چقدر برای تبلیغات هزینه کنیم؟ بررسی 0 تا 100 انواع روش های کم هزینه

رپرتاژ آگهی: اینکه از بین هر 1000 ایده کسب‌وکاری کمتر از 5 درصد آن‌ها به موفقیت می‌رسند، نشان می‌دهد که داشتن استراتژی بازاریابی و تبلیغات چقدر اهمیت دارد. اینکه صرفاً به‌سراغ تبلیغات متعدد بروید و همه چیز را امتحان کنید، شبیه کسی است که در آب رودخانه دارد غرق می‌شود و فقط دست ‌و پا می‌زند تا شاید به شکلی معجزه‌آسا از مرگ نجات پیدا کند؛ اما اگر می‌خواهید در بازارهای رقابتی زنده بمانید، به جای دست و پا زدن باید شنا کردن را یاد بگیرید. لازم است بدانید که چقدر برای تبلیغات باید هزینه کنید؟ و برای بازاریابی به سراغ کدام استراتژی‌ها بروید. در ادامه درباره همین مسئله صحبت می‌کنیم.

 

تاثیر تبلیغات در کسب‌ و کار چقدر است؟

قبل از اینکه به سوال چقدر برای تبلیغات هزینه کنیم برسیم، لازم است بدانیم که تاثیرات تبلیغات در کسب‌وکارها چقدر است؟ برای شروع نقل قول زیر را از سایت ادزینو بخوانید:

اگر بهترین محصول و خدمات را ارائه کنید، اما دیگران از آن بی‌خبر باشند، احتمال اینکه کسب‌وکارتان به سود برسد، بسیار پایین است. ویل کیت کلوگ (W.K. Kellogg)، بنیان‌گذار شرکت مواد غذایی کلوگ معتقد است اگر برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار X دلار هزینه لازم باشد، برای تبلیغات و مشتری یابی آن باید سه برابر همین هزینه را کنار گذاشت.

مزایای تبلیغات برای کسب‌وکارها چیست؟

کسب‌وکارها به‌خاطر مزیت‌هایی که تبلیغات برای آن‌ها دارد، به سراغ این روش بازاریابی می‌روند؛ حتی بدون اینکه بدانند چقدر باید برای تبلیغات هزینه کنند. از جمله این مزیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.معرفی محصول و خدمات به مشتریان بالقوه

هدف اول تبلیغات معرفی محصولات و خدماتی است که شرکت‌ها، تولیدکننده‌ها و یا فروشگاه‌ها ارائه می‌کنند. وقتی برای اولین بار محصولی را تولید می‌کنید یا به‌تازگی وارد بازاری می‌شوید، فقط به‌واسطه تبلیغات است که می‌توانید نظر دیگران را به سمت خود جلب کنید. البته پیش از شروع تبلیغات باید برای سوال «چقدر برای تبلیغات هزینه کنیم؟» پاسخ روشنی داشته باشید. به شکلی که تبلیغات شما در راستای افزایش فروش و سودآوری باشد؛ نه اینکه هزینه پرداختی شما بدون هیچ نتیجه‌ای صرفاً هدر شود.

۲.افزایش آگاهی از برند

وب‌سایت دیدار تعریف خوبی از افزایش آگاهی از برند ارائه داده است:

آگاهی از برند یعنی مصرف‌کنندگان کسب‌وکار شما را می‌شناسند و به خاطر می‌آورند. (حتی اگر از آن خرید نکنند). هرچه آگاهی از برند بیشتر باشد، مخاطبان بیشتری با لوگو، پیام‌ها و محصولات شما آشنا خواهند شد.

آگاهی از برند صرفاً یک استراتژی بازاریابی نیست. درواقع این یک اصطلاح جامع برای بیان میزان آگاهی و اطلاعات مردم در مورد آن چیزی است که برند شما ارائه می‌دهد.

۳.کمک به افزایش فروش

یکی از اهداف اصلی کسب‌وکارها برای تبلیغات، افزایش فروش محصول یا خدمات است. تبلیغاتی که منجر به سودآوری بیشتر نشود، صرفاً به کسب‌وکار ضرر مالی وارد می‌کند. حتی کمپین‌هایی که برای افزایش آگاهی از برند اجرا می‌شوند هم در نهایت روی فروش بیشتر تاثیر می‌گذارند. تا جایی که می‌توان فروش را یکی از تاثیرات غیرمستقیم و مستقیم تبلیغات برای کسب‌وکارها به‌حساب آورد.

۴.توزیع و ترویج محتوا

وقتی می‌خواهید محصول یا خدمات خود را به دیگران معرفی کنید، لازم است به سراغ تولید محتوا بروید. این محتوا می‌تواند تصویری، ویدئویی یا متنی باشد. مسئله مهم‌تر از نوع محتوا اما مربوط به چگونگی توزیع آن است. اینکه بتوانید محتوای تولیدی را به ‌دست مخاطبان هدفتان برسانید. وقتی از تبلیغات کمک می‌گیرید، توزیع و ترویج محتوا راحت‌تر می‌شود. برای مثال در شبکه‌های اجتماعی، مثل اینستاگرام، توییتر و تلگرام می‌توان به کمک این روش محتوای تولیدشده را به ‌دست مخاطبان هدفش رساند.

