ساده‌ترین روش‌ها برای افزایش عمر گوشی هوشمند

دریافت آپدیت‌ها را به تعویق نیندازید: شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند سعی می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن آپدیت‌های جدیدی را برای گوشی‌هایی که به فروش رسانده‌اند، منتشر کنند. در این بین شاهد هستیم گاهی اوقات کاربران برای دریافت آپدیت‌های تازه، جدیت به خرج نمی‌دهند و دریافت این آپدیت‌ها را به تعویق می‌اندازند. شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند در این آپدیت‌ها، وصله‌های امنیتی جدیدی را منتشر می‌کنند که امنیت گوشی را تضمین می‌کند. از طرف دیگر در این آپدیت‌ها مشکلات نرم‌افزاری نسخه سیستم‌عامل فعلی گوشی شما برطرف شده است. آپدیت‌های جدید شامل بهینه‌سازی‌هایی برای افزایش سرعت و عملکرد گوشی نیز هستند. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم دریافت آپدیت‌های جدید را به تعویق نیندازید. این قانون تنها شامل گوشی‌های هوشمند نمی‌شود و تمامی تجهیزات هوشمند و الکترونیکی که در منزل دارید باید به لحاظ نرم‌افزاری به‌روز نگه‌ داشته شوند.

برای نمونه حتی روتر شما نیز ممکن است از جانب سازنده آپدیت امنیتی جدیدی را دریافت کند. گوشی‌های هوشمند در زمان انتشار آپدیت جدید به کاربر هشدار می‌دهند، برای اطمینان خاطر حاصل کردن از انتشار آپدیت‌های جدید برای سایر تجهیزات منزل و محل کار خود نیز می‌توانید به وب‌سایت شرکت‌های سازنده مراجعه کنید. از آپدیت اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی شما نصب شده‌اند نیز غفلت نکنید، این آپدیت‌ها بهینه‌سازی‌هایی را به دنبال دارد که دوام گوشی را زیاد می‌کنند. نکته: فراموش نکنید که اگر گوشی هوشمند شما عمری بیشتر از ۳ سال دارد شاید بهتر باشد از دریافت آپدیت‌های جدید صرف‌نظر کنید، چرا که این آپدیت‌ها برای گوشی‌های روز دنیا ساخته شده‌اند و سخت‌افزار گوشی قدیمی شما ممکن است توان پردازش این آپدیت‌ها را نداشته باشد و گوشی کند شود. پیشنهاد می‌کنیم پس از انتشار آپدیت جدید مدتی صبر کنید تا بازخورد این آپدیت را بر روی سایر گوشی‌ها ببینید، اگر کاربران این گوشی‌ها از دریافت آپدیت جدید شکایتی نداشتند، شما نیز با خاطر جمع می‌توانید برای دریافت آپدیت اقدام کنید.

مراقب شارژ گوشی باشید: باتری گوشی‌های هوشمند یکی از اولین قسمت‌هایی است که احتمال خرابی آن وجود دارد. در این بین باتوجه به اینکه باتری بعضی از گوشی‌های هوشمند به‌صورت داخلی و غیرقابل تعویض تعبیه‌ شده‌اند، فرآیند تعویض باتری دشوارتر نیز شده است. خوشبختانه باید بگوییم تغییر بعضی روش‌ها در شارژ باتری می‌تواند دوام باتری گوشی هوشمند شما را بیشتر کند. در کنار رعایت این موارد، انجام کارهای دیگری نظیر قرار ندادن گوشی در شرایط آب و هوایی بسیار سرد یا بسیار گرم می‌تواند عمر باتری گوشی را افزایش دهد. اگر هم گوشی شما از آن دسته گوشی‌هایی است که در حین انجام کارهای سنگین یا بازی کردن، بیش از حد داغ می‌شود در سریع‌ترین زمان ممکن گوشی را در محیطی خنک نگه دارید. بیشتر سازندگان گوشی‌های هوشمند توصیه می‌کنند گوشی را دائم در شارژ نگه ندارید و شارژ‌های کوتاه و وقفه‌‌ای می‌تواند دوام گوشی را بیشتر کند. با این حساب لزومی ندارد که گوشی شما از شب تا صبح به شارژ متصل باشد. اگر هم قرار است از گوشی برای مدت طولانی استفاده نکنید، قبل از اینکه گوشی را خاموش کنید اجازه دهید شارژ آن به مقداری کمتر از ۵۰ درصد برسد.

