سه روند که فعالیت‌های بازاریابی را  در سال 2018 شکل می‌دهند

به‌عنوان مثال Snapchat را در نظر بگیرید. انتظار می‌رفت این برنامه در رسانه‌های اجتماعی پیشگام باشد، اما اینگونه نشد. این موضوع را شرکت Apptopia در ماه ژوئیه گزارش داد که از ماه مه ‌۲۰۱۶ تا مه ‌۲۰۱۷ میزان استفاده از Snapchat به میزان ۶ درصد کاهش داشت و تنها ۵/ ۱۷ درصد از کاربران به‌صورت روزانه از آن استفاده می‌کردند. همچنین شرکت CEO کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی را در مورد پست‌های روزانه برنامه Snapchat گزارش داده بود. فقط Snapchat نبود که عملکرد پایین و دور از انتظاری داشت، مورد بعدی Virtual Reality (واقعیت مجازی) بود که با استقبال خوبی روبه‌رو نشد.

به‌نظر کارشناسان به‌دلیل هزینه کم و ساده‌تر شدن سخت‌افزارها در VR ممکن است در آینده میزان استفاده از آن افزایش یابد. اما هنوز این فناوری به حدی نیست که انتظار استفاده گسترده از آن را داشته باشیم. به‌طور کلی در سال ۲۰۱۷ در زمینه فناوری، پیشرفت قابل‌توجهی رخ نداد. اما روندهای در حال ظهوری شروع به شکل گرفتن کردند که منجر به نوآوری‌های بازاریابی در سال ۲۰۱۸ خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود تجربیات مشترک مشتریان، بهبود و توزیع و تنوع پیوسته کانال‌های آنلاین، تجارت الکترونیک و شرکت‌های B۲B در سال آینده رشد چشمگیری داشته باشند. سال آینده بازاریاب‌ها در پی تکمیل فرایندهای کاری خود خواهند بود و به این ترتیب می‌توانند با قدیمی شدن روش‌های پیشین و بهره‌گیری از فرایندهای جدید، نسبت به دیگر رقبا، مزیت رقابتی بیشتری داشته باشند. سه روند که فعالیت‌های بازاریابی را در سال ۲۰۱۸ شکل می‌دهند در ادامه معرفی می‌شود:

۱. فناوری «واقعیت افزوده » برای همراهی کردن خریدار

فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) موضوع جدیدی نیست اما در سال آینده برخی شرکت‌ها، از آن استفاده بیشتری خواهند کرد. بر اساس گزارش موسسه Global Market Insights انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ استفاده از دستگاه‌های AR بیش از ۹۰ درصد رشد داشته باشد. پیشرفت‌های اخیر در زمینه کاربرد آن (ARKit جدید شرکت Apple برای iOS و ARCore برای اندروید از شرکت گوگل) نمایانگر این رشد است. به‌عنوان مثال اپلیکیشن جدید IKEA Place که با فناوری ARKit و iOS۱۱ تولید شده، کاربران را قادر می‌سازد که قرار گرفتن وسایل تولیدی شرکت آیکیا را در منزل مشاهده کنند. نحوه کار به این صورت است که با عکس گرفتن از اتاق، شما می‌توانید یک شئ را در تصویر قرار داده و جاگذاری‌های مختلف را امتحان کنید.

این اپلیکیشن این امکان را به شما می‌دهد که تصمیم بگیرید وسیله مورد نظر برای منزل شما مناسب است یا خیر. نتایج پژوهشی از موسسه Deloitte نشان می‌دهد ۹۰ درصد از شرکت‌هایی که سالانه ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار درآمد دارند، هم‌اکنون از فناوری‌های AR یا VR بهره می‌گیرند. این به آن معنی است که ایجاد یک اپلیکیشن AR باهدف دیده‌شدن برند شرکت، می‌تواند اقدامی عقلانی تلقی شود. بدون شک با استفاده از فناوری‌های در حال ظهور، برند شما دیده می‌شود اما این نکته را باید مدنظر داشت که ممکن است این امر فقط برای مدت کوتاهی باشد. برای درک فناوری AR در فرایند کنونی خریدتان، به دقت در مورد چگونگی هدف قرار دادن مشتریانی که واقعاً با آنها تعامل خواهید داشت، تمرکز کنید. نوآوری مهم است اما چگونه می‌تواند منجر به بهبود اهداف شما در قبال مشتری شود. برای شروع، بر روندهای موجود تمرکز داشته باشید و ذهن خود را در مورد احتمالات مختلف باز نگه دارید.

