تفرقه!

مصاحبه‌ای که همچون بمب فضای فوتبال ایران را تحت تاثیر خود قرار داد و واو به واو آن قابل نقد و بررسی است. او به صراحت تاج را درمورد قراردادش به پنهان‌کاری متهم کرد:  «آقای تاج اطلاعات را از من پنهان کرد. آن مطلب این است که تمدید قرارداد من کاملا برخلاف خواسته وزارت ورزش بود. آن مطلب این است که تاج دستورات خاص از جناب وزیر گرفته است که این قرارداد را تمدید نکند. اگر این مطلب را آن زمان می‌دانستم هیچ وقت اینجا نمی‌ماندم.» اما سوال اینجاست که او چرا قرارداد ۶ماهه را پذیرفته و مگر نه اینکه هر قراردادی فقط در زمان خود معتبر است و فدراسیون هم این اجازه را خواهد داشت که قرار داد را بعد از زمان مقرر ملغی کند؟ اصولا چرا رئیس فدراسیون باید تمام استراتژی‌های خود برای آینده را در اختیار سرمربی تیم‌ملی قرار دهد؟ او قرارداد ۶ماهه را امضا کرده و حالا به هر دلیلی فدراسیون علاقه‌ای به ادامه آن ندارد کجای این کار پنهان کاری است؟ او در بخش دیگری از مصاحبه‌اش تاج را مقابل وزارت ورزش قرار می‌دهد و برای چنین کاری چه چیزی بهتر از اینکه حرف‌های جمع خصوصی خودشان در مورد وزارت ورزش را رسا‌نه‌ای کند: «نمی‌خواستم کاری کنم که برخلاف میل وزیر ورزش باشد. آقای تاج چندین بار به من گفت دلیل اینکه وزارت ورزش از فدراسیون فوتبال حمایت نمی‌کند این است. مطمئنا برای من عقلانی نیست، اگر بخواهم اینجا بمانم و به تیم و فدراسیون ضربه بخورد.» جالب اینکه او وزیر را به داشتن سناریوهایی متفاوت در سر متهم می‌کند و دلیل این تقابل را هم عدم تمکین خودش و بله قربانی‌‌گویی می‌داند: «آقای سلطانی‌فر به هر دلیلی برنامه‌ها و گزینه‌های دیگری دارد. من کسی نیستم که همیشه خم شوم و تشکر کنم. همیشه اصول خودم را دارم.»

  کی‌روش از  رهبری هم هزینه کرد

کی‌روش اما برای تضعیف وزیری که او را نخواسته شمشیر را از رو بسته و کار را تا موضوعات سیاسی هم پیش می‌برد و از رهبری نظام هم خرج می‌کند. او می‌داند که رفتنی است و وزیر را در موقعیتی عجیب قرار می‌دهد تا تبعات سیاسی برای او ایجاد کرده باشد. آخرین حربه او اعلام عدم تمکین وزیر از رهبری نظام است: «از زمانی که رهبر معظم انقلاب آن پیام را در راستای تبریک و تحسین تیم‌ملی دادند،‌ وزارت ورزش از آن به بعد کاملا برخلاف و علیه من عمل کرد. در آخر فقط یک واقعیت وجود دارد و آن خواسته وزیر ورزش است که نمی‌خواهد کی‌روش در ایران باشد. هیچ وقت از تیم‌ملی و بازیکنانش حمایت نشد و تمام برنامه‌های آماده‌سازی ما به‌هم خورد. به نظر من اگر این تفرقه‌ها به‌وجود آمده مسوولیتش با ایشان (وزیر ورزش) بوده است.»

