آخرین رویای بر باد رفته

این موضوع از آنجا غم‌انگیزتر شد که در پرونده مشابه، فدراسیون فوتبال قطر موفق شد مقابل تقاضای فدراسیون‌های عربستان و امارات برای بازی در زمین بی‌طرف مقاومت کند و پیروز شود. بر این اساس در هفته نخست لیگ قهرمانان اروپا، بازی الوصل و السد و نیز مسابقه الغرافه و الجزیره در امارات برگزار شد تا شکست ما ملموس‌تر شود. بعد از آن شنیده شد باشگاه‌های ایرانی قادر خواهند بود با برگزیدن قطر به‌عنوان زمین بی‌طرف در مقابل سعودی‌ها، آنها را آزار بدهند. روی کاغذ همه چیز «شدنی» به‌نظر می‌رسید. قطر با عربستان مشکل دارد و به ایران نزدیک است، کنفدراسیون فوتبال آسیا هم که عربستانی‌ها را ملزم به بازی در قطر کرده بود؛ بنابراین ظاهرا منعی وجود نداشت که ایرانی‌ها هم در دوحه از نمایندگان عربستان پذیرایی کنند، اما در کمال شگفتی این اتفاق رخ نداد و باز هم مسقط عمان به‌عنوان گزینه میزبانی نمایندگان ایرانی از باشگاه‌های عربستانی به ما «تحمیل» شد. بعد از این شکست‌های پیاپی، حداقل دل‌مان خوش بود که اگر با عربستان بیرون از کشور خودمان بازی می‌کنیم، AFC غرامت ناشی از سلب میزبانی از باشگاه‌های ما را می‌پردازد. این وعده‌ای بود که مسوولان ارشد فدراسیون فوتبال در مقاطع مختلف آن را تکرار کرده بودند، اما گویا از غرامت هم خبری نیست و دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت ایران در این مورد را نپذیرفته است!

ما باختیم!

فصل گذشته چهار باشگاه پرسپولیس، استقلال، ذوب‌آهن و استقلال خوزستان ناچار شدند در زمین بی‌طرف با نمایندگان عربستان بازی کنند. از آن به بعد فدراسیون فوتبال به دنبال اخذ غرامت ناشی از این ماجرا افتاد؛ از همین‌رو در شهریورماه از طرف فدراسیون نامه‌ای به این باشگاه‌ها درخصوص محاسبه هزینه‌های میزبانی در کشور بی‌طرف ارسال شد. یعقوب پیری، مدیر اجرایی استقلال خوزستان به سایت برنامه نود گفته است که این باشگاه تمامی مدارک و فاکتورها بابت مخارج میزبانی در کشور ثالث را که حدود ۳۰۰ هزار دلار است به فدراسیون ارائه کرده، اما این طلب با وجود پیگیری‌های مکرر این باشگاه پرداخت نشده است. همچنین سلطانی، مدیرعامل باشگاه اهوازی نیز می‌گوید: «فدراسیون به ما اعلام کرده که دادگاه CAS شکایت را قبول نکرده و فدراسیون نتوانسته حق این باشگاه را از AFC بگیرد.» به علاوه سایت نود مدعی شده یک ماه پیش در کمیته مالی AFC به محمدرضا ساکت، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران و عضو این کمیته اعلام شده که AFC به فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه‌های ایرانی غرامت نمی‌دهد، اما او و فدراسیون فوتبال این موضوع را مسکوت گذاشته‌اند!

تاج هفت ماه پیش چه گفته بود؟

در شرایط فعلی شاید مرور یکی از چندین وعده فدراسیون فوتبال برای پیروزی در این پرونده خالی از لطف نباشد. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال روز ۱۷تیر امسال در مراسم تجلیل از داوران فوتبال کشور گفته بود: «شک ندارم که در دادگاه CAS ما پیروز می‌شویم. مقدمات را فراهم کرده‌ایم. ثابت می‌کنیم که کشورمان برای برگزاری مسابقات امن و امان بوده است و به همین خاطر هزینه و غرامت تمام مسابقاتی که تیم‌های ما در کشور بی‌طرف انجام دادند را از AFC می‌گیریم.» حالا اما ظاهرا شرایط دیگری رقم خورده و دریافت غرامت هم منتفی است. شاید فدراسیون فوتبال ایران باید خوشحال باشد که این موضوع قبل از دوشنبه گذشته فاش نشد، وگرنه به چه برگ برنده‌ای در دست‌های علی کریمی تبدیل می‌شد!

خسارت ادامه دارد

با شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد خسارت‌های مالی شدید باشگاه‌های ایرانی از ناحیه میزبانی از عربستانی‌ها در زمین بی‌طرف همچنان ادامه خواهد داشت. به‌عنوان نمونه در پایان هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا، بازی تراکتورسازی تبریز و الاهلی عربستان که تیم ایرانی در آن میزبان بود در مسقط عمان برگزار شد و لقب کم‌تماشاگرترین دیدار روز نخست در غرب و شرق آسیا را به خود اختصاص داد. این در حالی است که اگر این بازی در تبریز برگزار می‌شد، قطعا ورزشگاه یادگار امام مالامال از تماشاگر می‌شد و تراکتور علاوه بر سود بردن از حمایت معنوی هوادارانش، درآمد خوبی هم از ناحیه بلیت‌فروشی به‌دست می‌آورد. به‌جز خسران بابت عدم بلیت‌فروشی، باشگاه‌های ایرانی باید بابت میزبانی از عربستانی‌ها در زمین بی‌طرف هزینه‌های اضافی چشمگیری مثل پول هواپیما، پول هتل خارجی، پول ویزا، پول اجاره ورزشگاه و... را هم تقبل کنند. حداقل خسارت چهار باشگاه ایرانی از این ناحیه در فصل گذشته ۶میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که این زیان‌ها امسال هم ادامه خواهد داشت. نه دوستان؛ این کابوس پایانی ندارد!