حق پخش، نوشدارو نشود

در شرایطی که اگر پرداخت حق پخش مسابقات تلویزیونی مسجل شود بخش عمده‌ای از مشکلات مالی حل خواهد شد. بر این اساس مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه مطبوعاتی روز شنبه خود در مورد شرایط جدید حق پخش گفته است: «خوشبختانه این بار موضوع حق پخش تلویزیونی در برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی آمده است. حالا که حق پخش محور قانونی پیدا کرده و به تایید شورای نگهبان هم رسیده است، باید امیدوارتر باشیم مگر اینکه با عدم اجرای قانون روبه‌رو شویم که آن یک بحث دیگر است.» در همین حال منصور قنبرزاده عضو هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال در زمینه وجود مشکلات مالی و راهکارهای برطرف کردن آنها با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده است.

مدیرعامل سابق باشگاه نفت تهران برای دور شدن فوتبال ایران از گرداب مشکلات مالی به چند مولفه اشاره داشته و می‌گوید: «حرفه‌ای‌سازی فدراسیون‌های فوتبال در آسیا از ۶ سال پیش به‌صورت جدی آغاز شد. چون ساختار فوتبال ایران دولتی بود، در سال‌های اول AFC با ایران اغماض می‌کرد. در این میان بزرگ‌ترین مشکل فوتبال ایران گذر از مالکیت دولتی به‌خصوصی بود. تمام کشورها که بخش‌خصوصی در ورزش و به‌خصوص فوتبال آنها فعال شد منابع مالی برای آنها تعریف شد. کشورهایی مثل کره و ژاپن که در قاره آسیا رشد خوبی داشتند منابع کسب درآمد را برای باشگاه‌های خود مهیا کردند. حق پخش مسابقات فوتبال که اصلی‌ترین آنها است به اضافه تبلیغات محیطی و کپی‌رایت محصولات باشگاه‌ها خیلی سال پیش در آن کشورها نهادینه شده ولی ما هنوز اینجا درگیر این موضوعات هستیم. یکی از مولفه‌های باشگاه‌داری بحث زیرساخت است. از این لحاظ استادیوم‌های ما همگی دولتی هستند و باشگاه‌ها آنها را اجاره می‌کنند و بنابراین هیچ دخل و تصرفی در این استادیوم‌ها ندارند. دولت اگر می‌خواهد باشگاه‌ها رشد کنند باید برای تملک به آنها کمک کند. در ترکیه دولت در یک پروسه طولانی‌مدت ورزشگاه‌ها را با پرداخت وام‌های بلندمدت و کم‌بهره به باشگاه‌ها واگذار کرد. با این حرکت باشگاه‌ها به شهروندان خدماتی ارائه می‌دهند و سودش به کل جامعه خواهد رسید.»

کمک دولت و مجلس

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ در ادامه از نقش موثر قانون‌گذاران کشور درخصوص برطرف شدن مشکلات مالی فوتبال صحبت و به دوای برطرف شدن درد فوتبال اشاره می‌کند: «تا وقتی قانون‌گذار به این مشکلات ورود نکند و دولت نیز لایحه‌ای به‌صورت فوریت به مجلس شورای اسلامی ندهد وضع به همین شکل خواهد بود. یکی از راه‌های برون‌رفت از این مشکل تصویب نظام جامع باشگاه‌داری است که سال‌های اخیر به آن بی‌توجهی شده است. آنها باید بدانند که فوتبال به مرز ورشکستگی رسیده و اگر فردا برای این کار اقدام کنند دیر است. یکی از کمک‌های دیگری که دولت می‌تواند برای رشد فوتبال بکند معافیت‌های مالی باشگاه‌های فوتبال است. این روزها بحث و مشکل مالیاتی نیز برای باشگاه‌های بی‌پول مزید برعلت شده و باشگاه‌ها زمین‌گیر شده‌اند. سازمان لیگ فوتبال منابع مالی مناسبی ندارد ولی سازمان مالیاتی رقم زیادی به‌عنوان مالیات تعیین کرده و حساب‌های این سازمان مدتی مسدود شده است. دولت باید به این موضوع به دیده یک معضل اجتماعی و یک کار عام‌المنفعه نگاه کند. البته اخیرا وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی کمک‌های خوبی در این زمینه به باشگاه‌ها کرده‌اند.»

حق پخش، چاره درمان فوتبال

قنبرزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد لزوم نهایی شدن سریع پرداخت حق پخش مسابقات تلویزیونی گفت: «زمان دارد به سرعت برای باشگاه‌ها می‌گذرد و از حق پخش هنوز خبر دلگرم‌کننده ای نیست. فوتبال ایران الان مثل مریضی است که دارو نیاز دارد و اگر در پرداخت حق پخش دیر اقدام شود مثل نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود. الان همه باشگاه‌ها حتی آنهایی که زیر نظر صنایع اداره می‌شوند مشکل مالی دارند و حق پخش می‌تواند بسیاری از مشکلاتشان را بر طرف کند. کمیسیون ورزش مجلس شورای اسلامی اخیرا ورود خوبی به این مساله داشته و پیگیری کردند. امیدوارم در یک فرصت زمانی کوتاه با صداوسیما توافق کنند و این مشکل بزرگ فوتبال را حل کنند. ادامه این مشکلات مالی قطعا تا پایان لیگ سال جاری شرایط بسیار سختی را رقم خواهد زد و اگر مسوولان اقدام به موقعی نکنند فوتبال ایران از آنچه حالا درگیر مشکلات شده بیشتر آسیب می‌بیند و وجهه بین‌المللی آن به خطر می‌افتد.»