  حمله دوباره به برانکو

از اینجا به بعد کی‌روش سراغ پرسپولیس و برانکو دشمن قدیمی‌اش می‌رود. او می‌داند که برای تقابل با این تیم و هواداران پرشمارش راه سختی دارد، بنابراین باید تمام فوتبال ایران را مقابل آنها قرار دهد. او هوشمندانه سراغ کلیدواژه تبعیض رفت و انگشت روی آن گذاشت تا شکاف فوتبال ایران را عمیق‌تر کند: «الان تمام باشگاه‌ها گلایه دارند و فقط یک باشگاه وجود دارد که گلایه ندارد. چه شخصی از یکسری از رسانه‌ها، روزنامه‌ها و آقای مسعودی (عضو کمیته رسانه‌ای فیفا) که به تیم‌ملی ضربه می‌زنند، حمایت می‌کند؟ چه اشخاصی این بی‌نظمی را در بعد انتقاداتی که همیشه به‌صورت دروغ مطرح شده را اجازه داده‌اند مطرح شود؟ این داستان‌های الکساندر و میک درموت و بازی دوستانه با آرژانتین و همه این مسائل غیرواقعی از سوی یک گروه خاص است، اما چه کسی اجازه این کار را به آنها می‌دهد؟! آن باشگاه و آن مربی همه تحت اختیار چه شخصی هستند؟» درحالی‌که کی‌روش خود یکی از سنگین‌ترین قراردادهای مالی را با فدراسیون فوتبال ایران دارد پرواز فرست‌کلاس پرسپولیس را مقابل شرایط بد اقتصادی کشور قرار می‌دهد: «وقتی ما مشکلات پایه‌ای از بعد حقوق‌ها و اینکه غذا سر سفره افراد برای زن و بچه باشد، داشتیم این اجازه به آنها داده شد تا با پرواز «فرست کلاس» به ژاپن بروند و بازگردند!» او رد پای برانکو را به تمام مشکلات و دعواها می‌کشاند تا ناکامی احتمالی آینده را هم سر او آوار کند: «هیچ دلیلی برای گمانه‌زنی وجود ندارد. یک مطلب وجود دارد که ما با تمام قدرت تا پایان جام‌ملت‌ها برای هواداران فوتبال ایران خواهیم جنگید، اما الان زمان این است که افرادی که در دو سال گذشته روی وجاهت و شخصیت ما پا گذاشتند، مشخص شوند. آقای مسعودی یک داستان دروغ را برای یکی از مربیان تیم‌ملی ایجاد کرد، چه کسی دارد از ایشان حمایت می‌کند؟ ایشان هم به همین سیرک وصل است. چه کسی اجازه داده است، این اتفاق رخ بدهد؟ فقط یک اسم؛ بسیار ساده است.»

  واکنش پرسپولیس

بعد از مصاحبه سیل واکنش‌ها از سوی جامعه بهت‌زده فوتبال ایران شروع شد. برانکو سکوت کرد اما باشگاه پرسپولیس بیانیه‌ای را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده: «ما هیچ فراز و صحنه‌ای از تاریخ فوتبال ایران را به یاد نمی‌آوریم که در میانه جام‌ملت‌های آسیا یا هر تورنمنت ملی دیگر، سرمربی ایران به جای تمرکز روی تیم‌ملی، درباره یک باشگاه ایرانی یا یک مربی شاغل در لیگ برتر صحبت کند؛ آن هم نه صحبت‌های عادی، بلکه چندین و چند دروغ و ادعای واهی. ادعاهای طرح‌شده درباره پرواز پرسپولیس به ژاپن و تافته جدابافته نامیدن پرسپولیس، چنان سخیف و فاقد پایه مبنایی و عقلانی است که با برشمردن مسائل مذکور و دفاع از تصمیمات باشگاه پرسپولیس، بیشتر به خودمان آسیب می‌زنیم و این ذهنیت را برای دیگران ایجاد می‌کنیم که پس از هر هجمه غیرمنطقی و غیرعقلانی، باشگاه پرسپولیس باید کلیات و جزئیات تصمیماتش را توضیح دهد. در شأن پرسپولیس و هواداران میلیونی این تیم نیست که درباره پرواز به ژاپن که بدون یک ریال کمک دولتی، بانکی و نهادی انجام شد، توضیح بیشتری بدهیم. فوتبال ایران در تاریخ خود چنین موقعیتی را به ندرت تجربه کرده؛ موقعیتی که در آن سرمربی تیم‌ملی پرچم صلح و دفاع از منافع ملی را به‌دست همه اعضای فوتبال ایران بدهد و بعد خودش با شمشیر تمام پرچم‌ها را پاره کند.» در این میان برخی بازیکنان تیم هم وارد معرکه شدند. جلال حسینی عکس شغالی را در حال زوزه کشیدن بدون شرح منتشر کرد. ماهینی هم توییت کرد: «اگر با اتوبوس می‌رفتیم ژاپن این اتفاقات نمی‌افتاد.»

