«رنسانس» مثل «تکمه کت» نشود!

 این درحالی است که پیش از آن، درآمد فدراسیون از تبلیغات محیطی برای سه سال قبل از عقد این قرارداد مجموعا ۴۸میلیارد تومان بود. تاج که از رشد بیش از ۳۰۰درصدی این درآمد به شعف آمده بود، مدعی شد این تازه شروع راه است و بعدا ارزش این قراردادها بیشتر هم خواهد شد. او در جمله‌ای به یادماندنی گفت: «ما تازه تکمه کت را واگذار کردیم، ببینید خود کت چقدر می‌ارزد!» با این وجود دیری نپایید که شرکت موردنظر موفق به اجرای تعهداتش نشد و اجرای قرارداد موردنظر متوقف ماند. بعدتر اما همین شفافیت هم از بین رفت؛ طوری که هیچ‌کس به‌طور رسمی نفهمید قرارداد بعدی تبلیغات محیطی با کجا و به چه قیمتی بسته شد.

آنچه همه فهمیدند اما این بود که طرف قرارداد جدید هم در اجرای تعهداتش ناکام ماند تا بار دیگر بحث تغییر شرایط در این حوزه به میان بیاید. در ماه‌های گذشته بارها اخباری در مورد عدم وصول مطالبات فوتبال ایران از محل تبلیغات محیطی منتشر شده؛ چنان‌که همین دو روز پیش گرشاسبی و افتخاری، مدیران عامل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال طی مصاحبه‌هایی اعلام کردند امسال حتی یک ریال هم از این محل دریافتی نداشته‌اند. حالا اما شاهد تحولی دیگر در این زمینه هستیم؛ تحولی که دوباره مسوولان فدراسیون فوتبال با آب‌وتاب در مورد اثرات مثبتش حرف می‌زنند، اما معلوم نیست واقعا می‌تواند کشتی به گل نشسته تبلیغات محیطی را به ساحل برساند یا نه. خبر این است: تبلیغات محیطی به سازمان لیگ واگذار شد.

خودمان مستقیم پول می‌گیریم

براساس خبری که دیروز منتشر شد، طرح واگذاری اجرای تبلیغات محیطی مسابقات به سازمان لیگ در هیات‌رئیسه این سازمان و فدراسیون فوتبال به تصویب رسیده است. به این ترتیب از فصل آینده مسوولیت تبلیغات محیطی مسابقات بر عهده سازمان لیگ خواهد بود و این سازمان به‌صورت مستقیم با شرکت‌هایی که خواهان سرمایه‌گذاری در تبلیغات فوتبال هستند، وارد مذاکره خواهد شد. همچنین با این تصمیم سود حاصل از تبلیغات محیطی مستقیما به حساب سازمان لیگ و سپس به حساب‌ باشگاه‌ها واریز خواهد شد. به این ترتیب سازمان لیگ در فصل هجدهم مسوول مستقیم تبلیغات محیطی خواهد بود و تنها قرار است یک شرکت در اجرای تبلیغات به سازمان لیگ کمک کند. در همین راستا، رئیس کمیته بازاریابی سازمان لیگ ضمن خوشحالی از اتخاذ این تصمیم، از آن به‌عنوان یک «رنسانس» یاد می‌کند!

صادق درودگر دیروز به خبرگزاری تسنیم گفت: «خوشبختانه این طرح را در هیات‌رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تصویب کردیم. دیگر نباید به‌دنبال شرکتی باشیم که کار تبلیغات محیطی را کاملا برعهده بگیرد و فقط باید دنبال مجری باشیم. فعلا چند شرکت رزومه داده‌اند و بررسی می‌کنیم. این طرح خوبی است که حالا تصویب شده و دیگر خود سازمان لیگ با شرکت‌ها طرف است و پول‌ها هم مستقیم به‌حساب سازمان لیگ واریز می‌شود. طرحی که الان تصویب شده، یک «رنسانس» است که بعد از ۱۷ سال در فوتبال ایران رخ می‌دهد.» در این میان اما نکته نگران‌کننده این است که آیا سازمان لیگ به‌عنوان متولی برگزاری مسابقات می‌تواند به‌طور تخصصی در حوزه بازاریابی فعالیت کند و به شکل ریز و جزئی به واگذاری تبلیغات به شرکت‌های مختلف بپردازد؟

شاید انتظاری که از سازمان لیگ می‌رود، صرفا برگزاری منظم و درست مسابقات باشد؛ آیا آنها در توان خودشان می‌بینند که در هر بازی برای دور زمین بهترین مشتری را پیدا کنند؟ با توجه به حذف واسطه، این بار دیگر باشگاه‌ها در مقابل بدقولی احتمالی در وصول مطالبات‌شان از این محل کوتاه نخواهند آمد و گریبان خود فدراسیون را خواهند گرفت. امیدواریم ماجرای «رنسانس» امروز مثل «تکمه کت» دیروز نشود و همان‌طور که شعف مهدی تاج از واگذاری این حق به شرکتی بیرون از فوتبال ناکام و ناتمام ماند، خوشحالی امروز درودگر و همکارانش هم به یاس و ناامیدی تبدیل نشود.