مشکلات صنایع از خرید مواد اولیه تا بازاریابی و فروش

 به طورکلی صنایع استان خوستان چه وضعیتی دارند و چه صنایعی فعال هستند ؟

صنایع فولاد، لوله‌سازی، فولاد اکسین و... صنایع عمده اهواز و اطراف آن هستند. همچنین خوزستان ۸۰ درصد تولید نفت ایران را با صنایع نفت خود تامین می‌کند. در همین راستا در استان ما صنایع پتروشیمی نیز فعال هستند. اینها صنایع بزرگ و مادر هستند و صنایع مستقر در شهرک‌ها صنایع کوچک هستند. صنایع فولاد، شهرک صنایع فولاد را دارد. پتروشیمی و لوله‌سازی هم به همین کیفیت و شهرک‌های صنعتی از تولیدات صنایع پتروشیمی محصولات پلاستیک و... تولید می‌کنند.

 صنایع استان خوزستان عمدتا چه مشکلاتی دارند ؟

صنایع استان با مشکل هزینه و درآمد روبه رو هستند و از نظر مالی و اقتصادی وضعیت خوبی ندارند. مثلا صنایع فولاد اکسین در ارتباط با خرید مواد اولیه مشکل دارد و باید خود متقاضیان، مواد اولیه محصولاتشان را تهیه کرده و به این کارخانه بدهند تا برایشان محصول مورد نظر را تولید کنند. صنایع فولاد نیز در ارتباط با فروش فولاد مشکل دارند و در انبارها انباشته می‌شود و وضعیت اقتصادی خوبی ندارند.

 برای برون رفت از این وضعیت تسهیلاتی در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد؟

برخی مشکلات تنها با پول حل نمی‌شوند. وقتی برای محصولی تقاضا کم باشد به فرض اینکه در زمینه هزینه در گردش مشکل نداشته باشند و تسهیلات هم در اختیارشان قرار بگیرد، این محصولی که تولید می‌کنند و به فروش نمی‌رسد را چه کنند؟

 پس در حوزه بازاریابی هم مشکل داریم؟

بله تا جایی که در جریان هستم بحث صادرات و برگشت پول مساله اصلی صنایع استان است.

 آیا تاکنون در استان خوزستان با مشکل تعطیلی صنایع مواجه بوده‌اید؟

صنایع بزرگ توانسته‌اند خودشان را نگاه دارند اما خیلی از صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی متوقف هستند یا با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. بیشتر تولیدکنندگان مشکلات فروش و تولید دارند و هزینه تمام شده محصولات آنها گاهی بیشتر از قیمت فروش آنها برایشان تمام می‌شود.

به تازگی و در آذرماه فاز اول کارخانه آلومینیوم مسجد سلیمان و کارخانه فولاد کاوه اروند خرمشهر افتتاح شد. با این شرایط حاکم بر صنایع استان آیا این صنایع جدید می‌توانند بازار و اشتغال‌زایی خودشان را داشته باشند؟

به نظر من یک تولیدکننده جدید که تازه نفس است و با توجه به توان مالی اولیه‌ای که دارد می‌تواند فعالیت را شروع کند اما اینکه چقدر بتواند این فعالیتش دوام داشته و پایدار باشد را نمی‌دانم. برای نمونه در حوزه آلومینیوم، کارخانه بزرگ آلومینیوم المهدی را در بندرعباس داریم که به صورت مشارکتی با یکی از کشورهای عربی فعالیت می‌کند. با این حال اینکه آلومینیوم مسجد سلیمان چقدر می‌تواند موفق باشد قابل پیش‌بینی نیست اما نکته مسلم این است که جذب نیرو برای بخش‌های مختلف دارند و به این ترتیب جذب نیروی انسانی جدید و کارآفرینی انجام می‌شود. اما اینکه چقدر دوام داشته باشد را نمی‌دانم زیرا مطالعات توزیع اقتصادی در بسیاری از کارها خیلی با واقعیت منطبق نیست و گاه جنبه تبلیغی یا «از این ستون به آن ستون فرج است» را دارد.

 اتاق بازرگانی اهواز چه برنامه‌هایی را می‌تواند برای تقویت و توسعه حوزه صنعت داشته باشد یا دارد؟

اتاق بازرگانی رابط بین بخش خصوصی و دولتی است و برای رفع مشکلات مختلف بخش خصوصی و رونق صنایع با بانک‌ها، دارایی، تامین اجتماعی، گمرک و بازارچه‌های مرزی در تماس است. اما اتاق بازرگانی بیشتر جنبه مشورتی دارد و اقتدار اجرایی را ندارد. در واقع اتاق بازرگانی فعالیت‌ها و پیگیری‌هایی را در این زمینه‌ها انجام می‌دهد، اما اینکه اتاق چقدر می‌تواند در ارتباط با رفع اصولی مشکلات کارساز باشد را نمی‌توان گفت حتما مشکل گشاست، اما تلاش در این زمینه وجود دارد.