جذابیت‌های گردشگری مهجور در کرمان

 شرایط گردشگری امروز کرمان نشان می‌دهد سهم این بخش در اقتصاد استان بسیار ناچیز است. چگونه می‌توان سهم گردشگری را در اقتصاد استان افزایش داد؟

کرمان همواره شهرت زیادی در بخش‌های کشاورزی و صنعت و معدن داشته و صنایعی نظیر مس، سنگ‌آهن و پسته و خرما همواره در این استان مورد توجه بوده و صادرات زیادی نیز به خود اختصاص داده‌ است. اما طی این سال‌ها همواره بخش گردشگری استان کرمان مهجور و ناشناخته مانده است. این در حالی است که در کنار آب و هوای ۴ فصلی که کرمان دارد این استان ۵ اثر ثبت شده جهانی دارد که در کشور بی‌نظیر است. با این همه به دلیل عدم معرفی و ناشناخته بودن جاذبه‌ها و ویژگی‌های گردشگری استان کرمان، این آثار همچنان مهجور بوده و برای مردم استان‌های دیگر این زیبایی‌ها ناشناخته مانده است. یکی از اهداف اصلی ما نیز در کمیسیون گردشگری  اتاق کرمان اجرای برنامه‌هایی است که در معرفی جاذبه‌های گردشگری استان کرمان اثرگذار باشد. براین اساس یکی از دلایلی که امسال نیز برای دومین سال میزبان دومین گردهمایی نمایندگان اطلاع‌رسانی و گردشگری خارج از کشور هستیم این است که مهمانان این همایش را با جاذبه‌های گردشگری کرمان آشنا کنیم. بهمن‌ماه سال گذشته از آژانس‌هایی که از سایر کشورها تور و مسافر به ایران می‌آوردند، دعوت کردیم تا در معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و برنامه‌ریزی برای تورهای خود، بازدید از استان کرمان را نیز لحاظ کنند.

 دلایل عقب‌ماندگی توسعه گردشگری در استان کرمان را در چه می‌دانید؟

به طور کلی در خصوص دلایل عدم رونق گردشگری کرمان باید گفت: ناشناخته بودن جاذبه‌های گردشگری استان از یک سو و زلزله بم از سوی دیگر باعث شده گردشگری استان کرمان سال‌های بسیاری از چرخه گردشگری کشور فاصله بگیرد و مانند استان‌های دیگر رشد نکند. این در حالی است که تمام تلاش کمیسیون گردشگری اتاق کرمان بر این است تا در دوران رونق گردشگری و ورود تورهای خارجی در دولت تدبیر و امید، جاذبه‌های استان کرمان را هر چه بیشتر برای گردشگران معرفی کنیم.

 پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در آینده بخش گردشگری یکی از محورهای توسعه استان است، برای تسریع این روند چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

واقعیت این است که باید محور توسعه استان کرمان، گردشگری باشد زیرا یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت ایجاد اشتغال است و حوزه‌ای که بیشترین ظرفیت را برای ایجاد اشتغال پایدار دارد، حوزه گردشگری است که می‌تواند پتانسیل بسیار زیادی را برای توسعه اشتغال ایجاد کند و این ظرفیت در هیچ بخش دیگری در استان کرمان وجود ندارد. به طور مثال در بخش کشاورزی به دلیل مشکلات کم‌آبی فضایی برای توسعه وجود ندارد و فقط باید هدف عمده در کشاورزی اصلاح شیوه‌های آبیاری باشد و توسعه در این بخش امکان‌پذیر نیست.

اما برای توسعه گردشگری در قدم اول لازم است تا زیرساخت‌ها برای معرفی و شناساندن کرمان به عنوان یک مقصد گردشگری مهیا شود. از جمله زیرساخت‌های موردنیاز آماده‌سازی و راه‌اندازی هتل‌های مختلف با درجه‌های متفاوت، افزایش راه‌های دسترسی ارزان به این استان و مجهز کردن مراکز اقامتی است که توسعه و انجام این اقدامات مستلزم جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. در واقع رویکرد ما این است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و برای تحقق این امر تلاش کنیم تا در وهله اول فضای کسب و کار در استان به گونه‌ای باشد که علاقمندان حوزه گردشگری برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کنند.

