فدراسیون شاکی جدید پیدا کرد

گره کور تبلیغات محیطی

داستان شرکت ایران نوین که دو فصل پیش اسپانسر سازمان لیگ شد قصه تکراری و بارها واگویه شده است شرکتی که با ادعای فراوان وارد صحنه شد و مدیران فوتبال با سری افراشته از سود چند ده میلیاردی از قرارداد سه ساله آن گفتند. اما این شرکت هرگز نتوانست تعهداتش را عملی کند و حالا نحوه جدایی عجیبش از فوتبال هم به ترجیع‌بند انتقاد‌های علی کریمی، نماد مبارزه با فساد این روزهای فوتبال ایران تبدیل شد. تصور براین بود که بعد از ایران نوین سازمان لیگ و فدراسیون بیشترین دقت ممکن را برای جایگزین آن انجام دهند.

همین‌گونه بود که شرکت فناپ که اتفاقا سابقه همکاری با فدراسیون در گذشته را هم داشت و سامانه هواداری تیم‌ملی یعنی ۹۰۹۰ هم زیرنظر آن بود برای فصل گذشته وارد گود شد و در روز عقد قرارداد هم ۱۰ میلیارد تومان نقد به‌حساب سازمان لیگ ریخت. تصور براین بود که بالاخره وضعیت اسپانسر محیطی فوتبال ایران سروسامان پیدا کرده است اما دعوای این شرکت با باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و تراکتور که اسپانسری متفاوت را داشتند و تفاوت سامانه‌های هواداری دوطرف خیلی زود آتش اختلاف و کشمکش را دوباره شعله‌ور کرد تا آنجا که باز هم آب آنها به یک جوی نریخت واین شرکت عملا از دور خارج شد. قراردادی که وکیل فدراسیون فوتبال در آخرین مصاحبه‌اش آن را ترکمانچای دانسته وبه آن معترض شده است اما طرف مقابل هم تمام قد خود را درآن محق دانسته و حتی ادعای ضرر و زیان درمورد آن دارد تا آنجا که حتی براین باورند که به اندازه ۱۰ میلیارد پرداختی اولیه هم نتوانستند از فضای فوتبال بهره ببرند.

سهم بیشتراز سامانه هواداری

اختلاف موجود بسیار جدی است و شروع پرونده‌ای تازه در فوتبال ایران خواهد بود. سازمان لیگ امسال اسپانسر متفاوتی دارد و سراغ یک فعال قدیمی در این حوزه رفته که سال قبل هم اسپانسر استقلال و پرسپولیس بود، ولی به‌دلیل اختلاف شدید با طاهری کارش با این باشگاه‌ها به جدایی کشید.  درمورد قرارداد فناپ، داستان همکاری‌اش با فدراسیون فوتبال در بخش تبلیغات محیطی  و کشیده شدن آن به مراجع قضایی باید چند ماهی صبر کرد. شرکت فوق که پیش‌تر نوشتیم مسوولیت سامانه هواداری تیم‌ملی راهم بر عهده دارد به واسطه همکاری در تیم‌ملی شکایت درخصوص اتفاقات فصل قبل را به بعد از مسابقات جام‌جهانی موکول کرده تا فدراسیون آن را به حاشیه‌سازی متهم نکند. شکایتی که می‌تواند دردسر زیادی برای فدراسیون فوتبال به‌وجود آورد. اما این تنها محل اختلاف فدراسیون با اسپانسر خودش نیست. آنها برسر تقسیم عدد حمایت‌های مردمی از سوی ۹۰۹۰هم به‌شدت اختلاف‌نظر پیدا کرده‌اند.

به این معنی که اگر تا پیش از این سهم تقسیم درحدود ۳۵ درصد برای این شرکت و ۶۵ درصد برای فدراسیون بوده حالا فدراسیون فوتبال درسال منتهی به جام‌جهانی که ممکن است استقبال مردم از این سامانه افزایش یابد سهم بیشتری (گفته می‌شود بیش از ۸۰درصد)را می‌خواهد. آنچه مسوول حقوقی فدراسیون درموردش به «ایسنا» گفته بود: «در دو، سه هفته گذشته چند نامه به فناپ و مسوولان فدراسیون نوشتم و این موضوع در دست بررسی است که بخشی از قرارداد فناپ را بگیریم و در سال جام‌جهانی درآمد بیشتری کسب کنیم. با توجه به بازی‌های تدارکاتی که در پیش‌رو داریم، باید محکم‌تر برخورد کنیم، چراکه نیاز به بودجه بیشتر داریم و بودجه بیشتر مربوط به این است که دو طرف قرارداد با فدراسیون فوتبال با ما مدارا کنند و به فکر تیم‌ملی باشند و به منافع ملی تیم‌ملی و فوتبال کمک کنند و با همین قراردادها درآمد بیشتری کسب کنیم.» آیا این مدارا آنگونه که فدراسیون به‌دنبال آن است ممکن خواهد شد؟ آنچه مسلم است اینکه بعد از پایان مسابقات جام‌جهانی احتمالا یک پرونده قضایی جدید با طرفیت فدراسیون فوتبال گشوده خواهد شد؛ پرونده‌ای افزون بر انبوه پرونده‌های حقوقی دیگر مثل ایران نوین، جیووا، برهان مبین و ... که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.