استان خوزستان برای بهره‌گیری از توان بخش خصوصی چه ظرفیت‌هایی دارد؟

استان خوزستان ظرفیت‌های بی نظیری دارد که در هیچ استانی از کشور این حجم از ظرفیت دیده نمی‌شود.‌ ظرفیت‌هایی همچون صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و فرصت‌های بزرگ کشاورزی، صنایع فولاد و...، خوزستان را به استانی پر از پتانسیل تبدیل کرده است. اما نکته مهم ایجاد شرایط و حذف سخت‌گیری‌های قانونی از سر راه بخش خصوصی است. برای نمونه همین صنایع نیشکر که بخش زیادی از زمین‌های استان را اشغال کرده و به طور مستقیم و بدون واسطه وارد عملیات تولید و... می‌شود و به بدنه‌ای بسیار بزرگ تبدیل شده است، می‌تواند با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی وارد عمل شده و ضمن کاهش هزینه‌ها در ارتقای کیفی محصولات کمک کند.

 مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان که می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کند در کدام صنایع متمرکز است؟

محصولات کشاورزی ما اگر به فرآوری‌های متنوع برسند و در حجم‌های مختلف بسته‌بندی شوند به طور قطع ارزش افزوده آنها نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند.

 مهم‌ترین شرکای تجاری استان خوزستان و شهر اهواز برای تجارت خارجی کدام مناطق هستند؟

مهمترین شریک تجاری اهواز و خوزستان کشور عراق است.‌ البته با عمان، امارات، کویت، قطر و بسیاری از دیگر کشورها نیز مراودات تجاری خوبی داریم.

 سهم صادراتی استان در سال چقدر است؟ چه رتبه‌ای در این زمینه در کل کشور به خود اختصاص داده است؟

در هفت ماهه اول سال جاری، خوزستان با صادراتی به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار رتبه سوم صادرات در کشور را داراست که این آمار را می‌توان برای این استان قابل توجه دانست.

 اتاق اهواز در معرفی برندها و حضور موثرتر بخش خصوصی در بخش تجارت و بازرگانی چه راهکارهایی را در نظر دارد؟

یکی از اصلی‌ترین مسائل، برند و درک ضرورت و اهمیت آن از طرف صاحب محصول و علامت تجاری است؛ یعنی شخص باید قدر و اهمیت کالای تولیدی خود را بداند و در صدد توسعه، معرفی و تثبیت آن باشد که در این صورت به سراغ ثبت رسمی آن می‌رود. متاسفانه فرهنگ برند و برندسازی هنوز در جایگاه خود قرار نگرفته و بسیاری از تولیدکنندگان نسبتا مهم و معروف هنوز با علامت محلی به فعالیت می‌پردازند و به اهمیت برند ملی یا بین‌المللی واقف نیستند. اتاق بازرگانی اهواز با درک این ضرورت کلاس‌هایی برای روشن کردن اهمیت برند و راه‌های ثبت برند تشکیل داد که استقبال خوبی نیز ازاین  کلاس‌ها به عمل آمد.

 فعالان حوزه بازرگانی استان خوزستان برای حضور در عرصه تجارت خارجی با چه موانعی مواجه هستند؟

 چون عمده تجارت ما با کشور عراق است، از دولت می‌خواهیم تا زمینه ارتباطات بانکی و بیمه‌ای را میان دو کشور فعال کند تا میزان ریسک کم شود و بیش از این فعالان ما ضرر نبینند. یکی دیگر از مشکلات این است که مرزهای زمینی ما هنوز مجهز نیستند و این مساله برای بازرگانان مشکلاتی را ایجاد کرده است. همچنین جاده‌ها هم مشکل دارند، انبارها و سردخانه‌های مجهز برای نگهداری مواد و کالاهای صادراتی وجود ندارد و اگر هم داشته باشد کفاف نیاز موجود را نمی‌دهد. البته اتاق بازرگانی اهواز تلاش‌های زیادی کرد و با جلسات مختلف توانست بخشی از مشکلات را رفع کند اما اگر بخواهیم صادرات اصولی و روان داشته باشیم باید شبیه به سایر کشورها امکانات لازم را در آنجا قرار بدهیم.

 به نظر شما مهمترین راهکارهای افزایش سهم صادراتی استان خوزستان چیست؟

همه نوع کشت و محصول کشاورزی در خوزستان وجود دارد. اما کشاورزان و باغداران باید حمایت جدی شوند و کیفیت محصولات خود را بالا ببرند و در بسته‌بندی همه ضوابط مدرن را رعایت کنند تا مشتریان خارجی این محصولات را بپسندند. حمایت از کشاورزان و باغداران خوزستانی بسیار مهم است و به طور سریع بر صادرات اثر مثبت می‌گذارد و سهم صادراتی ما را افزایش می‌دهد. با اعطای تسهیلات کم بهره و تهیه ساختارهای لازم باید به سمت فرآوری محصولات برویم.  مثلا خرمای خوزستان به جای خام فروشی که بسیار ارزان است، باید به محصولات مختلف در بسته‌بندی‌های متنوع تبدیل و روانه بازارهای خارجی شود. همچنین ماهی و میگو هم باید تحت استانداردهای مناسب به سایر کشورها عرضه شود، این در حالی است که با حمایت دولت می‌شود کیفیت محصولات، تنوع آنها و سهم صادرات استان را افزایش داد. در سایر کالاهای صنعتی نیز وضع به همین صورت است و تولیدکنندگان ما باید حمایت شوند تا بتوانند بر کیفیت محصولاتشان تمرکز بیشتری داشته باشند.

امروزه قانع کردن یک مشتری خارجی کار آسانی نیست و یک تاجر باید بتواند با کالای با کیفیت طرف خود را قانع کند. همچنین با حمایت دولتی باید قیمت تمام شده کالا کاهش پیدا کند تا امکان رقابت با سایر کشورها فراهم باشد. به عنوان مثال عراق را در نظر بگیرید که در معرض انواع کالاهای ترکیه‌ای، چینی، هندی، سعودی و... قرار دارد و ما برای تحکیم جای پای خود در آنجا چاره‌ای جز رقابت در قیمت و کیفیت نداریم. یعنی باید هم کالاهایمان کیفیت کافی داشته باشند و هم قیمتشان مناسب برای امر تجارت باشد. در حقیقت یکی از مسائلی که سهم صادرات خوزستان را افزایش می‌دهد مساله ایجاد تسهیلات تشویقی برای صادرکنندگان استانی است؛ به این معنا که یک صادرکننده خوزستانی که بتواند کالای استان خود را صادر کند باید به مشوق اقتصادی دست یابد. می‌خواهم بگویم که با ساماندهی وضعیت تولید، خود به خود وضعیت صادرات نیز بهبود پیدا می‌کند و بر سهم صادرات اثر خوب می‌گذارد.