به گزارش «دنیای اقتصاد»، ایران و روسیه طی یک سال اخیر قدم‌های محکمی را برای لغو روادید برداشته‌اند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. براساس آنچه پیش از این از سوی مقامات رسمی دو کشور اعلام شده، لغو روادید روسیه در صورت اجرا شدن تنها برای تورهای گروهی اعمال خواهد شد. در این بین ایالت‌های مختلف روسیه برای جذب گردشگران ایرانی دست به کار شده‌اند. آنها در مذاکراتی که با مقامات دولتی و خصوصی ایران داشته‌اند، تلاش کرده‌اند تسهیلات خود را برای جذب گردشگران ایرانی معرفی کنند. جمهوری باشقیرستان یکی از این ایالت‌ها است که در تازه‌ترین مذاکرات، فعالان آن با مسوولان گردشگری کشورمان نشست مشترک برگزار کرده‌اند و قرار است امروز نیز جلسه b۲b نمایندگان شرکت‌های گردشگری ایران و جمهوری باشقیرستان در سفارت روسیه برگزار شود. به‌گفته انصارویچ، این ایالت ۴میلیون نفری، سالانه میزبان دوونیم میلیون گردشگر از سراسر جهان است.

این ایالت اماکن زیارتی فراوان و پیست اسکی نیز دارد. به گزارش میراث آریا، معاون کمیته توریست دولتی جمهوری باشقیرستان در این نشست با اشاره به مهمان‌نوازی ایرانی‌ها و پیشرفت‌هایی که کشورمان داشته، ادامه داد: «معرفی ظرفیت‌های ایران به مردم روسیه در جذب گردشگران این کشور بسیار مهم است؛ چراکه ما اطلاعاتی از ایران نداریم و این آمادگی وجود دارد که تبلیغات و معرفی دوطرفه را داشته باشیم.» وی خاطرنشان کرد: «درحال حاضر ۷۰هزار گردشگر ایرانی به منطقه باشقیرستان سفر می‌کنند. ما برنامه‌ریزی‌هایی برای اعزام توریست به کشورهای مسلمان داریم؛ چراکه مسلمانان این منطقه هم علاقه‌مند به استفاده از جاذبه‌های اینگونه کشورها هستند.» انصارویچ تصریح کرد: «بیشتر گردشگران این منطقه از روسیه وارد جمهوری باشقیرستان می‌شوند و سالانه ۲میلیون نفر از مردم باشقیرستان، به کشورهای خارجی سفر می‌کنند. ۵ پرواز روزانه از مسکو با این ایالت برقرار و این منطقه دارای چند هتل ۴ستاره و یک هتل ۵ستاره است.» وی با اشاره به تسهیلاتی که روسیه برای ورود مسلمانان ایجاد کرده، افزود: «در ۴ شهر مهم روسیه- کازان، سن‌پترزبورگ، مسکو و یوفا- رستوران‌هایی برای ارائه غذاهای حلال افتتاح شده است. از سوی دیگر، ما علاقه‌مند هستیم با امضای تفاهم‌نامه‌های بیشتر و اجرای برنامه لغو روادید، ارتباطات گردشگری بین دو کشور افزایش پیدا کند.»

تور خروجی، تشویق ورودی‌کارها

معاون گردشگری کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه دفاتر خدمات مسافرتی که ورودی گردشگر دارند، برای برگزاری تورهای خروجی گردشگری بن و مشوق دریافت می‌کنند، گفت: «برقراری توازن در ورودی و خروجی گردشگر از موضوعات مورد توجه سازمان میراث‌فرهنگی است و دفاتر خدمات گردشگری باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.»محمد محب‌خدایی همچنین با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه تبادل گردشگر بین ایران و روسیه وجود دارد، ابراز علاقه کرد که شاهد حضور گردشگران این منطقه در ایران باشیم و آمادگی سازمان میراث‌فرهنگی را با حمایت از بخش‌خصوصی گردشگری برای افزایش ارتباطات در این حوزه اعلام کرد. وی همچنین تاکید کرد: «برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که توازن ورودی و خروجی گردشگران بین دو کشور برقرار باشد و این مهم با معرفی ظرفیت‌ها امکان‌پذیر است.» محب‌خدایی همچنین با ابراز اینکه در حوزه تبادل گردشگر به‌دنبال بازی برد-برد هستیم، خواستار آن شد که فضایی برای همکاری بیشتر با ایرلاین روسیه ایجاد شود تا پروازهای بین دو کشور افزایش یابد. معاون گردشگری همچنین با ارائه پیشنهاد تورهای ترکیبی برای ورود به بازار گردشگری چین گفت: «با تشکیل یک گروه کاری مشترک و همکاری دفاتر خدمات مسافرتی امیدواریم این بسته‌های مشترک به‌زودی آماده و اجرایی شود.»

فرصت جام‌جهانی

سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری نیز در این نشست با اعلام اینکه لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه مراحل نهایی را می‌گذراند، این موضوع را فرصتی برای توسعه روابط گردشگری بین دو کشور دانست.لیلا اژدری همچنین روسیه را یکی از بازارهای هدف ایران در حوزه گردشگری عنوان کرد و گفت: «جمهوری باشقیرستان به‌دلیل داشتن جمعیتی از مسلمانان روسیه، از مناطق موردنظر ایران برای جذب گردشگر است.» وی افزود: «کشور ما می‌تواند بسته‌های گردشگری حلال را در اختیار گردشگران مسلمان کشورهای مختلف قرار دهد. ایران کشوری است که هر چهار فصل را در یک بازه زمانی مشخص دارد و این جاذبه می‌تواند مورد استفاده گردشگران قرار گیرد.» این مقام مسوول، تصریح کرد: «نگاه فوتبال‌دوستان دنیا به این گروه معطوف می‌شود و ما باید با استفاده از این فرصت، جاذبه‌های گردشگری ایران را به دنیا معرفی کنیم.»