منشأ کمبود ابزار یخ‌زدا در هفته برفی

به گزارش «دنیای اقتصاد»، ۲۴ ساعت پس از یکشنبه برفی هفته گذشته، تقریبا تمام مخازن دپوی شن و نمک از کیسه‌های دو رنگ خالی شد و بر خلاف انتظار، شارژ موثر آنها با چند روز وقفه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. تحت‌تاثیر این کمبود شهروندان نیز نتوانستند برای کمک به یخ‌زدایی کوچه‌های فرعی که در اولویت یخ‌زدایی شهرداری قرار نداشت، از این ظرفیت استفاده و در پاکسازی معابر فرعی محل سکونت خود مشارکت کنند. در نتیجه حتی پس از گذشت ۶ روز از بارش هفته گذشته، بقایای برف و یخ در معابر غیربزرگراهی وجود دارد. این در حالی است که اگر کیسه‌ها در مخازن غایب نبودند و شهروندان همچون سال‌های گذشته می‌توانستند نقش موثرتری در روزهای برفی ایفا کنند، قطعا تهران زودتر از این بازه ۶ روزه به وضعیت عادی باز‌می‌گشت.

منشأ اول این کمبود، عدم واکنش به‌موقع از سوی متولیان امور خدمات شهری در شهرداری تهران بود. مدیران شهری درگیر مساله برف‌روبی و یخ‌زدایی به منظور بازگرداندن وضعیت عادی تردد به شهر بودند و این کار را با اولویت معابر بزرگراهی و شریانی دنبال کردند اما در حالی از شهروندان انتظار داشتند یخ‌زدایی رمپ‌های پارکینگ خانه‌ها را شخصا بر عهده بگیرند که شن و نمک موجود در دپوهای محلی در روز اول تمام شد و ابزاری برای مقابله با یخ‌زدگی روزهای دوم و سوم بعد از برف در اختیار آنها قرار نداشت. در عین حال منشأ دوم این کمبود، رفتار جدید شهروندان در روزهای بعد مبنی بر انتقال کیسه‌های شن و نمک به داخل خودروها و خانه‌ها است.

امیرحسین جابرانصاری، معاون خدمات شهری و امور خودرویی سازمان مدیریت پسماند شهر تهران که یکی از متولیان اصلی پیگیری برف‌روبی و یخ‌زدایی در هفته گذشته بوده است، اگرچه تاکید کرد که کمبودی از این بابت در شهرداری وجود ندارد و وعده داد مشکل کمبود شن و نمک در مخازن دپوی سطح شهر تا یکی دو روز آینده برطرف و این مخازن مجددا شارژ می‌شود، اما در عین حال یکی از دلایل وجود جایگاه‌های خالی در برخی مناطق را، انتقال کیسه‌های شن و ماسه به داخل منازل از سوی برخی از شهروندان عنوان کرد. وی در این‌باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با تاکید شهردار تهران بسیاری از مخازن از روز چهارشنبه به بعد شارژ شدند اما رفتار جدیدی در شهروندان شکل گرفته که تصور می‌کنند باید حتما داخل منازل خود دپوی شن و ماسه داشته باشند و در نتیجه به محض پر شدن جایگاه‌های ویژه، مراجعه کرده و تعدادی از آنها را به خانه می‌برند.

این وضعیت تنها در مخازن عمومی رخ نمی‌دهد، بلکه بسیاری از شهروندان نیز به ۱۶۵ ستاد برف‌روبی مستقر در نواحی ۱۲۳گانه پایتخت مراجعه کرده و تعداد چند هزار کیسه شن و نمک از این ستادها گرفته‌اند که این رویه حتی در روزهای آفتابی اخیر هم که کلیه معابر بزرگراهی، شریانی و جمع‌کننده و پخش‌کننده‌ها پاکسازی شده‌اند، ادامه داشته است. وی در عین حال یادآور شد که شارژ مخازن در یک روند مستمر در حال انجام است. کارشناسان این رفتار شهروندان را بدعمل کردن مدیریت شهری در روز برف سنگین – یکشنبه گذشته – عنوان می‌کنند که اکنون باعث نگرانی شهروندان از عواقب برف بعدی و در نتیجه تصمیم آنها به ذخیره‌سازی شن و ماسه در منازل شده است.

انصاری درباره این احتمال که شهروندان برای یخ‌زدایی معابر فرعی حجم زیادی از نمک را استفاده کنند، ابراز نگرانی و توصیه کرد با توجه به آثار زیانبار این اقدام برای محیط‌زیست، به‌ویژه در صورت تسری نمک به خاک باغچه‌ها و ریشه گیاهان حاشیه معابر فرعی، شهروندان تا حد امکان از نمک کمتری برای یخ‌زدایی بارش‌های احتمالی آتی استفاده کنند. معاون سازمان مدیریت پسماند تهران از تعیین دو اولویت برای روز گذشته خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های روز جمعه شست‌وشوی معابر شریانی و بزرگراهی، جمع‌آوری شن‌ها و پاکسازی المان‌های ترافیکی و گاردریل‌ها و نرده‌های حاشیه‌ای بود. در جریان برف هفته گذشته بسیاری از المان‌های شهری کثیف شده‌اند که می‌تواند برای ترافیک خطرآفرین باشد و به همین خاطر موضوع شست‌وشو و پاکسازی در معابر بزرگراهی و شریانی در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، اولویت دوم نیروهای خدمات شهری  اتمام یخ‌زدایی پیاده‌روهای معابر فرعی به‌ویژه در مناطق شمالی تهران بود. انصاری خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر محدوده سواره‌روی تمام معابر فرعی پایتخت نیز یخ‌زدایی شده و مشکل فقط مربوط به پیاده‌روها است. وی افزود: با توجه به آثار زیانبار مصرف نمک برای محیط زیست، تلاش اغلب نیروهای خدمات شهری این بود که با استفاده از ابزارهایی همچون بیل، پیاده‌روها را یخ‌زدایی کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، موضوع جایگزینی محلول یخ‌زدای کلسیم منیزیم استات (CMA) به‌جای نمک برای یخ‌زدایی معابر به منظور کاهش آسیب به کیفیت خاک و منابع آبی پایتخت و نیز افزایش عمر مفید روکش معابر اعم از آسفالت و کفپوش‌های سنگی و بتنی، یکی از دغدغه‌های چند سال اخیر مدیریت شهری بوده و در سال‌های گذشته نیز از این ماده یخ‌زدا در زمستان و البته در کنار شن و نمک استفاده شده است. معاون سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره اینکه آیا قرار است این ماده در سال‌های آینده به‌طور کامل جایگزین نمک شود، توضیح داد: شهرداری تهران برای ابنیه و معابر حساس به خورندگی نظیر بزرگراه طبقاتی صدر از محلول یخ‌زدای CMA استفاده می‌کند؛ اما در سایر معابر محلول نمک، نمک کریستالی و مخلوط شن و ماسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته وی، قیمت ماده یخ‌زدا تقریبا ۵۰ برابر قیمت نمک است و به خاطر همین هزینه سنگین نتوانسته در هیچ ابرشهری به‌طور کامل جای نمک را بگیرد.