در حال حاضر ۱۲۰ خانه بوم‌گردی که با سرمایه کم راه‌اندازی شده، فضای مناسبی را در روستاها ایجاد کرده است تا مشارکت جامعه محلی و روستایی را نیز در جذب گردشگران شاهد باشیم. از سوی دیگر ۶ هتل در استان کرمان در حال ساخت است و ۴  هتل نیز در مراحل اخذ مجوز هستند. همچنین در بخش حمل و نقل یکی از مسائلی که به دنبال آن هستیم راه‌اندازی پروازهای خارجی است زیرا ۵ فرودگاه در شهرهای مختلف کرمان وجود دارد و باید از این زیرساخت استفاده کنیم. براین اساس به دنبال توافق با ایرلاین‌های مختلف هستیم تا پروازهای خارجی استان برقرار شود.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کرمان برای جذب سرمایه‌گذاری چیست؟

به طور کلی در دو بخش سرمایه‌گذاران می‌توانند ورود کنند؛ بخش اول مربوط به آثار تاریخی موجود و جاذبه‌هایی است که نیازمند بازسازی هستند و باید برای بهره‌برداری بهتر به بخش‌خصوصی واگذار شوند. بخش دوم نیز شامل کمبودهایی است که در بخش زیرساخت‌ها داریم مانند راه‌اندازی هتل و اماکن گردشگری که نیازمند ورود سرمایه‌گذار است. یکی از زمینه‌های دیگر ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی است که فاصله بین شهرهای استان را نیز پوشش دهد و از سرمایه‌گذاری در آن استقبال می‌کنیم. این در حالی است که طی ۴ سال گذشته بسیاری از بناهایی که در معرض متروکه‌شدن بودند از جمله بازار کرمان و باغ فتح‌آباد با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر به جاذبه‌های گردشگری استان کرمان تبدیل شده و رونق دو چندان یافته‌اند. همچنین حمام قدیمی و برخی خانه‌های خشتی و گلی با بازسازی‌های انجام شده به مکان‌هایی برای بازدید توریست‌ها تبدیل شده‌اند.

میزان ورود گردشگران خارجی به استان کرمان چگونه است؟ آیا برای برگزاری تورهای بین‌المللی اقداماتی انجام شده است؟

در دولت روحانی و بعد از برجام، گردشگران زیادی به ایران آمدند و خیلی از مراجع معتبر دنیا، ایران را به عنوان یکی از کشورهایی که گردشگران باید ببینند معرفی کردند. به تبع اینکه گردشگری ایران افزایش یافته میزان گردشگری استان هم تغییر کرد. این در حالی است که ما هم باید بتوانیم میزبان خوبی باشیم و به عنوان کسی که مبلغ گردشگری است، پذیرای گردشگران باشیم.

درآمدهای استان کرمان از بخش گردشگری تا چه میزان می‌تواند افزایش یابد؟ دستاوردهایی که در بخش گردشگری برای ساماندهی آن صورت گرفته چیست؟

 یکی از راه‌های درآمد خوب و آسان که ارزآوری برای ما به همراه دارد، بخش گردشگری است که باعث رونق در بخش‌های مخلف از جمله صنایع دستی و حمل و نقل می‌شود و به همراه خود اشتغال وسیع و فوق‌العاده‌ و  درآمدزایی ایجاد می‌کند. وقتی که خانه‌های بوم‌گردی را ایجاد می‌کنیم، سطح زندگی خانواده‌های روستایی هم تغییر می‌کند و باعث می‌شود افراد در روستاها بتوانند اشتغال و درآمد خوبی داشته باشند. خارجی‌ها وقتی می‌آیند به دنبال هتل‌های ۵ ستاره ما نیستند بیشتر آنها می‌خواهند با زندگی مردم محلی آشنا شوند و در کنار آنها زندگی کنند. بنابراین باید مقوله آموزش در اولویت باشد تا شرایط اولیه ورود گردشگر را فراهم کنیم.