خلاء‌های زیرساختی در پایانه‌های صادراتی اهواز

 مهم‌ترین ظرفیت‌های تجاری و صادراتی استان خوزستان و شهر اهواز چه مواردی هستند؟

مهم‌ترین ظرفیت‌های صادراتی استان به صورت کلی در سه بخش صنعت و انرژی، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی خلاصه می‌شود.همچنین عمده‌ترین محصولات صادراتی استان به ترتیب تولیدات پتروشیمی، آهن، فولاد، مصنوعات سنگی، میوه و تره بار، خرما، لبنیات، سیمان و کلینکر هستند.

 عمده‌ترین موانع بر سر راه توسعه و گسترش صادرات محصولات تولیدی استان چیست؟

عمده‌ترین موانعی که بر سر راه صادرات استان وجود دارد، نبود مدیران کارآمد و با تجربه در بخش صادرات، نبود حمایت بانک‌ها از صادرکنندگان، نبود زیرساخت‌های لازم در پایانه‌های صادراتی به خصوص در شلمچه و چزابه و وجود صادرات سنتی و غیر سیستمی است. برای بهبود شرایط در مرزها اتاق های بازرگانی باید اشخاصی را که در مرزها فعالیت می کنند، ساماندهی کنند که این امر با همکاری دستگاه های دولتی امکان پذیر است.کشور ترکیه به دلیل تمرکز روی کار و توزیع مویرگی کالا در شهرهای مختلف عراق توانستند در این کشور فعالیت های موفقی داشته باشند.

ایجاد شرکت در عراق را یکی از این دلایل توسعه صادرات کشور ترکیه به عراق است صادرکنندگان ترکی در کشور عراق دفاتری تاسیس کردند و در همه نقاط کشور عراق از بصره تا اربیل اقدام به برگزاری نمایشگاه کردند. صادرکنندگان ترکی با شرکت های عراقی پایگاه های مشترک ایجاد کردند اما تولید کننده و صادر کنندگان ما تنها به فکر صادرات روزانه است و به صادرات مستمر فکر نمی‌کنند.در همین حال استاندارد مقوله مهمی است که متاسفانه تولیدکننده های ما وقتی با عراقی ها مذاکره می کنند آنها به دنبال جنس ارزان هستند که صنعتگران برای عقد قرارداد مجبور به پایین آوردن قیمت و به تبع آن کیفیت کالای خود می شوند؛ این امر باعث شده کالای ایرانی به عنوان کالای کم ارزش و بی کیفیت در کشور عراق معرفی شود.

 فعالان بخش خصوصی در صادرات استان چقدر نقش دارند؟

علاوه بر تولیدات بخش خصوصی که کاملا توسط خود این بخش استان صادر می‌شود، بخش خصوصی گام را فراتر نهاده و بخش اعظم محصولات و تولیدات شرکت‌های دولتی و خصولتی را هم صادر کرده و برای آنها بازار هدف تعریف کرده است.

 کشورهای هدف صادرات محصولات استان چه کشورهایی هستند؟ چه محصولاتی رتبه‌‌های اول را به خود اختصاص داده‌اند؟

به دلیل دسترسی داشتن استان خوزستان به آب‌های آزاد و همچنین به دلیل داشتن مشترکات زبانی و قومی این استان با کشورهای همجوار، توانسته بازارهای خوبی برای خود ایجاد کند. حتی صادرکنندگان این استان می‌توانند به شرق دور، قاره آفریقا و شبه قاره نیز صادرات کنند اما بیشتر صادرات استان خوزستان به کشورهای عراق، امارات، عمان، کویت و روسیه است که به تازگی باید کشور قطر را نیز به آن اضافه کرد. همچنین کشور عمان بازار هدف مناسبی برای بازرگانان خوزستانی است برای شروع کار تجارت در این کشور باید ابتدا از طریق سرمایه گذاری های کوچک اقدام کرد که بازار این کشور را به خوبی بررسی کرد چرا که به دلیل همسایگی و روابط نزدیک سیاسی می تواند بازاری مختص ایرانیان باشد.

 مهمترین راهکارهای افزایش سهم صادراتی استان چیست؟

به نظر بنده از آنجا که عمده مشکلات موجود در بخش صادرات، نبود یا فقدان متولی صادرات و نبود یک مدیریت واحد در این بخش است، در صورتی‌ که جایگاه و حدود اختیارات بخش صادرات مشخص شود می‌توان گفت که ۵۰ درصد موانع صادرات برداشته شده است.

 اتاق اهواز در معرفی برندها و حضور موثرتر بخش خصوصی در بخش تجارت و صادرات چه راهکارهایی را در نظر دارد؟

متاسفانه اتاق بازرگانی اهواز در برندسازی یا معرفی برندهای استان بسیار ضعیف عمل کرده است. حتی کمیته‌هایی را که به این منظور توسط اعضا ایجاد شد نه تنها تقویت نکرد بلکه با روی خوش نشان ندادن به این کمیته‌ها باعث یاس و دلسردی اعضا و فعالان اقتصادی شد. اما در بخش ایجاد بازارهای هدف برای محصولات استان، توسعه صادرات انصافا فعالیت‌های خوبی توسط اتاق اهواز صورت گرفته است که می‌شود از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های استان در کشورهای همجوار و ایجاد ارتباط و دعوت از تجار عمانی، عراقی و قطری به عنوان فعالیت‌های اتاق بازرگانی اهواز یاد کرد.