تحصیل مهندسی در انگلستان؛ مدارک، هزینه‌ها و مقاطع مختلف

 انگلستان کشوری ثروتمند در شمال اروپا با پیشینه‌ای قدرتمند در زمینه علمی بوده و شرایط مختلفی را برای پذیرش دانشجو از سراسر دنیا در مقاطع تحصیلی مختلف فراهم کرده است.

رشته‌های مهندسی طی سال‌های متمادی جزو پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در میان دانشجویان داخل کشور بوده و تحصیل مهندسی در انگلیس به‌عنوان یکی از قطب‌های علمی جهان نیز از استقبال ویژه‌ای برخوردار است. در این مقاله نگاهی ۳۶۰ درجه به تمامی جوانب تحصیل در انگلستان و به‌طور خاص در رشته‌های مهندسی می‌اندازیم.

پس از مطالعه‌ی این نوشتار در صورتی که نیاز به مشاوره برای انتخاب رشته، دانشگاه و راهنمایی بیشتر برای اقدام به تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان داشتید، مشاوران و وکلای موسسه مهاجرت تحصیلی مای آرمان همراه شما خواهند بود.

شرایط تحصیل در رشته مهندسی در دانشگاه‌های انگلستان

خوشبختانه برای تحصیل در رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های انگلیس راه‌های مختلف و انتخاب‌های متنوعی پیش رو دارید. رشته‌های مهندسی جذاب و پر متقاضی همچون مکانیک، هوافضا، برق، نفت، عمران، مهندسی پزشکی، صنایع و ده‌ها رشته‌ی مهندسی دیگر دست علاقمندان را از هر جهت باز گذاشته است. به‌علاوه همواره دانشگاه‌های انگلستان جزو برترین و اولین دانشگاه‌های دنیا در رشته‌های مهندسی بوده و هست.

در کنار تمامی این موارد آینده شغلی بسیار درخشان برای دانشجویان رشته‌های مهندسی و بازار کار پر رونق رشته‌های مهندسی کار را برای دانشجویان ساده‌تر و دلچسب‌تر می‌کند. برای تحصیل رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های انگلیس مثل سایر دانشگاه‌های بین‌المللی شما نیازمند داشتن مدرک آیلتس با نمره حداقل ۶ برای دوره لیسانس، حداقل ۶.۵ برای دوره ارشد و حداقل ۷ برای دکترا هستید.

برای تحصیل در دوره لیسانس در رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های برتر انگلستان داشتن امتیاز دیپلم بین‌المللی با نمره حداقل ۳۵ ، امتیاز AAB آزمون A Level در موضوعات ریاضی و فیزیک ضروری است. تهیه انگیزه‌نامه‌ی قوی، ویزای تحصیلی انگلستان و سایر آزمون‌های احتمالی مانند GRE یا GMAT با توجه به درخواست دانشگاه‌ها از دیگر شرایط تحصیل مهندسی در دانشگاه‌های انگلستان است.

هزینه تحصیل مهندسی در انگلستان

تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی از اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در دانشگاه‌های انگلستان هزینه‌های متفاوتی دارد. دانشجویانی که خارج از اتحادیه برای تحصیل در کشور انگلستان اقدام می‌کنند شهریه‌هایی بعضا تا ۳ برابر سایر دانشجویان می‌پردازند.

هزینه تحصیل در دوره‌های کارشناسی رشته‌های مختلف مهندسی به‌طور متوسط سالانه ۱۸ تا ۴۰ هزار پوند است. این مبلغ با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی تا حدودی متغیر است.

برای مثال دانشگاه‌های دولتی انگلستان به مراتب شهریه پایین‌تری نسبت به موسسات خصوصی دارند. هزینه تحصیل در رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های این کشور برای مقاطع بالاتر کمی بیشتر‌ خواهد بود. نکته جذاب برای دانشجویان در رابطه با تحصیل در دانشگاه‌های انگلستان، امکان اشتغال در حین تحصیل است که می‌تواند تا حد قابل قبولی هزینه‌های دانشجویان بین‌المللی در این کشور را پوشش دهد.

دانشجویان دوره‌های کارشناسی در این کشور تا ۱۰ ساعت در هفته، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تا ۲۰ ساعت و دانشجویان دکترا تا ۳۰ ساعت در هفته می‌توانند به کار مشغول باشند و هزینه‌های تحصیلی خود را پوشش دهند.

در کنار شهریه اما لازم است هزینه‌های زندگی در این کشور را نیز در نظر گرفته و مدیریت مالی درستی پیش از مهاجرت تحصیلی به این کشور داشته باشید. هزینه‌های زندگی دانشجویی در پایتخت کشور انگلستان یعنی لندن مبلغ ماهیانه در حدود ۱۲۰۰ پوند و در سایر شهرهای این کشور مبلغ ۱۰۰۰ پوند است.

طول دوره مهندسی در انگلستان

یکی از مزایای تحصیل مهندسی در انگلیس که این کشور را در انتخاب‌های نخست مهاجران تحصیلی قرار می‌دهد؛ کوتاه بودن دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌ها در رشته‌های مهندسی است. کاهش هزینه‌ها، ورود سریع به بازار کار و مفید بودن آموزش‌های آکادمیک در مدت کوتاه از جذابیت‌های این موضوع است.

