱۹ برای گروه تیوب‌های دوچرخه‌ای از سازمان ملی استاندارد ایران است.

طی سال‌هایی که شرکت فعالیت خود را آغاز کرده است، چه افتخاراتی کسب کرده‌اید؟

شرکت لاستیک خوزستان با ارتقای سطح کیفی محصولات خود، بالاترین سهم صادرات تیوب کشور را در سال ۱۳۹۶ به خود اختصاص داده و همچنین در سال ۱۳۹۷، پس از گذراندن فرآیند ممیزی ارتقا، گواهینامه استاندارد IATF ۱۶۹۴۹:۲۰۱۶  مربوط به استاندارد کیفی خودرو را از شرکت «توف نورد» ایران دریافت کرده است.

در مورد توقف تولید در شرکت که به تازگی اتفاق افتاده و علل ایجاد آن توضیح دهید.

در ماه‌های اخیر به دلیل مشکلات عدیده مرتبط با واردات کالا، نقل و انتقال ارز به خارج از کشور، تغییر مکرر قوانین واردات و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، تامین مواد اولیه خارجی در زمان برنامه‌ریزی شده میسر نشد و از سوی دیگر افزایش قیمت‌های مواد اولیه داخلی و عدم حمایت بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت، در مقاطعی موجب توقف فعالیت‌ها و  همچنین کاهش تولید شد.

شرکت لاستیک خوزستان در زمینه صادرات چه اقداماتی انجام داده است؟

در این خصوص می توان گفت، بررسی‌های میدانی خوبی انجام شده است و بستر مناسبی برای صادرات تیوب به کشورهای همسایه از قبیل پاکستان، افغانستان و ترکمنستان و همچنین کشورهای اروپایی و  آفریقایی وجود دارد و چنانچه دولت حمایت‌های لازم را به عمل آورد، شرکت لاستیک خوزستان این پتانسیل را دارد که محصولات خود را به این کشورها و سایر نقاط جهان صادر کند. همچنین، شرکت لاستیک خوزستان سال گذشته ، ۷۲ درصد سهم صادرات تیوب کشور را به خود اختصاص داده و برنامه‌ریزی لازم به منظور تحقق هدف کسب ۹۶ درصد سهم صادرات تیوب در سال ۹۷ را انجام داده بود اما با بروز محدودیت ارزی و ممنوعیت صادرات، عملاً تحقق این برنامه غیرممکن شده است.

به نظر شما چشم‌انداز صنعت تیوب چگونه است و شما آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به دلیل تیوبلس شدن تایرهای وسایل نقلیه و کاهش تدریجی تقاضا از طرف مصرف‌کننده، عمر زیادی را برای این صنعت نمی‌توان متصور بود اما با افزایش بازارهای جدید از جمله بازارهای صادراتی و همچنین با تولید محصولاتی که در حال حاضر تنها از طریق واردات تأمین می‌شود، می‌توان تا سال‌های متمادی به تولید تیوب ادامه داد و مانع بیکاری تعداد زیادی از شاغلان این صنعت شد.  

تاثیر توسعه صنعت تیوب بر اقتصاد کشور چیست؟ چه راهکارهایی را برای رسیدن به این هدف پیشنهاد می‌کنید؟

صنعت تیوب نیز همانند صنعت تایر در زنجیره تامین و به تبع آن اقتصاد کشور نقش به‌سزائی دارد. در زمینه توسعه صنعت تایر و تیوب باید گفت، زیرساخت‌های آن بایستی فراهم باشد که از مهمترین آنها می توان به جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به منظور بهره‌گیری از ماشین آلات نوین و دانش فنی روز دنیا اشاره نمود.

تولید تیوب توسط شرکت شما چه سهمی از تقاضا در بازار و نیاز کشور را تامین می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید، شرکت لاستیک خوزستان تنها شرکتی است که در کشور، تنها تیوب و آن هم از سایزهای کشاورزی تا دوچرخه‌ای را تولید می‌کند و از این نظر نسبت به دیگر شرکت‌های تولیدکننده که در کنار محصولات تایر خود، تیوب نیز تولید می‌کنند، سهم بازار شرکت لاستیک خوزستان نسبت به سایر شرکت‌ها بسیار بالاتر است. همچنین، این شرکت توانایی جذب مشتریان برون‌مرزی را نیز داشته و در حال حاضر، برند لاستیک خوزستان از سهم مناسبی در بازارهای صادراتی برخوردار است. ضمن آنکه شرکت لاستیک خوزستان در بدترین شرایط، کیفیت محصولات خود را حفظ و حتی ارتقا داده که این موضوع در نظرسنجی مشتریان بازار و شرکت‌های خودروساز کاملا مشهود بوده است.

شرکت شما برای تولید در زمینه تامین مواد اولیه با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

همان‌طور که مستحضر هستید، ۷۰ درصد مواد اولیه مورد مصرف در صنعت تیوب وارداتی است. تغییر قوانین در سال ۹۷ و طولانی شدن روند ثبت سفارش مواد اولیه و شرایط سختگیرانه در ترخیص کالا از گمرک و همچنین، الزام به خرید نقدی مواد اولیه، پرداخت نقدی سپرده‌های رفع تعهد ارزی و مشکلات انتقال ارز به خارج از کشور، از دلایلی است که برای تامین مواد اولیه شرکت ایجاد مشکل کرده‌اند.

با توجه به تحریم و شرایط موجود در کشور ، صنعت تیوب با چه مشکلاتی مواجه است؟

همان‌طور که قبلا نیز توضیح داده شد، تحریم‌ها منجر به افزایش ۴ تا ۵ برابری هزینه‌های شرکت شده است و با عنایت به آنکه مواد اولیه مصرفی کارخانه در لیست تحریم صنعت خودرو قرار دارد، این اقلام به‌عنوان کالای ممنوعه در جامعه بین‌المللی شناسایی شده و این موضوع، کارخانه‌های تولیدی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

برای برون رفت از مشکلات و معضلات به‌وجود آمده، از دولت چه انتظاری دارید؟

در اولین گام، انتظار ما از مراجع قانون گذار و دولت حمایت واقعی و عملی از صنعت است. آنچه امروز ما را با مشکلاتی جدی‌تر از تحریم‌ها مواجه ساخته است، قوانین دست و پاگیر و بروکراسی و عملکرد کند دستگاه‌های دولتی از جمله بانک مرکزی است. عدم پاسخگویی شفاف و به‌موقع دستگاه‌های ذیربط، ضربه‌هایی سنگین‌تر از تحریم‌ها به شرکت‌ها وارد کرده است. باید توجه داشت، امروز روز عمل است و شعاردادن، راهکار خروج از مشکلات نیست.

31