امتیازات شهری ملزومات کار خبرنگاران

کارت خبرنگاری

اعطای امتیازات ویژه به خبرنگاران مستلزم شناسایی افرادی است که مشمول این امتیازات می‌شوند. رایج‌ترین شیوه برای تأیید هویت خبرنگاران ارائه کارت خبرنگاری معتبر از سوی آن‌هاست. در کشورهای مختلف سازوکارهای گوناگونی برای صدور کارت خبرنگاری وجود دارد. در اغلب موارد نهادهای صنفی نظیر فدراسیون‌ها یا اتحادیه‌ها مسوولیت بررسی سوابق حرفه‌ای و صدور یا تمدید اعتبار کارت خبرنگاری اشخاص را بر عهده دارند و دولت‌ها به منظور حفظ استقلال مطبوعات و پیشگیری از شائبه اعمال نفوذ، از ورود به این حوزه خودداری می‌کنند. به‌دلیل امکانات و فرصت‌هایی که در اختیار خبرنگاران گذاشته می‌شود، همواره خطر تهیه کارت جعلی و سوءاستفاده از این امکانات وجود داشته است. امروزه در اغلب موارد کارت‌های قابل‌اسکن و دارای برچسب‌های هولوگرام از سوی نهادهای صادرکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* فرانسه

در فرانسه دو اتحادیه خبرنگاران را نمایندگی می‌کنند: اتحادیه عمومی خبرنگاران (SGJFO) و سندیکای خبرنگاران (SNJ) و.خبرنگاران می‌توانند با ارائه سابقه فعالیت سه ماهه در مطبوعات  می توانند به عضویت این نهادها دربیایند. کمیسیون کارت حرفه‌ای خبرنگاری (CCIJP) مسوولیت صدور کارت‌های خبرنگاری را بر عهده دارد. این کارت تنها برای خبرنگارانی صادر می‌شود که به‌صورت تمام وقت به این حرفه اشتغال داشته باشند. خبرنگاران پاره‌وقت تنها در صورتی می‌توانند کارت خبرنگاری دریافت کنند که بررسی‌های کمیته نشان دهد بیش از ۵۰ درصد از فعالیت آنها در زمینه خبرنگاری است.

* انگلستان

در انگلستان صدور کارت‌های خبرنگاری به ۱۹ نهاد عمومی شامل خبرگزاری‌های مهم و برخی اتحادیه‌های مربوطه واگذار شده است. تنها کسانی قادر به دریافت کارت خبرنگاری انگلستان هستند که تماما یا به‌طور عمده به کار خبری اشتغال داشته باشند. افراد برای دریافت کارت باید تقاضای خود را به یکی از این مراجع تسلیم کند و این سازمان‌ها موظفند پس از حصول اطمینان از احراز شرایط مربوطه، نسبت به صدور کارت اقدام کنند.

* آمریکا

آژانس خبری ایالات‌متحده (USPA) و اتحادیه بین‌المللی عکاسان خبری (IAPP) با بررسی سوابق متقاضیان اقدام به صدور کارت خبرنگاری و نشان ویژه خودروی خبرنگاران می‌کنند. کارت صادر شده از سوی این مراجع در اتحادیه اروپا نیز به رسمیت شناخته می‌شود. در برخی از شهرهای بزرگ، شهرداری‌ها سامانه آنلاینی برای اعطای مجوز به خبرنگاران راه‌اندازی کرده‌اند. خبرنگارانی که به‌صورت پاره‌وقت یا افتخاری و تنها با خبرگزاری‌های محلی همکاری می‌کنند و شرایط لازم برای دریافت کارت خبرنگاری معتبر بین‌المللی را ندارند، می‌توانند با مراجعه به این بخش و ارائه درخواست و تکمیل اطلاعات درخواست شده، مجوز محدودی دریافت کنند که تنها در همان شهر اعتبار دارد. به‌عنوان نمونه در شهر نیویورک و نیز در ایالت جورجیا چنین مجوزهایی صادر می‌شوند.

