مردودی‌ها در معاینه فنی

چراکه رد شدن خودرو از معاینه فنی وقت زیادی از دارندگان خودرو می‌گیرد بنابراین بهتر است پیش از بردن خودرو به مراکز معاینه فنی نسبت به رفع اشکالات آن اقدام شود. اما آنطور که کارشناسان معاینه فنی عنوان می‌کنند عوامل اصلى مردودى در معاینه فنى خودرو گازهای خروجى اگزوز است به‌طوری که از ابتدای سال‌جاری ۴۹ درصد مردودی‌ها از ابتدای سالجاری تا مردادماه مربوط به گازهای خروجی خودرو بوده است.اما در تستی که در این زمینه انجام می‌شود میزان گازهای آلاینده زیست‌محیطى نظیر منوکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن و هیدروکربن‌ها (HC) در اگزوز خودرو مشخص می‌شود. در این زمینه در اسفند ماه سال گذشته رئیس مرکز معاینه فنی عنوان کرده بود خودروهایی که از تست آلایندگی مردود شده‌اند ۲۸ درصد مربوط به خودروهای وانت نیسان، ۶/ ۲۵ درصد از خودروهای وانت پیکان و ۱۵ درصد از خودروهای پراید جزو این دسته هستند و این در حالی است که کمترین درصد مردودی در این آزمون مربوط به خودروی ۹۰L بوده است.

اما راهکاری که در این زمینه توصیه می‌شود این است که قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنى، از وضعیت کاتالیست و مخزن کنیستر خودروی خود مطمئن شوید. همچنین تنظیم موتور هم در تنظیم گازهای خروجى بسیار تاثیرگذار است اما باید به این نکته نیز اشاره کنیم که کاتالیست بیشتر گازهای سمی ناشى از احتراق را بی‌اثر می‌کند.همچنین طول عمر مفید مبدل‌های کاتالیست حدود ٥٠ هزار تا ٦٠ هزار کیلومتر است و پس از آن پر شده و عملا کارآیی خود را از دست می‌دهد و میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش می‌یابد اما عامل دومی که بسیاری از خودروهارا در معاینه فنی مردود می‌کند عیوب ظاهری است به‌طوری که سالم نبودن شیشه جلو، شیشه عقب، چراغ خطر عقب، چراغ دنده عقب، چراغ راهنمای عقب و جلو، سپر جلو و عقب، اتاق خودرو، رنگ خودرو، روغن‌ریزی، برف پاک‌کن و شیشه‌شور، صاف بودن آج تایر وغیره می‌تواند باعث مردود شدن خودرو در مراکز معاینه فنی شود. در این زمینه هم گفته شده که وانت پیکان، وانت نیسان، پراید و ۵۳۰MVM خودروهایی بودند که اسفند سال گذشته به علت عیوب ظاهری مردود شدند .

درخصوص لاستیک‌ها، حداقل ۷۰ درصد آجشان باید سالم باشد.شیشه‌ها و آینه‌ها و برف‌پاک‌کن‌ها هم که عیوبشان با یک نگاه قابل تشخیص است، حتما آنها را برطرف کنید.در ادامه از هم‌راستایی چرخ‌ها به‌عنوان عامل سوم مردود شدن خودروها در مراکز معاینه فنی یاد می‌کنند. هم‌راستا نبودن فنر‌ها و نیز چرخ‌های جلو باعث رد شدن خودرو در معاینه فنی می‌شود. ‌این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت نیز می‌شود. بنابراین در بهترین حالت میزان این انحراف برای هر چرخ باید حداکثر ۷ متر در هر ۱۰۰۰ متر باشد؛ یعنی اگر فرمان خودرو را‌‌‌‌ رها کنیم پس از پیمودن ۱۰۰۰ متر فقط ۷‌متر منحرف شود.در این بین گفته شده که ۲/ ۷ درصد از خودروهای پراید یعنی حدود ۱۸ هزار دستگاه پراید از آزمون ناهمراستایی چرخ‌ها در سال گذشته مردود شدند و این در حالی است که ۸/ ۶ درصد از خودروهای ROA نیز مردود شدند و پس از آن خودروهای وانت پیکان و ۱۱۰MVM نیز در لیست مردودی‌ها بودند.عامل مردودی چهارم اما به ترمزهای معیوب برمی‌گردد ایرادی که نیسان در آن رتبه اول را کسب کرده است.

این تست در مراکز معاینه فنی توسط دستگاهی صورت می‌گیرد که خودروهای سواری و وانت‌بارها را تا وزن ۴ تن مورد بررسی قرار می‌دهد. در این امتحان، عملکرد ترمز و میزان قدرت ترمزگیری در تمامی چرخ‌ها و قدرت عملکرد ترمزدستی در خودروهای سواری مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین قبل از رفتن به مرکز معاینه فنی، می‌توانید چرخ‌های جلو را باز کنید و نگاهی به وضعیت لنت‌هایتان بیندازید. استفاده از لنت‌های ترمز مناسب و استاندارد و نیز استفاده از روغن ترمزهای استاندارد، از جمله مواردی است که می‌تواند شما را در سالم نگاه‌داشتن سیستم ترمز خودرویتان مطمئن کند. تعویض لنت ترمز هم کار چندان مشکلی نیست.عامل مردودی پنجم جلوبندی نامناسب خوانده شده است.گفته می‌شود که اگر موقع رانندگی فرمانتان می‌لرزد از رفتن به معاینه فنی منصرف شوید چراکه به‌طور حتم مردود خواهید شد. تست مهمی که در مراکز انجام می‌شود، کنترل وضعیت جلوبندی اتومبیل شماست. این عمل توسط دستگاهی صورت می‌گیرد که می‌تواند اتومبیل‌های سواری و وانت‌بارها را تا وزن حداکثر ۳/ ۵ تن در هر محور به‌صورت جداگانه تست کند.

 اما به عامل مردودی ششم که همان تنظیم نبودن موتور است می‌رسیم؛ عامل آخر مردودی خودروها در مراکز معاینه فنی، تنظیم نبودن موتور است. عدم‌تنظیم موتور می‌تواند سبب عدم‌سوخت‌رسانی مناسب و در نتیجه عدم‌احتراق مناسب شود که خود تولید آلایندگی می‌کند. اگر موتور یک خودرو تنظیم نباشد، مسلما احتراق در داخل آن به‌درستی انجام نمی‌شود. احتراق ناقص ازیک‌طرف باعث آلودگی هوا می‌شود و از طرف دیگر مصرف سوخت را بالا می‌برد، بنابراین این سوال مطرح می‌شود که در این زمینه چه باید کرد؟ بعضی خودروها با یک تنظیم ساده موتور، از احتراق ناقص نجات می‌یابند. یادتان باشد استفاده از روغن‌موتورهای مناسب و استاندارد و نیز فیلتر هوای استاندارد در زمان مناسب و همچنین تعویض تسمه تایم خودرو سبب می‌شود که موتور خودرو در شرایط مناسبی به‌سر ببرد. البته مراجعه به تعمیرگاه‌های مجاز برای تنظیم موتور قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، الزامی است