ساخت ایران

سلام آقا ببخشید چرخ گوشت خارجی دارید

قیمت لطفا؟

دیالوگ بالا متاسفانه پرکاربردترین و غم‌انگیزترین سوال در بین فروشندگان و خریداران است که هیچ یک از ما تاکنون پاسخ مناسبی به آن نیافته‌ایم.در کنار شعار‌ها و خاطرات زیبای بزرگ مردان تاریخ جهان مانند گاندی، هنوز در ایران عزیز برای استقبال از محصولات داخلی و حمایت از تولید به شعار و شعر بسنده شده است.برگزاری همایش‌ها و سخنرانی‌ها توسط سخنرانان زبردست و اساتید فن بیان و در پایان قرائت قطعنامه، بندهای پایان و توصیه‌های تکمیلی به این سازمان و آن نهاد، تنها و تنها در صورت جلسه‌های خواهد بود که در کنار دستورات گذشته بایگانی و خاک سرد فراموشی سهمشان می‌شود.در این مقاله سعی بر شناسایی قطره‌ای از دریای مشکلات تولید و فروش با برچسب پر افتخار ساخت ایران می‌کنیم.

کیفیت

بی‌شک کم لطفی بزرگی خواهد بود اگر تمامی مشکلات سرفصل موجود را شامل کیفیت محصولات دانست، خانواده بزرگ تولید کننده کالای ایرانی در بسیاری از موارد گوی سبقت از رقبای خارجی ربوده و در رده صادرات قرار گرفته‌اند.اما بخش دیگری بنا بر عدم دستیابی به سود چشم‌انداز خود و بالا بردن سطح تولید شادی زحمت کشان این عرصه را به کام اندوه کشانده و برچسب کیفیت نامطلوب و نامرغوب را بر تولید داخلی زده‌اند. عدم نظارت دستگاه‌های اجرایی و نظارتی خود مکمل بزرگی بر این مقوله بود چنانچه نه فقط کالاهای بدون استاندارد که حتی کالاهای با علامت استاندارد تقلبی در بازار به وفور دیده می‌شود.

وارد کنندگان

واردکنندگان نیز در چند دهه اخیر به دلیل نبود قوانین شفاف و ذره‌بین دقیق نظارتی از یک سو و از سوی دیگر راحتی امر واردات نسبت به تولید با سودهای غیر قابل تصور و همچنین به جهت درگیر نشدن در قوانین دست و پاگیر کارگر و کارفرما، بازار امن و بی‌دغدغه خود را به جای تولید در واردات دیده و پیگیری می‌کنند.

واردکنندگان و توزیع‌کنندگان

پس از ورود محصولات بسیاری از واردکنندگان، جامه ایرانی از تن برون کرده و به جای سرباز وطن جایگاه رقیب تولیدکننده داخلی را انتخاب و در جهت سهم خواهی هر چه بیشتراز فروش با اقداماتی مدبرانه جایگاه خود را تثبیت می‌کنند.ارائه کالا با مدت زمان تسویه بالا در گذشته، فروش محصولات در قالب سفر‌های تفریحی به عنوان هدیه فروش به فروشندگان، دوره‌های آموزشی برای پرسنل فروشگاه‌ها و درصد تخفیفات سودآور و چشمگیر برای مدیریت فروشگاه، مسیر توزیع کالای ایرانی را طولانی‌تر و قله باشکوه ساخت ایران را دست نیافتنی‌تر خواهد کرد.بی شک مدیریت در طراحی فروش ویژه و تهاجمی راهکاری است که برای کالای ایرانی نیز جوابگو خواهد بود و خلع آن سوالی بدون پاسخ تا به امروز از تمامی شبکه‌های توزیع داخلی است.

فروشندگان و خریداران

فروشنده با در نظر گرفتن شرایط فروش محصولات خارجی و هدایا و تخفیفات چشمگیر از یک سو و از سوی دیگر جلوگیری از اصطکاک با خریداران خود به خاطر کیفیت نامطلوب در تعداد قلیلی از محصولات داخلی و در نهایت به دلیل عدم استقبال خریدار از محصولات داخلی، همراه و هم پیمان با واردکنندگان و فروشندگان بنکداری شده تا هر روز وابستگی ما بیشتر و بیشتر و لبخند رضایت بر لبان تولید کننده خارجی زیبا و زیباتر شود.

خانواده بزرگ مصرف کنندگان

در این هیاهو و بازار ملتهب ذکر شده و با جود شرایط و ضوابط اعلام شده در بندهای گذشته خریدار محترم بیشترین تاثیر را از فروشگاه‌ها و تابلوهای پر زرق و برق خارجی دریافت و در موج پر تلاطم بازار غرق در عدم خرید کالای ایرانی می‌شود.البته نباید فراموش کرد با تمامی مشکلات ذکر شده،  عدم عرق ملی به کالای داخلی و پرستیژ خرید کالا با برندهای خارجی امروز بخشی لاینفک از خانه‌های لوکس ما است. برندهایی که با جست‌وجوی ساده در صفحات ثبت شرکت‌ها ماهیت تجاری آنها قابل کشف است. بی شک روزی خواهد رسید که کالای ساخت ایران جایگاه والا و قله رفیع خود را خواهد یافت. اگر دقت نظر مدیران اجرایی به جای پیگیری مالیات و قوانین کارفرما، بر سر واحد کیفیت تولید سایه افکند و یارانه ویژه به جای اختصاص به خارج کنندگان ارز، به حافظان ارز تعلق گیرد.

قانون و مالیات خرید و فروش

شاید بهترین راهکار برای تولید ارزانتر و ارتقا سطح کیفی محصولات تولید داخل حذف مالیات‌های پیچیده و در صدر آن مالیات ارزش افزوده. قانون مالیات بر ارزش افزوده در کنار هزاران حسن بی پایان هنوز از طرف فروشندگان خرد و به اصطلاح مالیاتی فروشندگان گروه ج قابل قبول و هضم نبوده است. این ترس و فرار فروشندگان باعث شده تا واردکنندگان به صورت غیر مجاز اقدام به واردات کالا نموده و بدون دریافت کد ملی اقدام به فروش کنند و نتیجه آن اشتیاق فروشنده به کالای وارداتی است و در نقطه مقابل تولید کننده داخلی تحت هیچ شرایط توان خروج از قوانین مالیات بر ارزش افزوده را نداشته و در صورت وجود کیفیت بالا و قیمت مناسب نیز توان ورود و تثبیت جایگاه واقعی خود را در فروشگاه‌های عرضه محصولات نخواهد داشت.

ای کاش با حذف قوانین مالیاتی از کالای ایرانی راه را برای دسترسی آسان‌تر به محصولات باز و قوانین تشدیدی بیشتری برای ارتقاع سطح کیفی محصولات وضع می گردید. از منظر کیفیت بی‌شک برندهای داخلی دارای تاریخ تولد با قدمتی چند دهه بیشتر از محصولات خاور دور می‌باشند که امروزه جایگاه استقبال، عرضه و کیفیت خوبی در کشور ما دارند.با پیشرفت در امور استاندارد و به کارگیری نیروهای مشورتی میدانی و با حمایت‌های دلسوزانه از قشر تولید کننده می‌توان تاریخ تبلور محصولات ساخت ایران را در تقویم رویداد‌های این مرز و بوم ثبت کرد.ایمان قلبی هر ایرانی به بهترین آب و خاک، دستان پر تلاش فرزندان مان و داشتن هر آنچه که می‌خواهیم شاهد و قاضی این ادعاست.

28 (2)