لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام

یاسوج و استان کهگیلویه و بویراحمد در چه حوزه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار ظرفیت دارد و آیا زمینه برای تحقق سرمایه‌گذاری فراهم است؟

شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت کشور به لحاظ آب و هوایی و طبیعت بکر، دارای پتانسیل‌های زیادی است و از این نظر زمینه‌ساز ورود سرمایه‌گذاری‌های متعدد در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، صنعت، معدن، بازرگانی و خدمات فنی مهندسی است. در این بین بخش خصوصی یکی از مهمترین و بارزترین سرمایه‌گذاران است. به لحاظ آب و هوایی مستعدترین بخش سرمایه‌گذاری، حوزه گردشگری و سپس خدمات فنی و مهندسی و صنعت معدن و بعد بقیه بخش‌ها هستند. حال با توجه به این موضوع نتیجه می‌گیریم که به طور کلی شهر یاسوج شهری دارای امکانات متعدد برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی برای بخش خصوصی است. ولی نباید در این بین فراموش کرد که زیرساخت‌های این سرمایه‌گذاری باید از طریق مقامات ارشد استان فراهم شود که متاسفانه گاه مشاهده شده که در سال‌های قبل سرمایه‌گذارانی برای سرمایه‌گذاری وارد استان شده‌اند که متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت و عدم همکاری مقامات، این امر محقق نشده است.  

فعالیت‌های عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد در چه وضعیتی قرار دارد و پیشرفت این‌گونه پروژه‌ها چگونه است؟

در سال‌های گذشته پروژه‌های عمرانی متعددی در سطح استان اجرا شده است که با توجه به مشکلات اقتصادی کشور و کمبود بودجه، گاه تعدادی از این پروژه‌ها نیمه تمام مانده و بقیه به دلیل تامین مالی پروژه به اتمام رسیده است. عمده پروژه‌های عمرانی در استان در بخش‌های راه و شهرسازی و مسکن بوده و متاسفانه سایر بخش‌های عمرانی رسیدگی کمتری شده است ولی به صورت کلی فعالیت‌های عمرانی در استان قابل قبول است. حال با توجه به این مسائل بخش خصوصی و پیمانکاران قوی در استان جهت انجام پروژه‌های عمرانی، بازوی قوی دولت در این بخش هستند که در سال‌های گذشته و تاکنون سهم بسیار عمده‌ای در پیشرفت استان داشته‌اند.

بنگاه‌های اقتصادی فعال استان در راستای توسعه بخش عمرانی چقدر از امکانات تکنولوژیکی و به روز دنیا استفاده می‌کنند؟

تقریبا بنگاه‌های اقتصادی فعال که در این بخش فعالیت می‌کنند نیمی از تکنولوژی‌های دنیا را در اختیار دارند. از آنجا که در اختیار داشتن این تکنولوژی هزینه زیادی برای این بنگاه‌ها در بر دارد و از طرفی گاهی بنگاه‌ها دارای مطالباتی از قبل از دولت هستند، قادر به تامین این نوع هزینه‌ها نیستند. این مساله خود از مهم‌ترین موانع توسعه این بخش است ولی به صورت کلی بنگاه‌هایی در استان هستند که از این تکنولوژی بهره‌مندند، ولی انگشت شمارند.

چه تعداد بنگاه اقتصادی در بخش عمرانی کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند و چقدر از ظرفیت آنها در استان استفاده می‌شود؟

بنگاه‌های اقتصادی زیادی در بخش عمرانی استان فعالیت می‌کنند به طوری که تعدادی از این بنگاه‌ها در استان‌های مجاور مشغول به کار هستند، ولی متاسفانه از همه ظرفیت‌های این بخش استفاده لازم به عمل نیامده است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که در سال‌های اخیر شاهد رشد روز افزون تعداد بنگاه‌های اقتصادی در حوزه عمرانی هستیم که همین امر باعث پایین آمدن کیفیت کار این بنگاه‌ها شده است. درهمین حال مشارکت دولت با بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش در پروژه‌های نیمه تمام مناسب فضای استان است، ولی نحوه واگذاری و تعامل در این مورد بسیار ضعیف و مورد نقد است و تقریبا دارای ساز و کار مناسبی نیست. حال باید راهکاری برای واگذاری این پروژه‌ها اتخاذ کرد تا با همکاری دولت و بخش خصوصی و توانمندی‌های این بخش و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، پروژه‌های نیمه تمام به نحو احسن به سرانجام برسد.