آلودگی هوا در ماه‌های تابستان به اوج خود می‌رسد

رپرتاژ آگهی: پروفسور آول متخصص مراقبت‌های پیشگیرانه پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، به مدت ۳۵ سال در حال مطالعه رابطه بین سلامت تنفسی و آلودگی هوا بوده است. در این مصاحبه ویرایش شده که در ذیل آمده است، آول در مورد عواملی که می تواند منجر به کیفیت ضعیف هوا در ماه‌های تابستان شود و اینکه چطور مردم می‌توانند قرار گرفتن در معرض آلودگی را محدود کنند صحبت می‌کند.

بحث تصفیه هوا هم زمان با سختی تنفس بچه ها و گروه های حساس مبتکران را به ساخت دستگاه تصفیه هوا ترغیب کرد، اگرچه استفاده از دستگاه تصفیه هوا و فیلترهای هپا (HEPA) به سال ها قبل از ساخت دستگاه تصفیه هوای خانگی بر می گردد.

چه عواملی آلودگی هوا را در تابستان تشدید می‌کند؟

آلودگی هوا نوعی پدیده فصلی است. انواع خاصی از آلاینده‌ها در تابستان و انواع دیگر در زمستان تشدید می‌شوند. وقتی تشدید آلاینده‌های تابستان را مد نظر قرار می‌دهیم به طور کلی در مورد اکسنده‌های فتوشیمیایی مانند ازن و هرچیزی که به اشعه ماورا بنفش و نور خورشید مرتبط باشد صحبت می‌کنیم. روزهای طولانی‌تر، نور خورشید و اشعه فرابنفش بیشتر، به همراه پایداری جوی باعث می‌شود هوا راکد باشد بنابراین هوا هیچ حرکتی ندارد و دم کرده است، از طرفی دیگر گازهای گلخانه‌ای که از منابع ثابت مانند نیروگاه ها و یا منابع متحرک مانند وسایل نقلیه ایجاد می‌شود با نورخورشید فرآیند شیمیایی به وجود می‌آورد، در نتیجه ترکیبات جدیدی در هوا تشکیل می‌شود که قبلاً وجود نداشته است. آزمایش های مکرر از تاثیر بالای عملکرد دستگاه تصفیه هوا و فیلتر کربن اکتیو در حذف گازهای آلاینده هوا و جلوگیری از صدمات ناشی از آنها حکایت دارد.

آیا می‌توانید عوامل اصلی آلودگی هوا را که در تابستان مشکل ساز هستند نام ببرید؟

در مورد گازها ما اغلب در مورد ازن صحبت می‌کنیم که یک آلاینده فتوشیمیایی است. ازن یک گاز بسیار واکنش پذیر و در عین حال نامرئی، قوی و تحریک کننده سیستم تنفسی است. درکوتاه مدت ازن باعث تحریک قفسه سینه، نوعی سوزش در قفسه سینه به هنگام نفس کشیدن می شود. همچنین ازن با بیماری های تنفسی مرتبط است. در طولانی مدت ازن با طیف وسیعی از پیامدها از جمله بستری شدن در بیمارستان، موارد قلبی-ریوی و متاسفانه گاهی ممکن است منجر به مرگ شود. گازهای دیگری نیز وجود دارند که نگران کننده هستند، مانند دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن. همه این گازها به طور مستقیم یا غیر مستقیم از احتراق بوجود می آیند.

دی اکسید گوگرد از ناخالصی های زغال سنگ یا نفت کوره تشکیل می شود. گوگرد موجود در سوخت با اکسیژن هوا واکنش می دهد، دی اکسید گوگرد پس از انتشار می تواند بار دیگر آلاینده های موجود در هوا واکنش نشان دهد و ذرات معلقی با اندازه، شکل و خواص شیمیایی و فعالیت بیولوژیکی مختلف تشکیل بدهد. بسیاری از گروه های حساس مانند بیماران قلب و ریوی با استفاده از بهترین دستگاه های تصفیه هوا به توصیه پزشکان خود اقدام به آماده کردن یک اتاق پاک (Clean room) در خانه می نمایند، معمولاً در کنار دستگاه اکسیژن ساز قابل جابه جایی ضرورت استفاده از یک تصفیه هوا کامل به چشم می خورد.

