برندسازی راهکار افزایش سهم صادرات استان

‌ فعالان حوزه بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد برای حضور در عرصه تجارت داخلی و خارجی با چه موانعی مواجه هستند؟

نداشتن آشنایی کامل با بازارهای هدف از جمله فرهنگ مصرف کنندگان نهایی، در اختیار نداشتن اطلاع کافی از قوانین و مقررات داخلی و همچنین قوانین کشورهای هدف و حمل و نقل گران قیمت و غیر قابل دسترس در حوزه کامیون‌های ترانزیتی، شبکه ریلی، حمل و نقل هوایی از جمله مهم‌ترین موانع موجود بر سر راه فعالان حوزه بازرگانی استان برای حضور در عرصه تجارت خارجی به شمار می‌روند. البته علاوه بر اینها، بهره‌مند نبودن از حمایت‌های دولتی در بیرون از مرزها از قبیل پروتکل‌های حمایتی، نبود مدیریت قیمت در بازارهای صادراتی، نداشتن اعتقاد و باور به توانمندی شرکت‌های صادراتی و گروه‌های صادراتی مجزا از دیگر موانع و مشکلاتی است که فعالان حوزه بازرگانی استان با آن دست به گریبان هستند. گذشته از اینها باید به این لیست، نداشتن مدیریت صحیح هزینه‌ها در تولید محصولات صادراتی، بسته‌بندی نامناسب محصولات از جمله محصولات کشاورزی و مشکلات بانکی ناشی از انتقال ارزهای وارداتی و صادراتی را نیز به عنوان دسته دیگری از موانع و مشکلات موجود بازرگانان اضافه کرد که در فعالیت و حصول نتیجه مطلوب آنها خلل ایجاد می‌کنند.

‌ مهم‌ترین ظرفیت‌های بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد برای بهره‌گیری از بخش خصوصی کدام موارد است؟

در وهله نخست ظرفیت بالقوه اتاق بازرگانی و کارشناسان خبره این اتاق که می‌تواند کمک و راهنمایی شایانی به بازرگانان باشد از مهمترین پتانسیل‌های موجود به شمار می‌رود. همچنین ارتباط نزدیک سازمان‌های مرتبط با امور بازرگانی از جمله گمرک و صنعت و معدن با فعالان اقتصادی، استفاده از انبارهای اختصاصی برای ورود محموله‌ها و صادرات در محل انبارهای اختصاصی تحت کلید گمرکات، نزدیک بودن به آب‌های آزاد جنوب، نزدیک بودن به بازارهایی همچون بازار عراق از نظر بعد مسافت و دارا بودن صنایع آبی و استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی و آبی برای صدور محصولات مرتبط از دیگر ظرفیت‌های بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد محسوب می‌شوند.

‌ مهم‌ترین راهکارهای افزایش سهم صادراتی استان چیست و اتاق بازرگانی شهرکرد در معرفی برندها و حضور موثرتر بخش خصوصی در حوزه بازرگانی چه راهکارهایی را در نظر دارد؟

برندسازی و استفاده از ارزش افزوده برند، بسته‌بندی مناسب و بر اساس فرهنگ بازارهای هدف محصولات، ارتباط با رایزنان و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، ارتباط با کارشناسان و فعالان اتاق بازرگانی شهرکرد و استفاده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصولات کشاورزی و جلوگیری از خام فروشی آنها در دسته راهکارهای مهم قرار می‌گیرند. علاوه بر اینها، حضور در هیات‌های تجاری اتاق بازرگانی در حوزه‌های مختلف مرتبط با کشورهای هدف، استفاده از کلاس‌های آموزشی اتاق بازرگانی مرتبط با امور صادرات و واردات، ایجاد یک پایگاه فعال صادراتی در اتاق بازرگانی و ارائه خدمات مشاوره به فعالان اقتصادی را می‌توان از دیگر راهکارهای موثر به شمار آورد. همچنین حمایت بیشتر دولت از جمله در مقوله‌های معافیت‌های مواد اولیه وارداتی و خطوط تولید و همچنین جوایز صادراتی، یارانه‌های نمایشگاهی و پروتکل‌های حمایتی همچون تعرفه‌های ترجیحی با سایر کشورها، همدلی و هماهنگی بیشتر سازمان‌ها با صادرکنندگان، حضور در بازارهای هدف و آشنایی کامل و نزدیک با این بازارها، حضور بر سر سفره و مصرف‌کنندگان نهایی از دیگر راهکارهای اساسی برای بهبود وضعیت و معرفی برندها و حضور موثرتر بخش خصوصی در حوزه بازرگانی هستند.

‌ مهم‌ترین شرکای بازرگانی استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد برای تجارت خارجی کدام مناطق هستند؟

کشورهای عراق، افغانستان، هندوستان، کشورهای CIS و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مهم‌ترین شرکای بازرگانی استان در زمینه تجارت خارجی محسوب می‌شوند.

‌ مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان که می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کند در کدام صنایع متمرکز هستند؟

مهم‌ترین کالاهای صادراتی در حوزه محصولات کشاورزی شامل بادام، سیب زمینی، هلو و... می‌شود. همچنین در حوزه محصولات صنعتی می‌توان به صادرات لوازم خانگی، انواع موکت، ژئوتکستایل، ژئوممبران اشاره کرد. علاوه بر اینها در حوزه محصولات نساجی نیز اقدام به صدور کالا می‌کنیم.