هفته رکورد‌زنی بورس تهران

بازار‌های جهانی: عمده کارشناسان رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی را مهم‌ترین‌ محرک رشد بورس در سال جاری ارزیابی می‌کنند. بیش از نیمی از شرکت‌های فعال در بورس تهران به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به روند قیمت جهانی کالاها وابسته‌اند. از ابتدای تابستان سال جاری قیمت فلزات در بازارهای جهانی در یک روند صعودی نسبتا چشمگیری حرکت کرد. این روند همچنان ادامه دارد. به‌طوری که قیمت‌ها در سطوحی به مراتب بالاتر از پیش بینی قیمت این فلزات در بودجه شرکت‌ها قرار دارند. به عبارت دیگر، قیمت فلزات در شرایط کنونی از قیمتی که شرکت‌ها برای فروش خود برآورد کرده‌اند، همچنان فاصله زیادی دارند.

همین تفاوت بود که گزارش‌های عملکرد شرکت‌های زیر مجموعه این گروه در ۶ ماهه نخست سال را با تعدیل مثبت چشمگیری همراه کرد. علاوه بر بازار فلزات، قیمت نفت نیز اخیرا رکورد شکنی‌های متعددی را تجربه کرده است. صعود قیمت نفت به بالاتر از ۶۳ دلار همزمان با افزایش نرخ دلار استقبال معامله‌گران از این سهام زیر مجموعه گروه پالایشی را در پی داشت.افزایش قیمت برخی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی از جمله متانول نیز از جمله عوامل حمایت‌کننده سهام این شرکت‌ها در بورس تهران به شمار می‌رود. در جدول شماره یک ۱۰ صنعت پربازده بورس تهران از ابتدای سال تا کنون را مشاهده می‌کنید. بررسی این جدول نشان می‌دهد که گروه‌های فلزات اساسی و پالایشی جزو پربازده‌ترین صنایع بورس از ابتدای سال جاری بوده‌اند. با توجه به ارزش بازار بالای این گروه باید گفت بیشترین تاثیر مثبت بر رشد شاخص سهام در سال جاری نیز بر عهده این گروه‌ها بوده است.

نرخ دلار: افزایش چشمگیر ارزش دلار در برابر ریال در دوره‌های مختلفی از سهام شرکت‌های بورسی حمایت کرده است.در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۱ با سه برابر شدن ارزش دلار وضعیت بورس تهران نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و یکی از پررونق ترین دوران بورس رقم خورد.از ابتدای تابستان سال جاری نرخ این ارز در مسیر صعودی حرکت کرد. این افزایش نرخ برای صنایع صادرات محور بازار سهام (به دلیل افزایش درآمد ریالی)به شمار می‌رود. تحت تاثیر این موضوع نیز تقاضای سهام در بورس تهران افزایش یافت. بر همین اساس روند افزایشی نرخ دلار موضوع دیگری است که به اعتقاد کارشناسان در رشد عمومی قیمت سهام در صنایع کالا محور بورس تهران اثر گذار بوده است.

کاهش نرخ سود بانکی: در شهریورماه سال جاری، بانک مرکزی ابلاغیه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری ارائه داد که مطابق آن نرخ سود برای سپرده‌های یکساله ۱۵ درصد و برای سپرده‌های روز شمار ۱۰ درصد تعیین شده بود.بورس تهران در ابتدا به این ابلاغیه واکنش نشان نداد. دلیل آن به هر بار ناکامی بانک مرکزی از کاهش این نرخ بر‌می‌گشت. رفته‌رفته اما بانک مرکزی عملی شدن کاهش این نرخ را به‌صورت جدی تری پیگیری کرد. بر همین اساس ضوابط سخت‌گیرانه‌تری اعمال کرد و تا حد زیادی نیز در این باره موفق شد. کم‌کم نشانه‌های کاهش نرخ سود سپرده‌ها در بورس تهران هویدا شد. به‌خصوص اینکه وضعیت سهام بسیاری از شرکت‌های بورس در این شرایط مناسب ارزیابی می‌شد و به لحاظ بنیادی بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سوی سرمایه‌گذاری در این بازار ترغیب کرده بودند.

این امر سبب شد بخشی از پول‌های خارج شده از بانک بورس تهران را به‌عنوان مقصد جدید پول‌های خود انتخاب کنند. افزایش تقاضای سهام به دنبال این امر موجب رشد عمومی قیمت‌ها در بورس تهران شد. این سه مورد مهم‌ترین عواملی به شمار می‌روند که از ابتدای سال جاری روند قمیت‌ها را در بورس تهران در مسیر صعودی حرکت داد. تا این بازار بالاتر از سایر بازارهای سرمایه‌گذاری کشور قرار گیرد.از آنجایی که همواره با رونق گرفتن معاملات سهام توجه دیگر سرمایه‌گذاران به بورس جلب می‌شود،شاید حالا مهم‌ترین سوال پیش‌روی سرمایه‌گذاران پیش بینی روند آتی بورس باشد. برای پاسخ به این سوال ریسک‌ها و فرصت‌های کنونی پیش روی بازار سهام در ادامه به تفصیل بررسی شده‌اند.

آخر هفته