سه چالش مهم شفر در شروع راه

ماجرای دو کاپیتان

در آخرین روزهای حضور علیرضا منصوریان روی نیمکت استقلال، اختلافی جدی و اساسی بین او، مدیران باشگاه و دو کاپیتان اول استقلال به‌وجود آمد. بر این اساس مهدی رحمتی و مجتبی جباری از حضور در تمرینات منع شدند که این داستان تا امروز هم ادامه داشته است. حالا باید دید با حضور شفر، وضع این دو نفر چه تغییری می‌کند. مربی آلمانی دیروز به‌طور طبیعی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد و تصمیم‌گیری در مورد این دو ستاره قدیمی را منوط به بررسی شرایط دانست. این درحالی است که مشکل اصلی رحمتی با منصوریان بود که جدل آنها حتی روی خط برنامه نود هم کشیده شد، اما ظاهرا جباری با شخص مدیرعامل مشکل دارد. همچنین مجتبی اخیرا در مصاحبه‌ای عجیب گفته بود زانوی او ۲۰سال پیرتر از سن واقعی‌اش است و باید دید در این شرایط شفر چه تصمیمی در مورد این بازیکن می‌گیرد.

 

غائله دستیار

از قرار معلوم شفر پذیرفته که دستیار خارجی نداشته باشد. او فقط پسرش را به‌عنوان آنالیزور به استقلال می‌آورد، اما دو دستیار دیگر این مربی ایرانی خواهند بود. در همین راستا از زمان معرفی شفر گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه دستیاران وی چه کسانی خواهند بود آغاز شده است. محمد تقوی که امسال در کادرفنی پدیده فعال بود، بلافاصله بعد از معرفی شفر با انتشار پستی اینستاگرامی به نوعی برای قطع همکاری با تیم مشهدی اعلام آمادگی کرد تا نامش به‌شدت به‌عنوان گزینه دستیاری شفر مطرح شود. مجید صالح هم شرایط مشابهی دارد و ظاهرا بی‌میل نیست تا به‌عنوان دستیار به نیمکت استقلال برگردد. یکی، دو گزینه هم مثل سیروس دین‌محمدی و حتی مهدی پاشازاده که درحال حاضر تیم دارد، در سطح رسانه‌ها مطرح شده‌اند. در عین حال اما مهم‌ترین نام، فرهاد مجیدی است؛ بازیکنی که در امارات سابقه همکاری با شفر را داشته و اخیرا به دفعات برای شروع کار در استقلال به‌عنوان دستیار یک مربی خارجی اعلام آمادگی کرده، اما مشکلش این است که به‌شدت با افتخاری زاویه دارد. مجیدی در چند ماه گذشته چندین بار به بهانه‌های مختلف علیه مدیرعامل استقلال موضع گرفته و این مساله احتمال همکاری او با باشگاه را کاهش می‌دهد.

 

مقایسه با کی‌روش و برانکو

استقلالی‌ها معمولا به ندرت به استفاده از مربی خارجی در تیم‌شان علاقه نشان داده‌اند، با وجود این امروز اگر چنین اتفاقی رخ داده، یکی از مهم‌ترین دلایلش موفقیت کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ در ایران بوده است. طبعا از شفر هم انتظار می‌رود تا حدی همان موفقیت‌ها را تکرار کند. این فشار روانی و اجتماعی در حالی روی سرمربی تازه‌وارد استقلال قرار دارد که این تیم با وجود ستاره‌های پرتعداد، با مشکلات زیادی هم مواجه است و طبعا احیای آن به زمان نیاز دارد. آیا هواداران و منتقدان زمان مورد انتظار را به سرمربی آلمانی می‌دهند؟


اولین جملات شفر به‌عنوان سرمربی استقلال

نتیجه آخر فصل مهم‌تر از دربی است

وینفرد شفر، سرمربی جدید استقلال دیروز بعد از عقد قرارداد رسمی با این باشگاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخی سوالات جواب داد. بخشی از مهم‌ترین مطالب مطرح‌شده توسط شفر به این شرح است:

  •   بازیکنان ایرانی را می‌شناسم، علی کریمی بازیکن من بوده، علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و کریم باقری در لیگ آلمان بازی کردند و از فوتبال ایران شناخت دارم.
  •   برای من دربی یک بازی معمولی است مثل بازی‌های دیگر که در آن ۹۰ دقیقه بازی انجام می‌شود و بعد از اتمام آن شرایط معمولی می‌شود؛ صددرصد دربی بازی مهمی است؛ اما برای من نتیجه آخر فصل مهم‌تر است.
  •   در همه کشورهایی که کار کرده‌ام، سعی کرده‌ام کادرفنی را از همان کشور به تیم اضافه کنم تا زمینه‌سازی شود و آن مربیان در ادامه بتوانند برای فوتبال کشورشان مفید باشند.
  •    در مورد رحمتی و جباری نظری ندارم؛ چون تازه آمده‌ام و باید بدانم شرایط چگونه است.
  •    تنها چیزی که می‌دانم این است که فرهاد مجیدی تمایل به همکاری دارد؛ البته اینها مسائلی است که با هماهنگی باشگاه انجام می‌شود.

چشم و هم‌چشمی؛ آفت فوتبال دولتی