* سازمان‌های بین‌المللی

برخی سازمان‌های بین‌المللی نیز اقدام به صدور کارت خبرنگاری می‌کنند «سازمان کارت بین‌المللی خبرنگاری» در ۱۸ کشور اروپایی به رسمیت شناخته می‌شود و برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و استفاده از امتیازات ویژه خبرنگاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. فدراسیون جهانی خبرنگاران نیز یکی از معتبرترین نهادهای صادرکننده کارت‌های خبرنگاری است. این سازمان تنها برای اعضای فدراسیون‌ها یا سازمان‌های تحت‌پوشش خود در ۱۳۰ کشور دنیا کارت صادر می‌کند و خبرنگارانی که عضو هیچ تشکل صنفی معتبری نباشند نمی‌توانند از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند. کارت مطبوعات بین‌المللی (IPC) که ازسوی فدراسیون جهانی خبرنگاران صادر می‌شود از سوی اغلب نهادهای رسمی در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شود و با عنوان «بازکننده درها» از آن یاد می‌شود.

* رویداد-محور

برگزار‌کنندگان یک رویداد یا مقامات یک سازمان ممکن است کارت‌های خبرنگاری ویژه‌ای صادر کنند که تنها برای همان رویداد یا در محدوده همان سازمان اعتبار دارد. این کارت‌ها چون ازسوی یک نهاد صنفی صادر نشده‌اند، فاقد اعتبار حرفه‌ای و حقوقی هستند و تنها به‌منظور تسهیل کنترل تردد افراد صادر می‌شوند.‌ به‌عنوان نمونه مجلس سنا در آمریکا رأسا اقدام به صدور کارت خبرنگاری می‌کند و هیچ خبرنگاری بدون در اختیار داشتن این کارت اجازه نخواهد داشت برای پوشش رویدادها یا انجام مصاحبه به ساختمان مجلس سنا وارد شود.

نشان ویژه خودرو

رانندگی بخش اعظم جست‌و‌جوی روزانه خبرنگاران را تشکیل می‌دهد و در بسیاری از مراکز برای پارک خودرو مبالغ قابل‌توجهی دریافت می‌شود. یافتن جای پارک مناسب برای خودرو در شهرهای بزرگ و در بسیاری از رویدادها برای خبرنگاران مشکل است اما نشان ویژه شناسایی خبرنگاران تا حدی این دغدغه را مرتفع می‌سازد. نشان شناسایی خبرنگاران که برای نصب روی خودرو طراحی شده است، به خبرنگاران امکان می‌دهد خودروی خود را در محل ویژه قرارگیری مهمانان هر رویداد پارک کنند و آزادانه در بخش‌هایی از شهر که تردد خودروهای شخصی و متفرقه در آنها ممنوع است،‌ دسترسی داشته باشند.

خبرنگاران در صورت داشتن این نشان که حاوی یک هولوگرام و ضدجعل است ، تنها با ارائه کارت خبرنگاری معتبر از سوی راننده می‌توانند به مناطقی وارد شوند که تنها خودروهای امدادی و خدماتی مجوز ورود به آنها را دارند. این مزیتی است که برای هیچ حرفه دیگری در نظر گرفته نمی‌شود. البته داشتن نشان خبرنگاری مجوزی برای زیرپا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی به‌شمار نمی‌آید، اما در بسیاری از شهرهای آمریکا در صورتی که  خودروی خبرنگار در محل‌های پارک‌ممنوع پارک شده باشد، پلیس پس از رؤیت کارت خبرنگاری، به شرطی  که خبرنگار برای پوشش خبری رویدادی در محل حاضر شده باشد، از ابلاغ جریمه صرف‌نظر می‌کند. در فرانسه، ایتالیا و آمریکا خبرنگاران می‌توانند با ارائه کارت و نصب نشان‌ویژه بر روی خودرو بدون پرداخت هزینه پارکومتر در محل‌های مشخص شده پارک کنند یا بدون پرداخت جریمه از محل پارک مخصوص ساکنین برای پارک خودروی خود استفاده کنند.