دوره کارشناسی دانشگاه‌های مختلف انگلیس برای رشته‌های مهندسی سه ساله و دوره‌ی کارشناسی ارشد در این کشور یک ساله است. البته برخی دوره‌های تحصیلی با توجه به سرفصل‌های آموزشی یا داشتن دوره کارآموزی یا دوره عملی تا ۴ سال به طول می‌انجامد. به‌علاوه برای تحصیل در مقطع دکتر در این کشور ملزم به طی دوره‌های سه ساله خواهید بود.

images_1672661989.jpg

ادامه تحصیل مهندسی در انگلستان

یکی دیگر از راه‌های تحصیل مهندسی در انگلیس برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی، ورود به مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های این کشور است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل مهندسی در انگلستان اینجا کلیک کنید. طبعا تحصیل در این مقطع شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد. طول دوره تحصیلی در این مقطع یک تا دو سال بوده و همانطور که گفتیم نسبت به سایر دانشگاه‌ها در کشورهای مختلف دنیا کوتاه‌تر است.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شما نیازمند داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با رشته تحصیلی انتخابی خود هستید. کسب امتیاز ۶.۵ در آزمون آیلتس نیز از اولین مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی است. در صورتی که موفق به کسب نمره لازم آیلتس نشوید، طی کردن دوره‌های Pre-Master ضروری خواهد بود.

در صورتی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های انگلستان را دارید زمان موضوع مهمی برای شما خواهد بود. محدودیت سنی دانشگاه‌های این کشور برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، شانس موفقیت شما در کسب پذیرش دانشگاه‌ها را در سنین بالاتر از ۳۰ سال بسیار کاهش می‌برد.

دانشگاه‌های مهندسی انگلستان

طی سال‌های متمادی دانشگاه‌های انگلستان در رشته‌های مهندسی نیز جزو برترین دانشگاه‌های بین‌المللی و پرافتخارترین دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی‌های علمی بین‌المللی بوده‌اند.

واضح است که در صدر لیست بهترین دانشگاه‌های مهندسی انگلیس می‌توان به دانشگاه آکسفورد و کمبریج اشاره کرد. این دو دانشگاه‌ با رتبه‌های ۴ و ۲ در رنگینگ QS۲۰۲۲ پرچمدار کیفیت آموزش و تحصیلات تکمیلی در دنیا هستند. دانشگاه‌های منچستر، UCL و امپریال کالج نیز از دیگر دانشگاه‌های نامدار بین‌المللی در رشته‌های مهندسی بشمار می‌روند.

نگاه کوتاهی می‌کنیم به کارنامه‌ی این دانشگاه‌ها:

University of Cambridge: رتبه هشتم در سطح جهانی و رتبه ۵۷ در بین دانشگاه‌های مهندسی جهان. قدمتی هشتصد ساله در پرورش دانشجو و از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های حال حاضر جهان.

University of Oxford:‌ قدمت هزار ساله‌ی این دانشگاه تاییدی بر عملکرد بی‌نظیر آن در عرصه‌ی تولید و توسعه علم در سطح بین‌المللی است. این دانشگاه رتبه پنجم در بین دانشگاه‌های دنیا و رتبه ۶۷م در بین دانشگاه‌های مهندسی در دنیا دارد. از جذابیت‌های تحصیل در این دانشگاه می‌توان به اجباری بودن شرکت در آزمون استعداد فیزیک برای دانشجویان مهندسی اشاره کرد.

Imperial College London: رتبه ۲۰م در بین دانشگاه‌های جهان و رتبه ۱۷م در میان دانشگاه‌های مهندسی در عرصه جهانی. یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌های انگلستان با امکانات آموزشی و رفاهی کم‌نظیر همچون آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی و شبیه‌سازهای آموزشی که طی بیش از صدسال فعالیت خود تاثیر شگرفی در توسعه فناوری در سطح دنیا داشته است.

University of Manchester: این دانشگاه پس از آکسفورد رتبه ۶۸م را در میان دانشگاه‌های مهندسی دنیا به خودش اختصاص داده. این دانشگاه بیشترین دانشجویان رشته مهندسی را در شاخه‌های تحصیلی مهندسی کامپیوتر، شیمی، برق، الکترونیک و مکانیک جذب می‌کند. امکانات آموزشی فوق‌العاده و البته سخت‌گیری‌های این دانشگاه برای جذب دانشجویان بین‌المللی از جذابیت‌های تحصیل در این دانشگاه است.

برای مشاهده جزییات و مقایسه دانشگاه‌های مختلف انگلستان و بررسی دقیق‌تر شرایط آموزشی، رفاهی و امکانات آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به پلتفرم جامع دانشگاهی موسسه مهاجرت تحصیلی مای آرمان دید بهتری نسبت به فضای تحصیلات آکادمیک در این کشور پیدا کنید.

با تمام توضیحاتی که درباره تحصیل مهندسی در انگلستان دادیم می‌توان گفت تحصیل در این کشور یک رویای دست نیافتنی نیست. یک انتخاب صحیح از میان دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی برای شما می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات اساسی در زندگیتان باشد. مشاوران و وکلای مهاجرتی موسسه مای آرمان با در اختیار داشتن تجربه، مهارت و علم لازم در موضوع مهاجرت می‌توانند راهگشای شما در این مسیر باشند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.