آخرین جدای به‌دنبال رکورد در فروش

البته خبر حول و حوش این فیلم تخیلی‌علمی فراوان است. به‌عنوان مثال سازمان ناسا اعلام کرده است که آخرین فیلم جنگ ستارگان نه‌تنها در سیاره زمین بلکه در فضا و در ایستگاه فضایی بین‌المللی هم پخش می‌شود. سازمان فضایی ناسا تصریح کرد که فضا نوردان هم می‌توانند در ایستگاه فضایی بین‌المللی همزمان با سایر انسان‌های روی زمین جدیدترین فیلم جنگ ستارگان را همان روز اول اکران مشاهده کنند. فضانوردان با دیدن فیلم در فضا ناآشنا نیستند. ایستگاه فضایی بین‌المللی آرشیو بزرگی از ۵۰۰ فیلم سینمایی دارد که فضانوردان می‌توانند آنها را مشاهده کنند. فضانوردان می‌توانند این فیلم‌ها را از طریق لپ‌تاپ یا پروژکتور مشاهده کنند. سخنگوی ناسا اعلام کرد که فضانوردان فایل جدیدترین فیلم جنگ ستارگان را دریافت می‌کنند و با روشی که دوست داشته باشند می‌توانند آن را تماشا کنند. سوای خبرهای اینچنینی مجلات انگلیسی زبان به‌طرز بی‌سابقه‌ای پیش از اکران به سراغ «آخرین جدای» رفته‌اند. برخی از این مجلات هدف فیلم جنگ ستارگان را که رکورد شکنی در فروش است، دستمایه سوژه خود قرار داده‌اند.

آخر هفته

مجله «Big films monthly» در شماره ماه دسامبر خود نوشت: جنگ ستارگان به‌دنبال افتتاحیه 200 میلیون دلاری است. جنگ ستارگان پیش‌تر توانسته بود در اپیزود «نیرو برمی‌خیزد» رکورد خوبی از خود به جای بگذارد. هرچند به گفته این مجله این فیلم به‌دنبال شکستن رکورد خود بوده، اما بعید است که این اتفاق برای آخرین سری از فیلم جنگ ستارگان رخ دهد. «نیرو برمی‌خیزد» در سه روز نخست اکرانش رکوردی قابل‌توجه از خود به جا گذاشت. این فیلم توانسته بود در سه روز نخست اکرانش بیش از ۲۴۷ میلیون دلار فروش کند که تا به امروز هیچ فیلمی موفق به شکستن این رکورد نشده است. با وجود اینکه فیلم آخرین جدای نمی‌تواند رکورد فروش فیلم نیرو برمی‌خیزد را بشکند، اما در سه روز نخست اکرانش بسیار بیشتر از فیلم Rogue One: A Star Wars Story (روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان) که سال گذشته میلادی اکران شده بود، خواهد فروخت. اولین فیلم فرعی دنیای جنگ ستارگان موفق شد در سه روز نخست اکرانش بیش از ۱۵۵ میلیون دلار در گیشه فروش کند و در مجموع بیش از ۵۳۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخت. فیلم نیرو برمی‌خیزد نیز بیش از ۹۳۶ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروش کرده است که باید دید فیلم آخرین جدای در نهایت خواهد توانست این فیلم را در گیشه شکست دهد یا در نهایت در پشت سر این فیلم قرار خواهد گرفت و به کار خود پایان می‌دهد.

با این حال، دو فیلم قبلی دنیای جنگ ستارگان به‌‌راحتی فروشی بیش از یک میلیارد دلار را در باکس آفیس جهانی تجربه کرده‌اند که انتظار می‌رود فیلم آخرین جدای نیز بتواند به‌را‌حتی بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروش کند. دیزی ریدلی، مارک همیل، بنیسیو دل تورو، کری فیشر، آدام درایور، جان بویگا، اسکار آیزاک، دومهنل گیلسون، گوئندولین کریستی، لوپیتا نیونگو، آنتونی دنیلز و لورا درن واندی سرکیس از جمله بازیگرانی هستند که در اپیزود آخرین جدای جنگ ستارگان حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. در مجله «People» اما مفصل‌تر به فیلم جنگ ستارگان پرداخته شده است. این مجله با عنوان «یک راهنمای کامل برای فیلم آخرین جدای» از موجودات جدیدی که به این فیلم تخیلی اضافه شده است خبر می‌دهد.

