هاشمی می‌توانست فضای کشور را آرام کند

آقای غفوری‌فرد چه تفاوتی بین فضای سیاسی پیش از درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و پس از درگذشت ایشان هست؟

آقای هاشمی یکی ازمعدود افرادی بودند که پیش از پیروزی انقلاب در کنار امام بودند با طلاب مبارز قم و حتی با مبارزین خارج از کشور در ارتباط نزدیک بودند. از طرف دیگر با انقلاب فلسطین و انقلابیون الجزایر هم در ارتباط بوده و بعد از انقلاب هم در تمام مسوولیت‌های کشور دخالت مستقیم داشتند. بنابراین دارای اطلاعات بسیار عمیق و وسیعی نسبت به دنیا بودند. همچنین آقای هاشمی چه در دوره‌هایی که رئیس مجلس، بود یا رئیس‌جمهور و حتی در وزارت کشور حضور داشت توانست خدمات بی‌نظیری را برای کشور انجام دهد. با این اوصاف پس از درگذشت ایشان هنوز چهره‌ای نظیر آقای هاشمی برای کشور پیدا نشده است و شاید به این زودی نتوانیم چهره‌ای شبیه ایشان در کشور پیدا کنیم چون به هرحال نوابغ عالم تعدادشان محدود است و تا دنیا بخواهد شخصیتی نظیر آقای هاشمی پیدا کند زمان می‌برد. از سوی دیگر آرامشی که دوره سازندگی و زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی وجود داشت موجب شد تا کارهای عمرانی بزرگی درکشور انجام شود. این درحالی بود که آن زمان شرایط اقتصادی کشورخیلی خوب نبود. نفت به ۷یا ۸ دلاررسیده بود ولی با این حال با مدیریت بسیار قوی وارتباط بسیارخوبی که آقای هاشمی با رهبری داشتند توانست بسیاری از مشکلات راحل کند. ولی حالا به‌رغم همه موفقیت‌هایی که درخارج ازکشور به‌دست آورده‌ایم، در داخل کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که نتایج آن را در چند روز اخیر شاهد بودیم.

شما در بین صحبت‌هایتان اشاره کردید کسی هنوز درکشور پیدا نشده که بتواند جای آقای هاشمی را پر کند. آیا کسی نیست که پتانسیل آن راداشته باشد که به نوعی نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی را در کشور ایفا کند؟

البته رهبری که در جایگاه خود قراردارند و پس از ایشان روسای سه قوه هستند که باید بخشی از مسوولیت‌های آقای هاشمی را انجام دهند. متاسفانه قبل و بعداز فوت مرحوم هاشمی شخصیت‌های بزرگ و موثری همچون آیت‌الله مهدوی‌کنی هم با درگذشت‌شان مارا تنها گذاشتند. ایشان هم نقش موثری قبل از انقلاب وهم بعد از انقلاب داشتند. بنابراین ما یک خلأیی را در نبود شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله مهدوی‌کنی احساس می‌کنیم. هر چند افرادی همچون آقای رئیس‌جمهور و شخصیت‌های دیگری همچون رئیس مجلس و رئیس قوه‌قضائیه هستند که امیدواریم بتوانند در پیشبرد امور کشور موفق شوند. البته ما با مشکلی با عنوان کمرنگ شدن فعالیت سیاسی برخی از سیاسیون برجسته کشور روبه‌رو هستیم. مثل آقای ناطق‌نوری که به‌رغم فعالیت‌های سیاسی که ازگذشته داشتند همچون ریاست مجلس، از سیاست کناره‌گیری کرده‌اند. به هرحال امیدوارم با تلاش بیشتر بتوان جای بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله هاشمی را پرکرد.

آقای هاشمی در شکل‌گیری دولت اول حسن روحانی نقش پررنگی ایفا کردند. با توجه به ناآرامی‌های اخیردرکشور به نظر شما حضور آقای هاشمی تا چه حدمی‌توانست در آرام شدن فضای سیاسی کشور و ناآرامی‌‌‌های اخیر موثر باشد؟

آقای هاشمی اوایل انقلاب هم نقش پررنگی در آرام کردن فضای سیاسی و حل مشکلات کشور داشتند. درسال‌های ۵۷ تا ۶۰ شاهد ناآرامی‌‌هایی درکردستان و خوزستان و سیستان وبلوچستان بودیم، آقای هاشمی درتمام این دوران و به‌خصوص در کردستان که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در جریان بود، یکی ازافرادی بود که به همراه شخصیت‌های بزرگی چون آقایان بهشتی و طالقانی، نقش موثری در آرام کردن فضای ان زمان کشورایفا کردند و تجربه خوبی داشتند. همچنین با توجه به تجربه حضورشان در وزارت کشور، آقای هاشمی نقش مهمی در بهبود تامین امنیت کشور ایفا کرد. اگر الان هم بود با تسلطی که برمسائل و بر اوضاع کشور داشت و با منطق بسیارقوی که داشت می‌توانست فضا را آرام کنند. وقتی ایشان خطبه‌های نماز جمعه را می‌خواند، جمعیت نمازگزار چند برابر می‌شد. از همین‌رو آقای هاشمی در تحلیل مسائل و حل مشکلات به‌خصوص ناآرامی‌‌ها ذهن بسیار فعالی داشتند. به همین دلیل اگر امروز حضور داشتند مطمئنم می‌توانست راه‌حل سریع‌تری برای حل این مشکلات پیدا کند. البته مسائل اخیر به‌زودی حل خواهد شد چون مملکت ظرفیت بسیار بالایی برای حل مشکلات دارد.

آقای غفوری‌فرد آینده سیاسی کشور را بدون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

خوشبختانه کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد خصوصا که مقام معظم رهبری در راس امور هستند وتسلط خوبی بر امور کشور دارند و با توجه به حضور ایشان کشور آینده بسیار روشنی خواهد داشت. ما مشکلات بسیار بزرگی را در کشور پشت‌سر گذاشتیم ازجمله جنگ ۸ساله، و نابودی داعش که به‌عنوان خطری بزرگ کشور را تهدید می‌کرد. اما با وجود  نقش مهم آیت‌الله هاشمی در کشور درتمام سال‌های گذشته، معتقدم در نبود ایشان کشور باز هم آینده درخشانی خواهد داشت.