  توفان جواد،انتقاد عادل

بعد از پرسپولیسی‌ها نوبت جواد خیابانی بود که روی آنتن جواب تند و محکمی به کی‌روش دهد. جوابی که با سبک و سیاق جواد بازهم بغض‌آلود بود و به یکی از پربیننده‌ترین ویدئوها در فضای مجازی تبدیل شد. او خطاب به کی‌روش گفت: «خبر دارم به‌خاطر این ۶ ماه ۹۰۰ هزار دلار دستمزد نقد گرفتید، برای هر برد هم ۶ هزار دلار گرفتید و برای صعود هم پول دیگری گرفتید. مردم ایران شاید پول نداشته باشند و نان برای خوردن نداشته باشند اما شرف دارند. مردم برای این آب و خاک جانشان را دادند اما همیشه سرشان را بالا گرفتند. تو در چه مقامی هستی که به مردم ایران چنین توهین‌هایی می‌کنی؟ بس نیست این همه توهین؟ شما کارمند این مردم هستید شما همه‌کاره مملکت ما نیستید. اصلا حرف حساب شما چیست عزیز من. آقای تاج چرا برخورد نمی‌کنید با این رفتارها؟ لطفا بس کنید. چرا لیپی و کوپر که آنجا هستند این حرف‌ها را نمی‌زنند؟» بعد از این جملات تامل‌برانگیز حتی عادل فردوسی‌پور که سرشناس‌ترین حامی او هم بود در حین بازی قطر و عربستان از رفتارهای او انتقاد کرد وگفت: «این حرف‌های کی‌روش همه را کلافه کرده است الان به‌جای اینکه همه نگران بازی عمان باشند نگران کنفرانس خبری بعد از بازی هستند که ببینند او چه می‌گوید. باید قطعا جلوی این مصاحبه‌ها گرفته شود. خیلی عجیب شده شرایط ایران. واقعا امیدواریم فکری به حال این حرف‌ها شود تا این تیم خوب و دوست‌داشتنی بتواند قهرمان شود.»

  تاج و تذکری جالب

تقابل میان حامیان و مخالفان کی‌روش تمام فوتبال ایران را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. برخی خواستار اخراج او شده‌اند و برخی دیگر او را به‌خاطر گفتن از حق و حقیقت تحسین می‌کنند. شاید فضای فوتبال ایران هرگز چنین شکافی را در کوران مسابقاتی با این میزان از اهمیت تجربه نکرده است. درحالی‌که برخی گمانه‌ها از تلاش برای برکناری کی‌روش خبر می‌دهند و بخش بزرگی از افکار عمومی خواستار برخورد با اوست تاج که به‌نظر می‌رسد عنان کار کاملا از دستش خارج شده اعلام کرد در دادن دستمزد کی‌روش مشکلاتی برایش به‌وجود آمده و در تذکری جالب از او خواست روی مسائل فنی تمرکز کند. همین: «اجمالا عرض می‌کنم که تاکنون پاداش،حقوق و پول روزانه کادر فنی و بازیکنان برای مسابقات تدارکاتی جام‌جهانی، جام‌جهانی، مسابقات تدارکاتی پیش از جام‌ملت‌ها و همچنین دیدارهای مرحله گروهی این پیکارها پرداخت شده است که مبلغ آن در صورت ضرورت اعلام می‌شود. درباره حقوق سرمربی محترم تیم‌ملی در قرارداد جدید ۶ماهه در تامین و ترانسفر پول فدراسیون با مشکلاتی روبه‌رو بود که درصدد رفع آن است. کادر فنی و مسوولان تیم‌ملی فقط موظفند به مسائل فنی تیم بپردازند و از بیان هرگونه مسائل غیرفنی و جانبی پرهیز کنند. تجربه نشان‌ داده در ادوار گذشته هم حواشی مشابهی رخ داده بوده که به تیم‌ملی لطمه زده، بر این اساس باید این حواشی را مدیریت کرد تا به تیم‌ملی و توسعه فوتبال لطمه وارد نشود.»

 او به‌خاطر مصاحبه‌های کی‌روش مجبور به عذرخواهی شد: «مربیان، بازیکنان و همه باید به روحیه خدمت به مردم و شادمانی آنها واقف باشند و هدف فوتبال و مسابقات، خوشحالی مردم است. اگر جمله‌ای توسط سرمربی تیم‌ملی گفته شده که مردم بابت آن رنجیده‌خاطر شده‌اند، من به‌عنوان مسوول فوتبال کشور از مردم عذرخواهی می‌کنم. فدراسیون فوتبال، بازیکنان و سرمربی تیم‌ملی باید خود را خادم مردم بدانند و به فکر شادی آنها باشند.»