در هند خبرنگاران از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف هستند و در مبادی دریافت عوارض می‌توانند با ارائه کارت خبرنگاری معتبر بدون پرداخت وجه عبور کنند. این امتیاز تنها در صورتی قابل‌استفاده است که کارت خبرنگاری متعلق به شخص راننده باشد. در آمریکا خبرنگاران حین انجام وظیفه می‌توانند بدون پرداخت هزینه اضافی از خطوط پرسرعت اتوبان استفاده کنند. از خبرنگاران خواسته می‌شود تنها در مواردی از مزایای خاص خود استفاده کنند که در حال انجام کار خبری باشند و در استفاده از این نشان‌ها مسوولانه عمل کنند. استفاده فردی غیر از شخص خبرنگار از این نشان غیرقانونی است و سوءاستفاده‌کنندگان ازسوی مراجع قضایی و پلیس تحت‌پیگرد قرار می‌گیرند.

ورود به رویدادهای عمومی بدون پرداخت هزینه

در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا، هند و برخی کشورهای دیگر خبرنگاران برای ورود به نمایشگاه‌ها، موزه‌ها، سالن‌های سینما و تئاتر و بخشی از کنسرت‌ها نیاز به پرداخت ورودی و تهیه بلیت ندارند و تنها با ارائه کارت خبرنگاری به محل رویداد وارد می‌شوند. برگزار‌کنندگان یک رویداد می‌توانند مهلت زمانی مشخصی برای ارائه اطلاعات و دریافت مجوز ورود اعلام کنند.

ورود به رویدادهای اختصاصی

خبرنگاران می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی خود به رویدادهایی راه بیابند که ورود عموم مردم به آنها آزاد نیست. نشست‌های ویژه، جلسات شوراهای تخصصی و رویدادهایی که تنها چهره‌های شاخص (سلبریتی‌ها) در آن حضور دارند از این جمله‌اند. برای حضور در برخی رویدادها علاوه بر کارت‌های خبرنگاری، نیاز به ارائه معرفی‌نامه معتبر از سوی خبرگزاری یا سردبیر مربوطه است.

دسترسی به آرشیوها و اسناد دولتی

خبرنگاران با ارائه مدارک شناسایی معتبر می‌توانند به آرشیوها یا مجموعه‌های رسمی دسترسی پیدا کنند. در آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا برای متصدیانی که مانع از دسترسی خبرنگاران به اطلاعات موردنظرشان می‌شوند مجازات قانونی تعیین شده است.

تخفیفات مالیاتی

در ایتالیا معافیت‌های مالیاتی ویژه‌ای برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است. البته استفاده از این معافیت‌ها مستلزم طی مراحل قانونی مربوطه است و تنها درآمدهایی از پرداخت مالیات معاف هستند که مستقیما از فعالیت مطبوعاتی کسب شده باشند. در ایرلند نیز خبرنگاران فعال در حوزه‌های فرهنگی و هنری همچون هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند.

تخفیفات حمل‌و‌نقل

خطوط هوایی معتبر در سراسر دنیا تخفیفاتی برای خبرنگاران در نظر می‌گیرند. در برخی کشورها نظیر لهستان تخفیف ۵۰ درصدی به‌عنوان قانونی لازم‌الاجرا از سوی قانون‌گذار تعیین شده است. در بروکسل خودروی خبرنگاران به‌طور رایگان در پارکینگ فرودگاه نگهداری می‌شود. خبرنگاران می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی و شماره پرواز، مجوز رایگان استفاده از پارکینگ فرودگاه را از طریق وب‌سایت فرودگاه دریافت کنند.

 

آخر هفته