محیط کسب‎وکار و دستگاه‎های استانی
علی چشمی
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
محیط کسب‎وکار، مقدار هزینه‎های جانبی تولید را تعیین می‎کند. این هزینه‎ها شامل هزینه‎ وام‏های بانکی، پرداخت مالیات‎ها، حق بیمه تأمین اجتماعی، عوارض شهرداری، واردات و صادرات، رسیدگی به دعاوی در دادگاه‎ها و نیز هزینه دسترسی به زیربناهایی مانند آب و برق و مخابرات است.
بنابراین، تولیدکنندگان در محیط کسب‎وکار تحت تأثیر هزینه‎هایی هستند که ادارات دولتی بر آن‎ها تحمیل می‎کنند. قوانین و مقررات دستگاه‎های دولتی با تولیدکنندگان (به غیر از شهرداری) از مرکز و به صورت متمرکز برای استان‌ها تعیین می‎شود. با این حال، در نظرسنجی مرکز پژوهش‎های مجلس از تشکل‎های اقتصادی دیده می‌شود که محیط کسب‎وکار استان‎ها با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت‏ها بیشتر به رفتار و شیوه تعامل دستگاه‎های اجرایی هر استان با تولیدکنندگان بر می‎گردد. آن‌‎چه در این نوشته بر آن تأکید دارم این است که میزان پاسخگویی و مسئولیت‎پذیری مقامات استانی در برابر هزینه‎هایی که به تولیدکنندگان تحمیل می‎کنند، متناسب نیست.

1. محیط کسب‎وکار استان خراسان رضوی هرچند در نظرسنجی مرکز پژوهش‎های مجلس در تابستان امسال نسبت به یک سال اخیر بهتر شده است اما افزایش شدید نرخ بیکاری استان (که در همین دوره حدود پنج درصد بیشتر شده و حدود 3.5 درصد از میانگین بیکاری در کل کشور بیشتر است) به طور واقعی وضعیت نامساعد کسب‎وکارهای استان را نشان می‎دهد.

2. کدام مقام استانی، باید مسئولیت این وضعیت محیط کسب‎وکار را بپذیرد؟ اداره مالیاتی که حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان طبق قانون بودجه 94 از استان مالیات می‎گیرد یا اداره تأمین اجتماعی که حدود دو هزار میلیارد تومان حق بیمه تأمین اجتماعی می‏ستاند یا شهرداری مشهد که حدود 9 هزار میلیارد تومان مستقیم و غیرمستقیم عوارض دریافت می‎کند یا سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی که وظیفه تخصیص حدود 700 میلیارد تومان بودجه استانی را بر عهده دارد یا استانداری که بیشتر وظیفه حفظ نظم و هماهنگی را برعهده دارد؟

3. آن‎چه مشخص است اگر در مصاحبه‎ها و گزارش‎ها و اقدامات مقامات استانی بررسی شود، مسئولیت محیط کسب‎وکار به طور شفاف بر عهده هیچ دستگاه استانی نیست. از لحاظ ذاتی هم با توجه به ابعاد گسترده آن نباید بر عهده یک دستگاه استانی مشخص باشد. اما هر کدام از دستگاه‎ها باید اثرات مخرب اقدامات خود بر محیط کسب‎وکار را در نظر بگیرند. رویه‎های کاری اداره مالیاتی و تأمین اجتماعی استان نشان می‎دهد که هر ساله برای آن‌‎ها مبلغی را از مرکز تعیین می‏کنند و مسئولان آن‎ها باید مبلغ تعیین شده را از مردم وصول کنند. این در حالی است که مقامات این ادارات حتی یک برگ هم به تشکل‎های استانی و مردم گزارش نمی‎دهند که این مالیات یا حق بیمه تأمین اجتماعی را چگونه دریافت کرده‏اند و وضعیت درآمدی مردم در شرایط رکودی برای آن‎ها اهمیت ندارد و آن‎ها فقط دستور مرکز را اجرا می‎کنند.

4. شهرداری‎های استان با اینکه نهادهایی محلی هستند اما در حفظ و بهبود محیط کسب‎وکار در عمل، تفاوتی چندانی با دستگاه‎های دولت مرکزی ندارند. رکود کلی کشور در سال‌های اخیر به رکود بخش ساختمان در سطح شهر منجر شده و این رکود درآمد شهرداری را محدود کرده است. در عوارض و جریمه‎های شهرداری‎ها در ماه‎هایی دیده می شود که شهرداری بیشتر در فکر جبران کمبود درآمد خود به خاطر رکود است و اینکه چقدر به رکود بیشتر کسب‎وکارها با این عوارض بیشتر دامن می‎زند باید در تحلیل ها آن‌ها وجود داشته باشد.

5. اگر مستندات استانی را بررسی کنید حتی یک گزارش از وضعیت اقتصادی استان یا وضعیت محیط کسب‎وکار استان به صورت سالیانه دیده نمی‎شود چه برسد به فصلی و حتی ماهیانه. در اینجا بیشتر نقش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برجسته می‎شود که تاکنون در حال مدیریت و برنامه‎ریزی امور داخلی خود برای شکل‌گیری مجدد بوده است.

6. تعیین مقامات دستگاه‏های اقتصادی استان بر اساس سلسله مراتب اداری مرسوم و بر اساس سابقه فعالیت آن‌ها سبب شده است که برخی از این دستگاه‎ها با اینکه هزینه‎های زیادی را به کسب‎وکارها تحمیل می‌کنند اما مسئولان آن‌ها بیشتر به فکر راضی نگه داشتن مافوق‎های خود در پایتخت هستند تا این که دغدغه تولید در استان باشند.

در مجموع، بهبود تولید در استان به طور عام و بهبود محیط کسب‎وکار به طور خاص نیاز دارد که دستگاه‎های اجرایی، هزینه‎های تولیدکننده را تا حد امکان کاهش دهند! نبود یک دستگاه یا شورای هماهنگ‎کننده و هدایت‌گر در استان در زمینه محیط کسب‎وکار سبب شده است تا پراکنده‎کاری و مسئولیت‎ناپذیری برخی دستگاه‏ها، وضعیت استان را از شرایط مطلوب دور کند. شورای برنامه‏ریزی استان و استانداری و شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی از پتانسیل‎های مناسبی برای این هدایت‌گری و هماهنگی برخوردارند که در آینده می‎تواند فعال‌تر شود. به ویژه لازم است در گزارش‎دهی از بار هزینه‎های بخش عمومی بر تولید، رصد توسعه استانی و تعامل با کسب‎وکارهای بزرگ و تشکل‌های تولیدکنندگان فعال‎تر باشد.