روستای باغو

قبل از آنکه درگیر جاذبه‌های مدرن کیش شوید، شما را به دیدن یک روستا در جزیره دعوت می‌کنیم؛ جایی در جنوب غربی جزیره که در حال حاضر حدود ۴۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند. یک مسجد قدیمی نیز در کنار جاده و در ورودی این روستا قرار دارد که «مسجدالنبی (ص)» نامیده می‌شود و از سال ۹۸۱ هجری قمری باقی مانده است. در مجاورت این مسجد نیز یکی از بومی‌های کیش خیمه‌ای آماده کرده و در آن با شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های محلی از گردشگران پذیرایی می‌کند.

خانه بومیان

علاوه‌بر روستای باغو که می‌توانید در آن با بومی‌های کیش معاشرت کنید، خانه بومیان کیش که در محله سفین واقع شده نیز جایی دیگر برای آشنایی با کیشی‌های اصیل است. حاج عبدالله بن شاهین صاحب اصلی خانه بومیان است و حالا سه نسل بعد از او این خانه را به موزه مردم شناسی کیش تبدیل کرده‌اند. از آنجا که حاج عبدالله در زمان خود از متمولین بوده، در این خانه می‌توان اشیای جالبی از جمله نخستین دستگاه رادیوی کیش را دید. اخیرا این امکان نیز فراهم شده که گردشگران بتوانند در این خانه، غذاهای بومی جنوب کشور را سفارش دهند و همانجا صرف کنند. برای دیدن محله سفین البته نباید تنها به خانه بومیان اکتفا کرد. می‌توانید در محله قدم بزنید و بخشی از معماری باقی مانده قدیمی این محله را ببینید. البته توجه داشته باشید که باید به هنجارهای فرهنگی آنها نیز احترام بگذارید و اگر خواستید از مردم بومی به‌ویژه زنان عکس‌برداری کنید، حتما از آنها اجازه بگیرید.

شهر حریره

کمی در تاریخ کیش عقب‌تر که برویم به شهر حریره می‌رسیم. این شهر تاریخی که البته گویا بخش اندکی از آن قابل بازدید است، ۸۰۰ سال قدمت و در کنار خود نیز بندرگاهی دارد که حکایت می‌کند از تبادلات این شهر با شهرهای آن سوی دریا. البته متاسفانه در آنجا راهنمایی نیست که برای شما درباره این محوطه تاریخی توضیح دهد ولی دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.

شهر زیرزمینی کاریز

کیش چند قنات اصلی دارد. این قنات‌ها قدمتی ۲۵۰۰ساله دارند و حالا بخشی از آنها در قالب پروژه‌ای احیا شده‌اند. شهر زیرزمینی کاریز، ده‌ها حلقه چاهی که از این قنات‌ها وجود داشته را به شکل مجموعه‌ای زیر زمین درآورده‌اند و حالا سال‌ها است که گردشگران می‌توانند در دالان‌های آن تاریخچه آب را در کیش ببینند.

مراکز خرید

کیش اگرچه دیگر مثل سابق مقصد ایده‌آلی برای گردشگری خرید نیست، اما هنوز هم از جشنواره‌های تخفیف در مراکز خرید این جزیره ترتیب داده می‌شود و می‌توان انواع اجناس را از آنها خریداری کرد.

تفریحات دریایی

غواصی در کیش تجربه‌ای منحصربه‌فرد به حساب می‌آید. سایت‌های مرجانی زیبایی حوالی جزیره وجود دارد. بیگ کورال و ژوراسیک پارک، ساترن کرک، کشتی داما، کلبه هور، سمبارون و کشتی یونانی برخی از مهم‌ترین و زیباترین سایت‌های مرجانی کیش برای غواصی هستند. پاراسل، بنانا، شاتل، کشتی‌های تفریحی، جت اسکی، کیبل اسکی، فلای برد و... نیز از دیگر تفریحات آبی سواحل این جزیره به شمار می‌روند. البته پیشنهاد می‌کنیم حتما از تنها پارک آبی جزیره نیز استفاده کنید. این پارک روزهای فرد برای زنان و روزهای زوج برای مردان قابل استفاده است.

چه بخوریم؟

مچبوس گوشت، مچبوس ماهی، مچبوس مرغ، محمر، دفنه، مرق لحج، مرق سمچ، مرق دیای، مرق دال، مشوی، مشوی اکویتی، مضروبه، جشید، یریش، غوزی، بریانی، هریسه و عیش سوکه  از جمله غذاهای بومی کیش هستند که می‌توانید آنها را بیشتر در محله‌های قدیمی و اصیل کیش پیدا کنید. خانه بومیان نیز همان‌طور که گفتیم یکی از آن مکان‌هایی است که می‌تواند غذاهایی محلی به شما ارائه کند.

کجا بمانیم؟

برای شب‌مانی در کیش ۵۲ واحد اقامتی وجود دارد. البته در ایام عید قرار است مکان‌هایی برای کمپ تعبیه شود. تعدادی از خانه‌های مسکونی نیز در این ایام زیر نظر جامعه هتلداران کیش و در  سامانه‌ای برای اقامت مردم آماده خدمت هستند.

چه بخریم؟

اصلی‌ترین صنایع دستی کیش، وسایل و زیورآلاتی است که از صدف‌ها ساخته می‌شوند. بد نیست شما هم یادگاری از آنها داشته باشید.

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته

آخر هفته