هزینه تبلیغات چقدر است؟ 

در پاسخ به سوال چقدر برای تبلیغات هزینه کنیم؟ نمی‌توان پاسخ روشنی داد؛ زیرا هزینه تبلیغات تابعی از استراتژی‌های بازاریابی شما و میزان رقابتی است که در حوزه کاری‌تان جریان دارد. برای مثال میزان هزینه تبلیغات در فروش لوازم خانگی قرار نیست با هزینه تبلیغات در حوزه پزشکی برابر باشد. با این حال اگر به دنبال کم هزینه‌ترین روش‌های تبلیغات هستید، می‌توانید از گزینه‌های زیر کمک بگیرید:

۱.تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتیوب

تبلیغ در یوتیوب و اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی چندان ارزان نیست؛ اما چون افراد زیادی در این شبکه‌ها حضور دارند، گزینه خوبی برای تبلیغات محسوب می‌شوند. برای تبلیغ در اینستاگرام می‌توانید به سراغ اینفلوئنسرهایی بروید که در حوزه‌هایی مرتبط با زمینه فعالیت شما تولید محتوا می‌کنند. برای مثال اگر فروشگاهتان در حوزه فروش لوازم خانگی است، اینفلوئنسرهایی که در زمینه سبک زندگی فعالیت می‌کنند، گزینه‌های خوبی برای تبلیغات هستند.

۲.تبلیغات محیطی مثل پخش تراکت

به گفته سایت فراز اس‌ام‌اس:

تراکت‌ها کاغذهای کوچکی هستند که اطلاعاتی در مورد هر کسب‌و‌کار به ما می‌دهند و خدمات و محصولات آن را معرفی می‌کند. این روش در گذشته به‌عنوان یک روش تبلیغ محصول بسیار موثر استفاده می‌شد و اغلب کسب‌وکارها از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کردند. امروزه کمتر کسی را می‌بینید که از این روش استقبال کند. البته با کمی خلاقیت هنوز هم می‌توانید با استفاده از تراکت توجه مخاطبان را به برند خود جلب کنید.

۳.تبلیغات کلیکی در گوگل

به نقل از ادزینو:

موثرترین شیوه تبلیغات مناسب برای کسب‌وکار جدید، تبلیغات در موتورهای جستجو است. اگر قصد دارید از طریق وب‌سایت محصول یا خدمات خود را عرضه کنید، می‌توانید به سراغ موتورهای جستجو مثل گوگل بروید و تبلیغاتتان را مستقیماً از طریق این موتورهای جستجو انجام دهید.

تبلیغات گوگل ادز

۴.تبلیغ در پلتفرم‌های فروش

اگر تازه‌کار هستید، برای فروش محصولات نیاز نیست حتماً وب‌سایت اختصاصی داشته باشید یا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت مستمر انجام دهید. اگر در جستجوی راهکاری ساده‌تر برای فروش محصولات خود هستید، می‌توانید همکاری با مارکت ‌پلیس‌ها را نیز امتحان کنید. برای مثال دیجیکالا، باسلام، دیوار و شیپور معروف‌ترین پلتفرم‌های واسطه‌ای هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها محصولات خود را بفروشید.

۵.ثبت لوکیشن در گوگل مپ

اگر صاحب دفتر یا فروشگاه فیزیکی هستید، می‌توانید با ثبت لوکیشن در گوگل مپ، مشتریان لوکیشن‌محور را هدف‌گیری و جذب کنید. این مشتریان افرادی هستند که در لحظه نیاز به استفاده از خدمات یا محصولات شما دارند؛ اما نمی‌دانند چگونه باید نیازشان را برطرف کنند. به همین خاطر مستقیماً سراغ گوگل می‌روند و عبارت‌هایی لوکیشن محور را در گوگل جستجو می‌کنند. برای مثال اگر به دنبال تعمیر لباسشویی در غرب تهران باشند، همین عبارت را در گوگل جستجو می‌کنند.

ثبت لوکیشن در گوگل مپ

سخن آخر

میزان هزینه‌ای که برای تبلیغ انجام می‌دهید، باید متناسب با حوزه فعالیت شما و میزان رقابت موجود در این حوزه باشد. برای مثال اگر رقابت در حوزه کاری‌تان پایین است، می‌توانید با کمترین هزینه‌ها خیلی راحت تبلیغات خود را انجام دهید؛ اما اگر در حوزه‌ای مثل گردشگری یا پزشکی فعالیت دارید، لازم است بودجه کمپین‌ تبلیغاتی‌تان را بیشتر کنید. اگر هنوز به دنبال پاسخی برای سوال چقدر برای تبلیغات هزینه کنیم هستید، نقاط ابهامتان را برای ما کامنت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.