مارک همیل یکی از برجسته‌ترین منتقدان فیلم و سریال در آمریکا درباره این فیلم در مجله پیپل نوشت: «کل ایده این‌گونه فیلم‌ها این است که همه‌چیز را تازه نگه دارید و به مخاطبان چیزی را نشان دهید که قبلا مثل آن را ندیده‌اند. آنها قطعا چنین کاری کرده‌اند». ریک هنریش، به‌عنوان طراح تولید در هالیوود درباره آخرین اپیزود جنگ ستارگان نوشت: ما می‌خواهیم مردم را به جایی ببریم که قبلا نرفته‌اند. سردبیر مجله امپایر در نسخه بریتانیایی آن هم درباره اکران این فیلم علمی‌تخیلی نوشت: دوستان زمانش فرا رسید. من لزوما نمی‌خواهم بگویم که زندگی پس از فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» ایستاده بود، اما به اندازه یک عمر طول کشید تا به فیلم جدید برسیم. کارگردان ریان جانسون طی ۱۸ ماه گذشته بسیار تلاش کرد تا فیلمی قابل‌توجه بسازد و به جزئیات فیلم به اندازه تم اصلی آن اهمیت قائل شده است.

آخر هفته

نظر منتقدان

فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای در تاریخ ۹ دسامبر سال‌جاری در سینماهای مختلف سرتاسر شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا رونمایی شد و امتیاز ۸۶ را از بین ۵۰ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان این فیلم را فیلم فوق‌العاده خوبی دانست که جمع کثیری از منتقدان و بینندگان آن راضی و خشنود از سینما خارج شده‌اند.  گفتنی است ریان جانسون علاوه بر کارگردانی فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای، نویسندگی فیلمنامه آن را برعهده داشته است. از همان ابتدا که شخصیت‌های این مجموعه توسط جورج لوکاس خلق شدند، داستان تمامی قسمت‌های سری فیلم جنگ ستارگان توسط همین کاراکترها پیش رفته و حول محور همین‌ها می‌چرخد.

امروزه دیگر اکثر سینما دوستان و مخاطبان آثار تلویزیونی، ریان جانسون را می‌شناسند؛ او در رزومه کاری نه چندان بلند بالای خود کارگردانی آثاری همچون فیلم Brick (آجر)، فیلم The Bloom Brothers (برادران بلوم)، فیلم Looper (لوپر) و فیلم Rogue One: A Star Wars Story (یک سرکش: داستانی از جنگ‌های ستاره‌ای) را لیست کرده است. علاوه‌بر آثار سینمایی، او کارگردانی سه قسمت از سریال Breaking Bad (برکینگ بد) و دو قسمت از سریال BoJack Horseman (بوجک هورسمن) را برعهده داشته است. او برای کارگردانی فیلم آجر، فیلم لوپر و سریال برکینگ بد موفق به دریافت جایزه‌های مختلفی شده است. کاتلین کندی و رام برگمن هم وظیفه تهیه‌کنندگی را در این تیم برعهده داشتند.  از آنجا که چند روزی است که از نمایش خصوصی فیلم Star Wars: The Last Jedi برای منتقدان مطرح سینمایی می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند

آخر هفته

تای بر، بوستون گلوب

100 از 100

فیلم آخرین جدای یک اثر بی‌نقص و کامل نیست اما می‌تواند یکی از عالی‌ترین‌های آنها به حساب بیاید.

سم آدامز، اسلیت

100 از 100

درست از زمان اکران فیلم The Empire Strikes Back (امپراتوری ضربه می‌زند)، فیلم آخرین جدای هم مانند قسمت‌های قبلی خود در این مجموعه به‌عنوان بهترین فیلمی که تا به امروز در این سری ساخته شده از آن یاد می‌شود؛ باتوجه به داستان و نحوه ساخت آن می‌توان گفت که این فقط در حد یک تعریف نیست بلکه واقعا هم همین‌طور است. شما با دیدن این اثر زیبایی واقعی و خالص آن را درک می‌کنید.

استیو پرسال، تمپا بی تایمز (سن پترزبورگ تایمز سابق)

۱۰۰ از ۱۰۰

به لطف استعدادهای پنهان ریان جانسون که به تازگی قدرت‌هایش در زمینه کارگردانی و نویسندگی به چشم همه آمده است، فیلم آخرین جدای توانست از نظر صحنه‌های اکشن و بامزه و سرگرم‌کننده، به مرحله دیگر و جدیدی صعود کند. با اینکه ریان جانسون سن زیادی ندارد، اما به‌نظر می‌رسد که تصورات و قوه تخیل او مانند جورج لوکاس بوده و این ذهن اوست که در قالب جانسون نمود پیدا کرده است.

جیمی گراهام، توتال فیلم

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم آخرین جدای یک قسمت دوم سه گانه خیلی خوب در این مجموعه فیلم محسوب می‌شود که سراسر پر از صحنه‌های بامزه و سرگرم‌کننده، هوشمندانه، احساسی و شوکه‌‌کننده است و در مجموع تجربه هیجان‌انگیزی ارائه می‌کند.