ذرات معلق با چه اندازه ای برای سلامتی مضر هستند؟

ذرات بسیار کوچکی که ما را در مورد سلامتی شما نگران می‌کند در واقع بسیار کوچک هستند و معمولاً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اما شما می‌توانید آنها را زیر میکروسکوپ ببینید. در واقع ما درباره ذرات با قطر 2.5 میکرون(PM2.5) یا کمتر که همراه با هوا وارد مجاری تنفسی شده و سپس وارد ریه‌های شما می‌شوند صحبت می‌کنیم. آنجا ذرات بسیار کوچکی وجود دارند که قطر آنها یک دهم میکرون(PM0.1) است. آن ها به قدری کوچک هستند که در واقع می‌توانند از موانع هوا یا خون عبور کنند و وارد بافت‌ها شده، از طریق خون حرکت کنند، به سلول‌ها برسند و عملکرد طبیعی سلول‌ها را مختل کنند، به عنوان مثال: این ذرات کوچک ممکن است ما را به چه بیماری‌هایی مبتلا کنند؟

جواب این سوال سخت است. برخی از آنها به شکل فیزیکی و اندازه ذره یا جایی که در ریه‌ها رسوب می‌کند مربوط است که ممکن است باعث تحریک، التهاب یا تورم شوند. به عنوان مثال این ذرات کوچک ممکن است فردی مبتلا به آسم(نوعی بیماری تنفسی) باشد و به موجب آن مجاری تنفسی متورم شده و یا ممکن است این مخاط اضافی مجاری ما را مسدود کرده باشد. در این صورت تنفس با مشکل انجام خواهد شد و ذرات معلق این شرایط را، شدیدتر خواهند کرد. البته آلودگی هوا طیف وسیعی از شرایط را تشدید می‌کند. به عنوان مثال در فردی که از قبل زمینه مشکلات قلبی- عروقی دارد ممکن است آلودگی از طریق تشدید چنین فرآیند بیوشیمیایی منجر به ضخیم شدن رگ‌های خونی شود، که می‌تواند باعث به وجود آمدن تعدادی از مشکلات در بدن شود. این بستگی دارد که از کدام اندام بدن صحبت می‌کنیم.

در هر صورت پیشگیری یا جلوگیری از انتشار آلاینده های هوا بوسیله یک دستگاه تصفیه هوا در فضاهای سرپوشیده تا حد زیادی از ابتلای ما به بیماری های جدی موثر است. در صورتیکه قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا اعتبار شرکت فروشنده را در انجام تعهد گارانتی و خدمات پس از فروش کاملاً بررسی نماییم.

بهترین دستگاه تصفیه هوا
اکنون محققان در مورد ارتباط بین آلودگی هوا و موارد جدید آسم همچنین نقش آلودگی هوا در تشدید آسم چه می‌دانند؟

یک بیمار مبتلا به آسم می‌تواند در شرایط عادی از لحاظ تنفسی مانند همسالان خود باشد، اما در طول حمله آسم، اغلب این احساس را مانند کسی که روی سینه شان ایستاده است توصیف می‌کند و نمی‌تواند راحت نفس بکشد. با توجه به تورم مجاری تنفسی آن ها حس آن ها از تنفس کشیدن مانند تلاش برای تنفس از طریق نی است. آن ها نمی‌توانند هوای کافی را به ریه‌های خود وارد کنند و متاسفانه برای برخی می‌تواند تهدید کننده زندگی‌شان باشد. به نظر می‌رسد که آلودگی هوا می‌تواند باعث ایجاد حمله آسم شود. در بیشتر مدارس شهرهای بزرگ استفاده از دستگاه های کوچک تصفیه هوا از نکاتی است که والدین دانش آموزان در زمان ثبت نام در نظر می گیرند. سرویس مدارس نیز معمولاً مجهز به دستگاه تصفیه هوای خودرو است.

مطالعاتی که ما در کالیفرنیا انجام داده‌ایم نشان می‌دهد که در میان کودکانی که آسم دارند و در معرض آلودگی هوای بیشتری قرار دارند، درصد احتمال بالاتری برای ابتلا به برونشیت و مشکلات تنفسی وجود دارد. همچنین کودکانی که در مناطقی با میزان ازن بالاتر ورزش می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای بتلا به این بیماری هستند. بنابراین به نظر می‌رسد آلودگی هوا می‌تواند دلیل این بیماری باشد. بسیار واضح است که افرادی که در نزدیکی جاده‌های شلوغ و پرترافیک زندگی می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به آسم هستند.