۲. مشتریان را به داستان برند خود جذب کنید.

ایجاد بستری قوی برای حضور آنلاین بسیار پرهزینه است و کسب و کارها در حال کاهش این هزینه هستند. رویدادهای امروزی فراتر از رد و بدل کردن کارت‌های ویزیت، شبکه‌سازی، گوش دادن به تبلیغات شفاهی‌ شرکت‌ها و ... است. روشی واقعی‌تر و ملموس‌تر برای جذب مشتری به برند وجود دارد. ما سه ارزش اصلی شرکت را در یکی از رویدادهای خود قرار دادیم و این امر را با برگزاری سخنرانی‌های کوتاه‌مدت با موضوع سودآوری انجام دادیم تا به مهمانان خود چگونگی «انجام کارها» را نشان دهیم (ارزش ۱). همچنین به شرکت‌کنندگان اجازه دادیم جلساتی را انتخاب کنند که در آنها می‌توانستند «به سرعت یاد بگیرند» (ارزش ۲). برای ارزش اصلی سوم یعنی «خودمانی بودن»، گروه‌های موسیقی، غذا، نوشیدنی، تجربیات VR و حتی یک استخر بزرگسالان نیز داشتیم. مشتریان از موانع پیام‌رسانی آنلاین خسته شده‌اند و درپی ارتباطات آفلاین هستند. با میزبانی رویدادها، مربوط به هویت برندتان و استفاده از تجربیات تعاملی برای اتکا به برندی جذاب، روی این کمپین‌ها سرمایه‌گذاری کنید و رویکرد جدیدی برای مشارکت مشتریان در فعالیت‌های مالی یا رویدادهای برندسازی ایجاد کنید. این نوع فعالیت‌ها می‌تواند از طریق واکنش‌های احساسی، ارائه دلایلی منطقی به شرکت‌کنندگان، اشتراک تجربیات و... به شما کمک کنند.

۳. «اجاره کردن» شنوندگان خود را متوقف کنید.

این موضوع بسیار مهم است. با پیشرفت‌هایی که محتواها دارند و همچنین سرعت بالای توزیع، امروزه دیگر به‌دست آوردن توجه مشتریان ایده‌آل، بسیار پرهزینه شده است. شما باید مشتریان خود را داشته باشید ولی آنها را اجاره نکنید. این بدان معنی است که فقط مالک محتوا و رسانه خود باشید. به‌عنوان مثال General Mills به‌عنوان پیشگام در دنیای دیجیتال، از طریق وب‌سایت با بیش از یک میلیون مشتری در روز ارتباط دارد که ۵۵ درصد از ترافیک به سایت این شرکت، اساساً از طریق جست‌وجوهای گوگل ایجاد می‌شود. General Mills هزینه‌ای برای این ترافیک پرداخت نمی‌کند و تنها محتواهای واقعاً مرتبط را در کنار تبلیغات ارائه می‌دهد. این تبلیغات با استراتژی خاصی جاگذاری شده‌اند. اگر موفق شوید و به دلیل حفظ ارتباط مستمر پیرامون آنچه برای مشتریان شما ارزش دارد، «مالک» آنها شوید، درخواهید یافت که ایجاد و تجمیع فناوری جدید به محض کشف کاربرد صحیح آن، ساده‌تر است.  اما اگر موفق به گوش کردن و درک شنوندگان هدف خود نشوید، حتی با استفاده از بهترین فناوری‌های موجود نیز هیچگاه موفق به جذب آنها نخواهید شد.