همایش‌ها؛ فرصت شناختن و شناساندن

کشورهای توسعه‌یافته به بهترین نحو از فرصت همایش‌ها استفاده می‌کنند

به‌عنوان نمونه، می‌توان به همایش «سسکو» در چین، به‌عنوان یکی از بهترین کنفرانس‌هایی اشاره کرد که شرکت ملی مس نیز در آن حضور می‌یابد؛ حضور در این همایش، دستاوردهای مناسبی برای شرکت ملی مس به‌همراه داشته است. سسکو، یکی از مهم‌ترین کنفرانس‌ها در حوزۀ فلزات غیرآهنی است. از سال ۲۰۱۲، این کنفرانس در دو مقطع از سال برگزار می‌شود که یکی از آنها در شیلی و دیگری در چین است. عمدتا کنفرانس شیلی در آوریل برگزار می‌شود؛ اما زمان برگزاری کنفرانس چین در نوامبر است. این کنفرانس‌ها در مقاطع زمانی مختلف طوری تنظیم شده‌اند که شرکت‌ها در فصول مذاکره و انعقاد قراردادها قرار دارند.

سال ۲۰۱۵ یکی از بهترین سال‌های برگزاری این همایش برای شرکت ملی مس بود که در آن مذاکرات بسیار خوبی در سطوح بالا با شرکت‌های بسیار متعددی انجام شد. این مذاکرات منجر به عقد قراردادهای بسیاری شد که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به سرانجام رسیدند. کنفرانس شیلی نیز بسیار مهم است؛ به‌ویژه آن‌که برای شرکت ملی مس، به‌عنوان یک شرکت در حال گذار از صادرکنندۀ کنسانتره به واردکنندۀ کنسانتره، با توجه به طرح‌های توسعه‌ای در حوزه ذوب و دیگر طرح‌های در دست اقدام، حضور در این کنفرانس می‌تواند راه‌گشا باشد. یکی دیگر از همایش‌های مهم در زمینۀ مس LME Week است که باید مدنظر فعالان این صنعت قرار گیرد. با این وجود، به‌دلیل مشکلات تامین ویزای انگلیس، به‌ندرت افرادی از شرکت ملی مس توانستند در آن شرکت کنند؛ به‌طوری‌که در سال‌های اخیر شرکت ملی مس نتوانسته در این همایش حضور یابد. LME Week یک گردهمایی است که معمولا در ماه اکتبر برگزار می‌شود. مقادیر پایه هزینه‌های ذوب و پالایش و پریمیوم‌ها عمدتا در خلال این همایش‌ها در مذاکره و توافق بین شرکت‌های بزرگ فروشنده و خریدار کنسانتره و کاتد مشخص می‌شوند.

در داخل کشور نیز همایش‌ها و نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌شود که در اغلب آنها تکنولوژی‌ها، تامین تجهیزات و قطعات از اهمیت بالایی برخوردارند. البته، در حوزه بازار نیز همایش‌هایی برگزار می‌شود؛ ولی به‌دلیل شرایط عرضۀ محصولات شرکت و وضعیت تقاضای آن‌ها در داخل کشور، عموما حضور در این همایش‌ها، چندان با هدف تأمین برنامه‌های فروش شرکت انجام نشده است.

دستاوردهای کنفرانس‌های داخلی، متناسب با هزینه‌کرد نیست

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که همواره اذهان فعالان معدن و صنعت کشور را در حوزه‌ها و موضوعات مختلف برای برگزاری همایش‌ها در مقایسه با همایش‌های مشابه خارجی درگیر خود کرده، آن است که هزینه‌های بسیاری برای این همایش‌ها صورت می‌گیرد و تلاش می‌شود با توجه به امکانات در بهترین کیفیت اجرا شوند؛ اما دستاوردهای آنها کم است. در صورتی که اگر به کنفرانس‌های مشابه خارجی دقت شود، مشاهده می‌شود که این کنفرانس‌ها با چه برنامه‌های مدونی سعی در ارتقای سطح برگزاری همایش و خروجی گرفتن از آن دارند؛ چه خروجی مالی و اعتباری برای خود و چه خروجی‌های مالی و ارتباطی برای شرکت‌کنندگان.

