در حال حاضر با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش پرتفوی‌گردانی، می‌توانند برای مشتریانشان خدمات بهتری در حوزه ابزارهایی که تکمیل‌کننده مدیریت ثروت هستند، ارائه کنند. از سوی دیگر، توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی در کنار ایجاد تنوع برای سرمایه‌گذاران، برای تولیدکنندگان هم آثار بسیار خوبی دارد، زیرا این معاملات یک نوع ابزار تأمین مالی بدون هزینه محسوب شده و می‌توان امیدوار بود که دریچه‌ای جدید برای تامین مالی شرکت‌ها ایجاد شود؛ به این ترتیب که سرمایه‌گذاران در ابزارهایی که پرتفوی آنها از سپرده‌های کالایی تشکیل شده است سرمایه‌گذاری می‌کنند و در نتیجه به صورت غیرمستقیم منابع مالی به این شرکت‌ها تزریق می‌شود. توسعه ابزارهای مالی از جمله گواهی سپرده کالایی، باعث می‌شود تا بخش عمده‌ای از بازارهایی که به صورت فیزیکی فعال هستند به بازارهای مالی جذب شوند.

یکی از اوراق جذاب در حوزه کالاها، گواهی سپرده سکه طلاست که به شکل‌گیری ابزارها و صندوق‌های تخصصی طلا و سکه انجامیده است. راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور، با توجه به جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه سکه طلا انجام شده است. در این صندوق که بر پایه گواهی سپرده سکه طلا تشکیل شده است، دو کارکرد مهم وجود دارد؛ اول آنکه ابزاری نوین برای سرمایه‌گذاری بر روی سکه طلا ایجاد و بنابراین گامی در راستای افزایش تنوع در ابزارهای سرمایه‌گذاری برداشته شده است. کارکرد مهم دیگر این صندوق از آن جهت است که به دلیل سهولت سرمایه‌گذاری و امنیت بالا، می‌تواند سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کند و به تبع، شاهد جذب بخشی از پس‌اندازها به بازارهای مالی خواهیم بود و از این طریق به توسعه بازارهای مالی و حرفه‌ای کمک شایانی خواهد شد.

توجه به این نکته مهم ضروری است که در ایجاد ابزارهای نوین مالی و سرمایه‌گذاری، عملکرد مطلوب ابزار، در جذب و حفظ اعتماد سرمایه‌گذاران اهمیت به‌سزایی دارد؛ چراکه با وجود سابقه کمِ فعالیتِ ابزارهای نوین مالی در کشور و نبود فرهنگ‌سازی مناسب برای عموم سرمایه‌گذاران، در صورتی که به دلیل عملکرد ضعیف و نامطلوب یک ابزار، به اعتماد سرمایه‌گذار خدشه‌ای وارد شود، نمی‌توان به بازگرداندن این اعتماد و در پیِ آن جان گرفتنِ این بازار امید داشت. به همین دلیل، تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مدیر صندوق پشتوانه طلای لوتوس، پیش از راه‌اندازی این ابزار نوین، اکوسیستمی طراحی کرد که ضمن بررسی مداوم ریسک و بازده صندوق، روند پرتفوی‌گردانی صندوق به نحوی مدیریت شود که همواره عملکرد بهتری از بازار فیزیکی داشته باشد. به این ترتیب تا کنون توانسته‌ایم در این روند ثابت‌قدم باشیم و تلاش مضاعفی برای تداوم روند خواهیم داشت.