فضای حافظه ذخیره‌سازی گوشی را خلوت کنید: کمبود فضای ذخیره‌سازی روی لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و تبلت دردسرهای مختلفی را به دنبال دارد. در صورتی که فضای مناسبی روی حافظه گوشی وجود نداشته باشد، اپلییکشن‌ها نمی‌توانند اطلاعات جدید خود را ذخیره کنند. ایجاد فایل Swap نیز که به عملکرد بهتر گوشی کمک می‌کند، در صورت نبودن جای کافی با مشکل روبه‌رو‌ می‌شود. خوشبختانه با توجه به رشد رایانش ابری می‌توانید از فضاهای ابری موجود مانند وان‌درایو، آی‌کلاد، گوگل درایو، گوگل فوتوز و دراپ‌باکس برای ذخیره‌ کردن اطلاعات خود کمک بگیرید. قرار دادن اطلاعات در این فضاهای ابری مزایای زیادی دارد، اطلاعاتی که در این فضا ذخیره‌ شده‌اند همیشه در دسترس شما هستند، از طرف دیگر از آنجایی که این اطلاعات روی گوشی یا کامپیوتر شما نیستند، در صورت سرقت یا خرابی آن نگرانی برای از بین رفتن اطلاعات ندارید.

سیستم‌عامل‌های معروف و بزرگ دنیا نیز امکانات خوبی را برای مدیریت حافظه در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای این کار در ویندوز باید وارد قسمت Settings شده و گزینه System را انتخاب کنید. سپس وارد گزینه Storage شده و قسمت Storage Sense را فعال کنید. در سیستم‌عامل MacOS منوی اپل را باز کرده و گزینه About This Mac را انتخاب کنید. سپس وارد گزینه Storage شده و قسمت Manage را انتخاب کنید. در گوشی‌های هوشمند اندرویدی هم وارد گزینه Storage شده و گزینه Free Up Space را انتخاب کنید. کاربران آیفون‌های اپل می‌تواند با انتخاب Apple ID خود در قسمت Settings وارد گزینه iCloud شده و از طریق قسمت Manage Storage اطلاعات گوشی را مدیریت کرده و فضای خالی مناسبی را ایجاد کنند.

گوشی را تمیز و محافظت شده نگه دارید: وقتی صحبت از تمیز کردن گوشی به میان می‌آید منظور پاک کردن صفحه‌ آن با آستین پیراهن نیست و باید واقعا برای گوشی وقت گذاشته و حسابی آنرا تمیز و پاکیزه کنید. حضور گرد و غبار و آلودگی روی گوشی به راحتی می‌تواند سلامت گوشی شما را در معرض خطر قرار دهد. این امر زمانی که گوشی شما ابعادی بزرگ‌تر داشته باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اسپری و کف‌های خوبی در بازار برای تمیز کردن لوازم الکترونیک وجود دارد. اگر به این تجهیزات دسترسی نداشتید استفاده از الکل یا آب مقطر هم می‌تواند کارساز باشد. برای تمیز کردن قسمت‌های ریز و دور از دسترس گوشی می‌توانید از اسپری‌های هوایی که جهت این کار ساخته شده است کمک بگیرید. تمیز کردن گوشی نه تنها باعث افزایش عمر آن می‌شود، بلکه در حین کار کردن با آن حس خوب و خوشایندی را تجربه خواهید کرد. در کنار رعایت این موارد گوشی خود را هیچ‌وقت بدون محافظ حمل نکنید. در هر لحظه ممکن است گوشی از دست شما سر بخورد و بیفتد، با این حساب خرید یک محافظ ناقابل می‌تواند عمر گوشی شما را در برابر این آسیب‌های احتمالی افزایش دهد. خوشبختانه این روزها کیس‌های قوی و مستحکمی برای گوشی وجود دارد که در کنار محافظت از گوشی، ظاهر آن را نیز زیباتر می‌کند.