آیا می‌توانید درباره نقش آلودگی هوا در بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌های غیر تنفسی صحبت کنید؟

در واقع اینطور نیست که شما با نفس کشیدن مستقیماً هوایی آلوده را وارد قلبتان می‌کنید، اگرچه برخی از ذرات بسیار کوچک در جریان خون و ماهیچه‌های قلب دیده شده‌اند، اما اثرات ثانویه یا ثالثی از تنفس ذرات وجود دارد. زمانی که ذرات ریز معلق در هوا را تنفس می‌کنید منجر به التهاب می‌شود که ممکن است باعث ایجاد اختلال یا تغییر در عملکرد طبیعی سلول‌ها شود درگام بعدی منجر به مشکلات دیگری شده و در نهایت باعث ایجاد پاسخ در بدن می‌شود.

با بیماری‌های قلبی عروقی، قلب شما برای رساندن اکسیژن به بافت‌ها سخت‌تر کار می‌کند و تصلب شرایین در اثر تجمع پلاک های خونی، بیشتر اتفاق می‌افتد. این‌ها نمونه‌ای از نتایجی هستند که با قرارگیری در معرض آلودگی هوا مرتبط هستند. هر سال که می‌گذرد با مطالعات تکمیلی شاهد ارتباط آلودگی هوا با موارد دیگری مانند وزن کم نوزادان هنگام تولد نقص‌های مادرزادی نیز هستیم، حتی اخیراً ما شاهد افزایش اوتیسم هستیم که طبق تحقیقات انجام شده نزدیکی به جاده‌ها و آلودگی ترافیک و اوتیسم نیز به هم مرتبط هستند. بنابراین طیف گسترده‌ای از مشکلات تنفسی، قلبی- عروقی و عصبی مرتبط با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده‌های هوا است.‌

در این مطالعات مبتنی بر جمعیت به سختی یک مورد غیر قابل انکار وجود دارد که بتوان گفت "این یک دلیل و این هم یک نتیجه است." در واقع منظور ما این است که ما شاهد افزایش ریسک و ارتباطات با این اتفاقات ناخوشایندی است که در حال وقوع است و ما باید حتماً مورد توجه قرار بدهیم.

چه چیزی باعث می‌شود برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد باشند؟

بخشی از آن به ژنتیک مربوط می‌شود. هر فردی یا دارای یک سری ژن‌های خاص هست یا فاقد آن هاست. در صورتیکه دارای این ژن‌های خاص باشید به بدن شما کمک می‌کند تا فرآیند مواد شیمیایی را بهتر از سایرین پردازش کنید. ما به ویژه در مورد کودکان نگران هستیم، زیرا کودکان دارای بافت‌های در حال رشد هستند و به طور کامل رشد نکرده‌اند و می‌دانیم که سیستم‌های بیولوژیکی زمانی که در حال رشد هستند می‌توانند بسیار حساس باشند. بنابراین ما باید به در معرض آلودگی بودن آن ها فکر کنیم که چه زمانی یا چه مکانی می‌تواند به آن ها صدمه بزند. مانند زمانی که آن ها ورزش می‌کنند. ما می‌دانیم که افرادی با سابقه بیماری‌های پیش زمینه‌ای مانند مشکلات تنفسی و قلبی عروقی بسیار حساس هستند. مادران باردار هم جزو گروه‌های حساس در نظر گرفته می‌شوند.

در نهایت تعجب ورزشکاران نیز جزو گروه‌های حساس هستند. تعجب می‌کنید که چرا باید اینطور باشد، زیرا این افراد سالم و قوی هستند. دلیل این است که آن ها بسیار مصمم و متعهد بر برنامه‌های تمرینی خود هستند و هر روز برای مدت طولانی با بالاترین میزان تنفس تمرین می‌کند، مهم نیست که هوا گرم یا آلوده باشد هرچه سرعت دویدن بیشتر باشد، شما سریع‌تر تنفس می‌کنید در نتیجه هوای بیشتری وارد ریه‌های خود می‌کنید. سالمندان نیز جزو گروه‌های حساس قرار می‌گیرند، زیرا برخی سیستم‌های آن ها ضعیف می‌شود و کمترین استرس می‌تواند برای ایجاد مشکل کافی باشد.

دستگاه تصفیه هوا

شرکت چرمه شیز با 22 سال سابقه نماینده Neotec Air purifier و چند شرکت دیگر در ایران است. دستگاه AP-HC600A و مدل های جدید و پیشرفته Neotec مانند NT-HC200A را می توانید در سایت Charmeshiz مشاهده کنید. برای کسب اطلاعات و راهنمایی در مورد دستگاه های تصفیه هوا و انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا می­توانید با کارشناسان شرکت چرمه شیز به راحتی تماس بگیرید و یا از نمایشگاه دائمی ما در آدرس شرکت بازدید فرمایید.

تلفن های تماس:88613903 -8055727-88055728

آدرس سایت: Charmeshiz

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.