جاشوا یل، ‌ای جی ان

۹۷ از ۱۰۰

فیلم آخرین جدای یک اثر خیلی زیبا و نسبتا بی‌نقص در بین تمامی آثاری است که در سری فیلم‌های جنگ ستارگان تولید و اکران شده است. این اثر تمام چیزهایی را که در آثار قبل از خودش مطرح شده و به وجود آمده اعم از داستان و سبک ساخت در خود جای داده و از طرف دیگر از امتحان کردن نکته‌های جدید نترسیده و با اشتیاق کامل به سمت ریسک‌های بزرگ رفته و به نقاط ناشناخته در این دنیا پاگذاشته است.

آلونسو دورالده، وارپ

۸۸ از ۱۰۰

اگر خوش‌گذراندن با یک اثر دنیای جنگ ستارگان و لذت بردن از تماشای یکی از قسمت‌های آن کار اشتباهی محسوب می‌شود، پس من نمی‌خواهم در مسیر درستی قرار داشته باشم. برای من، فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای درست بعد از فیلم امپراتوری ضربه می‌زند قرار گرفته است. شاید بتوان این اثر را یک اولین قسمت خیلی خوب و کامل دانست که توانسته تمامی احساسات هیجانی و نفسگیر، قهرمانی و شرارت، عشق و خیانت را در خود جای دهد و همین موضوع اینگونه فیلم‌ها را تبدیل به آثار خیلی خوبی می‌کند که حتی خیلی از ما که نام تمامی سیاره‌ها یا گونه‌های مختلف بیگانگان یا حتی نوکران امپراتور را نمی‌دانیم و آنها را به‌خوبی نمی‌شناسیم می‌توانیم از تماشای آنها لذت بسیار زیادی ببریم.

یان فرییر، مجله امپایر

۸۰ از ۱۰۰

اگر فیلم Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد) سوالات خیلی زیادی را برای طرفداران و بینندگان به‌وجود آورده بود، حال فیلم Star Wars: The Last Jedi به تمامی این سوالات تا حدودی پاسخ داده و در این میان پاسخ‌هایی را ارائه کرده که به یک اندازه می‌توانند ترسناک باشند و هم شوکه‌کننده. فیلمی سرگرم‌کننده، خنده دار و بامزه که پر از صحنه‌های احساسی زیبا است. می‌توان گفت که این قسمت، یک اثر خیلی زیبا و اشتیاق آور برای قسمت بعدی این مجموعه یعنی فیلم Star Wars: Episode IX (جنگ ستارگان: قسمت نهم) بوده و از طرف دیگر یک پایان‌بندی خیلی مناسب به‌عنوان آخرین پروژه کاری کری فیشر است.

بیل گودی کونتز، آریزونا ریپابلیک

۷۰ از ۱۰۰

اگرچه فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» یک اثر بسیار زیبا، فوق‌العاده خوب و خوش ساخت و یک قسمت واقعا ارزشمند در مجموعه خود محسوب می‌شود، اما اگر ریان جانسون پیش از آنکه ما را به مسیرهای جدید کشف شده خود هدایت کند، آنها را به طریقی به ما معرفی نمی‌کرد و نشان نمی‌داد، شاید این اثر می‌توانست خیلی بیشتر از حالا قوی‌تر عمل کرده و نتیجه خیلی بهتری داشته باشد.

سم سی. مک، مجله اسلانت

۶۳ از ۱۰۰

جدیدترین قسمت مجموعه محبوبی که حالا در اختیار کامل کمپانی دیزنی است، به‌تازگی اکران خواهد شد. می‌توان گفت که فیلم Star Wars: The Last Jedi محتوای خیلی زیادی را در خود گنجانده و تقریبا از همان سبکی که جی جی آبرامز در قسمت قبلی به کار برده بود، استفاده کرده و به طرز خیلی خوبی همان سبک و داستان‌سرایی را گسترش و بهبود داده است.

کیت تیلور، گلوباند میل

۵۰ از ۱۰۰

دیسی ریدلی که با جذابیت خیلی زیادی در قالب نقش شخصیت ری برای اولین بار در فیلم جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد ظاهر شده بود و موفقیت خیلی زیادی هم از آن نقش نصیبش شده بود، می‌توان گفت که در این قسمت عملکرد خیلی خوبی مانند قسمت قبل نداشت و کمی باعث ناامیدی من شد. نسبت به داستان قسمت قبل، در این قسمت کمتر به او پرداخته شده و آن‌طور که باید و شاید و آن‌طور که او باید به داستان متعهد باشد، وارد صحنه‌های اکشن نشده و نقش تاثیرگذار زیادی در آنها ندارد؛ می‌توان گفت که ریان جانسون در فیلمنامه‌اش، کمی او را کنار گذاشته است.

آخر هفته