همان‌طور که گفته شد، کنفرانس‌ها محل شناختن و شناساندن شرکت‌ها و محل برقراری ارتباط هستند؛ پس باید امکان ارتباط با دیگر شرکت‌ها فراهم شود. به‌طور مثال، یکی از اقداماتی که متال‌بولتن انجام می‌دهد، سیستم مسنجری است که شرکت‌کنندگان در مدت‌زمان پیش از اجرای همایش‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و قرار ملاقات بگذارند. بدین‌ترتیب شرکت‌کنندگان با ساده‌ترین روش و کمترین وقت یکدیگر را پیدا می‌کنند. این امر نیز می‌تواند در همایش‌های کشور ما جزو گزینه‌های برگزارکنندگان برای شرکت‌کنندگان باشد. حضور افراد مهم و تاثیرگذار در همایش و نیز زمان آن بسیار مهم است. به‌عنوان مثال، چنانچه قرار است کنفرانسی در سطوح بین‌المللی برگزار شود، بهتر است به تقویم برگزاری همایش‌های مشابه یا مرتبط در مقاطع زمانی سال توجه شود و با عنایت به آن، مناسب‌ترین زمان برای برگزاری انتخاب شود تا بیشترین فرصت حضور برای شرکت‌کنندگان مهیا باشد. یکی از ویژگی‌های کنفرانس‌های موفق این است که احساس نیاز به حضور در آن برای شرکت‌کنندگان ایجادشده باشد. موضوعات سمینار و مباحثی که در آن به آن‌ها پرداخته می‌شود، سخنرانان، شرکت‌کنندگان و تکرار منظم و دوره‌ای آن می‌تواند نقش بسزایی در این خصوص بازی کند.

چنانچه اجلاس‌ها بنا به موضوعات مربوط توسط متولیان مشخص برگزار شوند، این موضوع هم در هزینۀ برگزاری اثر مثبت دارد،‌ هم برگزاری دوره‌ای منظم را ساده‌تر می‌کند و هم می‌تواند مخاطبان بهتری جذب کند. بخش عمده‌ای از همایش‌های معتبر بین‌المللی توسط موسسات مطالعاتی معتبر و باسابقه در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود. به‌طور مثال، متال‌بولتن و  CRU کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی در زمینۀ فلزات آهنی و غیرآهنی را برگزار می‌کنند. این موسسات به سبب سابقه و حوزه تخصصی که در آن فعالیت می‌کنند، هم شناخت خوبی از ذی‌نفعان صنعت و بازار دارند و هم به چالش‌های صنعت و دغدغه‌های موجود تسلط دارند. این موضوع باعث می‌شود امکان برگزاری همایش‌های قوی در حوزه بازار و اقتصاد صنایع معدنی و فلزی از سوی این مؤسسات ممکن باشد. داشتن یک پایگاه اطلاعاتی از شرکت‌ها و افراد حقیقی، اطلاع‌رسانی به‌موقع، خدمات‌رسانی‌های مختلف و به‌طورکلی جذب مخاطب می‌تواند به موفقیت آن موسسه در برگزاری همایش‌ها کمک کند.

در ایران، خلا حضور موسسات مشاوره‌ای مستقل و حرفه‌ای که بتوانند برگزاری چنین همایش‌هایی را برعهده بگیرند و در این کار مداومت داشته باشند، به‌شدت احساس می‌شود. این موضوع خود ریشه در نگاه ضعیف دولت و جریان‌های تصمیم‌ساز به برکات حاصل از برگزاری مناسب و هدفمند یک همایش و نمایشگاه خوب دارد که باعث شده فضای مناسبی برای حضور و رشد مؤسسات تحلیل‌گر قوی در حوزه‌های مختلف در کشور ایجاد نشود. درنتیجه، خلا یک بانک اطلاعاتی قوی و نیز موسساتی که بتوانند با تحلیل‌های خود به شرکت‌ها خدمات موردنیاز را ارائه دهند، به‌شدت احساس می‌شود.

