تکواندو چراغ اول را روشن کرد

در وزن ۸۶ کیلوگرم که ۱۹ نفر حضور دارند، حسن یزدانی پس از استراحت در دور اول، رقبایی از اندونزی، هند و مغولستان را شکست داد و فینالیست شد. یزدانی در فینال برای کسب مدال طلا با میشائیل ابونادر دومینیک از لبنان مبارزه کرد. در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز علیرضا کریمی پس از استراحت در دور نخست در مراحل بعدی حریفانی از ژاپن و ازبکستان را برد و گام به فینال گذاشت. کریمی در فینال به مصاف ماگومد موسی‌ئف از قرقیزستان رفت. در وزن ۵۷ کیلوگرم رضا اطری بعد از استراحت در دور نخست، نمایندگان نپال و هند را شکست داد، اما در نیمه‌نهایی به کشتی‌گیر مغولستان باخت و راهی رده‌بندی شد. در ۷۴ کیلوگرم نیز مصطفی حسین‌خانی بعد از غلبه بر نمایندگان بنگلادش و ترکمنستان، به کشتی‌گیر ازبکستانی باخت و از حضور در نیمه‌نهایی بازماند. با صعود حریف حسین‌خانی به فینال، او راهی مرحله شانس مجدد شد و به‌دلیل حاضر نشدن حریف یمنی به رده‌بندی راه یافت. اما در وزن ۶۵ کیلوگرم مهران نصیری در دور نخست به مصاف نماینده چین رفت که در نهایت با نمایشی ضعیف و دور از انتظار با نتیجه ۸ بر ۷ شکست خورد و از گردونه مسابقات کنار رفت.

شروع با دو نقره در تکواندو

اولین مدال کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا در تکواندو به دست آمد؛ جایی که کوروش بختیار نماینده بخش انفرادی پومسه موفق به کسب مدال نقره شد. این ورزشکار پس از شکست برابر نماینده کره‌جنوبی در فینال و دریافت مدال نقره گفت: «تمام تلاشم را برای کسب مدال طلا انجام دادم، اما همه شاهد بودند که چه اتفاقاتی رقم خورد تا نقره بگیرم. اصلا واضح بود من اکثر ضربات را بعد از حریف کره‌ای می‌زدم. صدای تماشاگران نشان می‌داد چه کسی بهتر است. قدرت، پرش، نرمش و انعطافم از حریف بهتر بود و تماشاگران شاهد بودند، اما گویا نمی‌خواستند یا نشد مدال طلا بگیرم.» مرجان سلحشوری نیز در فینال مسابقات پومسه بانوان به مصاف «رزمانیار دفیا» از اندونزی رفت و با کسب امتیاز موفق به کسب مدال نقره شد. این دومین نشان نقره ایران در بازی‌های آسیایی بود. سلحشوری درحالی به مدال نقره این مسابقات رسید که «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی در سالن مسابقات حضور داشت.

سایر رشته‌ها

یکی دیگر از ستاره‌های ایران در روز اول زهرا کیانی، ورزشکار رشته تالو بود. او در اجرای فرم ووشو برخلاف دو نماینده دیگر ایران در بخش دختران خوش درخشید. کیانی فعلا در رده دوم قرار دارد و در صورتی که فردا به درخشش خود ادامه دهد، می‌تواند یکی از مدال‌ها را برای اولین بار در تالوی دختران از آن خود کند. دیروز در برخی رشته‌ها هم ورزشکاران ایرانی پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شدند. مثلا در تیراندازی میکس که گفته می‌شد نجمه خدمتی و امیرمحمد نکونام شانس مدال دارند، این دو نفر حتی به فینال هم نرسیدند. از سوی دیگر شمشیربازان در رشته سابر زنان و اپه آقایان نتوانستند به مراحل پایانی راه یابند و خیلی زود حذف شدند. شناگر ایرانی علیرضا یاوری نیز در ۲۰۰ متر آزاد چیزی عایدش نشد و با عنوان بیست‌ودوم در دور مقدماتی به کارش پایان داد. همچنین تیم ملی سپک‌تاکرا نتیجه را در گام اول به میزبان واگذار کرد. به گزارش ورزش‌سه، پیش‌بینی کارشناسان برای ایران در این مسابقات کسب ۲۵ طلا و حضور در رتبه چهارم بعد از سه قدرت سنتی یعنی چین، ژاپن و کره است، اما برای تحقق این مهم ورزشکاران ایرانی کمی باید بهتر از این باشند و البته فراموش نکنید در جدول توزیع مدال‌ها، کسب طلا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.