قوانین و مقررات در زمینه‌های مختلف مانند واردات و صادرات، اشتغال و قانون کار، مباحث زیست‌محیطی و... ازجمله مولفه‌های مهمی هستند که می‌توانند نتایج برگزاری کنفرانس‌ها را به منصۀ ظهور برسانند یا ابتر بگذارند. برگزاری هدفمند کنفرانس‌ها در این بستر، می‌تواند به ارتقای توانمندی شرکت‌ها کمک شایانی کند. در دنیای کنونی، هیچ فرد یا شرکتی منکر تاثیرگذاری حضور در همایش‌ها نیست؛ اما در این میان، عوامل و فاکتورهای بسیاری نیز وجود دارند که حضور شرکت در همایش‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند. اگر قرار است که در کشور ما یک کنفرانس معتبر برگزار شود و در پی آن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به شرکت‌های مختلف خارجی شناسانده شوند، اما در مقابل قوانین موثر بر حضور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی ضعیف یا ناپایدار باشند، حتی اگر بهترین سرمایه‌گذار نیز به کشور دعوت شود، درنهایت دستاوردی حاصل نمی‌شود. مؤلفه‌هایی مانند قوانین و مقررات باید ضمن شفافیت، دارای ضمانت‌های اجرایی، ثبات و پایداری مشخص باشند تا همایش‌هایی که تم دعوت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را دارند، به نتیجه مطلوب برسند.

همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته

این همایش فرصتی را فراهم می‌آورد تا در مورد موضوعاتی مانند تکنولوژی‌ها و بررسی بازار برخی از محصولات مانند اسید سولفوریک بحث شود. ضمن این‌که مصرف‌کنندگان اسید سولفوریک در زمینه‌های مختلف مانند کود شیمیایی، صنایع متالورژی و... می‌توانند با شرکت ملی مس به مذاکره بپردازند. از آن‌جایی‌که شرکت ملی مس، یکی از شرکت‌های تولیدکننده اجباری اسید سولفوریک به‌منظور کنترل و کاهش آلودگی محیط‌زیست و نیز حفظ و ارتقای کیفیت آن است، تمایل دارد تا با موسسات و شرکت‌های تولیدکننده‌ اسید و نیز مسئولان و دست‌اندرکاران دعوت‌شده به همایش و پنل، هماهنگی لازم را به‌عمل آورد که در این زمینه یک نگاه ملی ایجاد کنند. در کنار آن، می‌توان برای اسید تولیدشده هم بازار مناسبی پیدا کرد.

ازجمله موضوعات مهم مدنظر این کنفرانس، بحث اقتصاد بازار به‌ویژه رفتارهای چندگانه درخصوص نرخ تسعیر ارز در شرایط فعلی و اخذ نظر صاحب‌نظران در این خصوص است. در حال حاضر، دولت بر نرخ تسعیر ارز هر دلار آمریکا برابر ۴۲۰۰ تومان تأکید دارد، حال‌آن‌که کالاها و مواد اولیه با این نرخ به‌دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد و عملا صنعت کشور بهره موردنظر را از این ارزان‌فروشی نمی‌برد. ضمن این‌که تولیدکنندگان بزرگ ازجمله شرکت ملی صنایع مس ایران، به‌دلیل الزام فروش محصولات براساس نرخ مصوب دچار زیان هنگفتی می‌شوند. شرکت مس، یک شرکت بورسی سهامی عام است که از بودجه کشور استفاده نمی‌کند و تمام منابع مالی ارزی و ریالی مورد نیاز برای هزینه‌های جاری تولید و مخارج سرمایه‌ای و توسعه‌ای خود را از محل فروش محصولات تامین می‌کند.